Vochtproblemen door ramen bovenbuur

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Vochtproblemen door ramen bovenbuur

#1 , 08 jul 2020 19:21

Hallo,

Ik ben eigenaar van een appartement en heb sinds 2 jaar vochtproblemen in de keuken.
Zo erg dat er schimmelvorming is, en dat de schade steeds groter wordt.

Na een lekonderzoek in februari zijn wij te weten gekomen dat de oorzaak bij de bovenburen ligt.
Zij hebben 3 jaar geleden nieuwe ramen laten plaatsen en blijkt nu dat deze ramen niet afgekit werden.

Vermits de ramen privatief zijn in ons gebouw, keren de bovenburen zich nu tegen de firma die de ramen geplaatst hebben. Wat mij zeer logisch lijkt.
Blijkt nu dat de ramenplaatser helemaal niet coöperatief is en dat dit waarschijnlijk zal eindigen voor het gerecht. Dit kan dus nog maanden/jaren aanslepen.... en mijn bovenburen beweren dat zij ondertussen geen herstellingen kunnen laten uitvoeren door een andere partij.

Zijn mijn bovenburen niet verplicht om actie te ondernemen zodat de vochtproblemen bij mij zo snel mogelijk verholpen worden ? Het kan toch niet zijn dat ik moet blijven wachten tot er een oplossing komt tussen mijn bovenburen en hun ramenplaatser ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2020 19:37

Syndicus en blokpolis verzekering laten inschakelen.
Door wie is de lekdetectie gedaan ( door firma aangesteld door u of van de verzekering ) ?
Indien de verzekeringsmij. de detectie laat doen en de vaststelling is zoals u beschrijft; zal zij uw bovenbuur en desgevallend de ramenplaatser aanklagen. Fout zit bij beiden : uw bovenbuur die 3 jaar niets doet bij niet afgekitte nieuwe ramen, en de plaatser die zijn job niet volgens de regels doet.
Indien u weet van welk merk/firma deze ramen zijn; kunt u hen deze onoordeelkundige plaatsing voorleggen.
Ramenproducenten zijn wel gevoelig als hun afnemers hun producten niet met de nodige stielkennis plaatsen.

In ieder geval syndicus en verzekering aanpakken.

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2020 19:53

De lekdetectie werd (na 2 jaar nalatigheid van onze vorige syndicus) op vraag van de nieuwe syndicus uitgevoerd.
De bovenburen waren dus helemaal niet op de hoogte van het probleem voor februari van dit jaar.

Bedankt voor de raad. Ik zal inderdaad snel contact opnemen met de syndicus.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2020 19:57

Ben, mijn vaststelling : zien die boven buren dan niet dat de ramen afgekit zijn ? Of anders zijn ze slecht geplaatst.
Dit is werk voor de syndicus en de verzekering. En niet twijfelen de producent van de ramen op de hoogte stellen en hiermee confronteren ( zij zijn er gevoelig voor = slechte reclame voor hun merk ).
Hopelijk uw probleem snel opgelost.

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2020 20:16

De bovenburen zijn tachtigers en ik wil best geloven dat zij het probleem aan hun ramen nooit hebben opgemerkt.
Ik zal hen contacteren om de naam van de ramenproducent te vragen. Alvast bedankt voor de tip.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 jul 2020 20:22

Men voorlopig de open voegen met tape afplakken, en zo verdere insijpelingen voorkomen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2020 20:44

Men voorlopig de open voegen met tape afplakken, en zo verdere insijpelingen voorkomen.
Inderdaad : is zeker al een voorlopige noodoplossing.

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2020 18:50

Het zou dus kunnen dat, indien het geschil tussen mijn bovenburen en hun ramenplaatser, pas binnen 2 jaar opgelost geraakt ik nog 2 jaar in een keuken met een ernstige beschimmelde muur moet leven?
Indien er geen oplossing komt voor het najaar zal de schade/schimmel in de woonkamer geraken.

Zou het niet efficiënter zijn voor mij om een advocaat te contacteren?
Mijn geloof in een syndicus ben ik kwijt, en ik vrees dat noch mijn bovenburen, noch de syndicus dit probleem met de nodige spoed zullen behandelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”