Schoorsteen defect na dakwerken buren

SeaEagle
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schoorsteen defect na dakwerken buren

#1 , 20 mei 2020 20:03

Onze buren hebben een nieuw dak geplaatst.
Op een bepaald moment komt de dakwerker aankloppen met de melding dat onze schoorsteen in slechte staat is. Bij het nader bekijken blijkt dat de gemeenschappelijke schoorsteen, aan de kant van de buren is weggebroken, omdat zij deze niet meer gaan gebruiken.

Logisch denk ik dan. Als je de helft van een schoorsteen afbreekt, dat er dan meerdere stenen komen los te zitten.

De eerste dag zegt de zoon van de baas van de dakwerker, dat zij alles wel gaan herstellen. En dat ik daarvan niks hoef te betalen.
De dag nadien komt de baas zelf, met de melding dat de schouw echt wel slecht is, en dat ik beter zou uitkijken om deze af te breken en te vernieuwen. Goed, ik informeer bij een familielid die werkt als aannemer, maar die kan de eerste 2 weken zeker niet langs komen. De dakwerker zelf kon en wou het ook wel doen, maar liet me vrij in mijn keuze.

Omdat er een dag later (tijdens het weekend) meerdere keren stukken steen, tot zelfs een volledige baksteen van de schouw naar beneden komen, beslis ik onmiddellijk om de dakwerker te bellen en te vragen of zij de schouw zo snel mogelijk kunnen herstellen. Richtprijs was €400 à 500.

Uiteindelijk heb ik nu de definitieve prijs gekregen en is deze meer dan €600.

Wie kan mij hierin goede raad geven? Of waar zou ik hiervoor terecht kunnen?
Veel mensen zeggen mij dat het totaal niet logisch is, en dat zij dit niet zouden betalen. Gemakkelijk gezegd.

Alvast bedankt!
Kurt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 20 mei 2020 23:26

u eigen verzekering contacteren

mava105

#3 , 21 mei 2020 10:04

Voor een schouw die al in slechte staat was, is het normaal dat er stenen kunnen loskomen als er aan/of in de buurt gewerkt wordt.
Uw verzekering kan daar NIETS aan veranderen als ze rekening houden met de vetusteit.
Deze herstelling is volledig voor de eigenaar.

Reclame

SeaEagle
Topic Starter

#4 , 21 mei 2020 10:45

Voor een schouw die al in slechte staat was
Da's volgens mij een veronderstelling. De dakwerker heeft gezegd dat ze in slechte staat was, toen ze al de helft afgebroken was.

Drie jaar geleden heb ik een schouw aan de andere kant laten herstellen door een familielid die aannemer is. Hij heeft toen de betreffende schouw gecontroleerd en deze was nog in goeie staat. Hij is er zelfs van boven gaan op staan.

Volgens een andere buur moet de verbouwer kunnen bewijzen dat de slechte staat er al was vóór de start van de werken(?)

cesto

#5 , 21 mei 2020 14:53

Hoe oud is die schouw überhaupt? Misschien is de toestand ervan de afgelopen 3 jaar dermate verslechterd dat hij nu gewoon in stukken valt. Ben jijzelf ooit op het dak geklommen om je te vergewissen van de reële toestand van de schouw?

Volgens mij ben je al te haastig geweest toen je de werken hebt laten uitvoeren door die dakwerkers, kost wat het kost. In zo’n noodgeval had je familielid zelfs ’s avonds of op een zondag moeten komen. Maar goed, jij ging akkoord met het bestek van die dakwerkers. Vanaf dat moment speelt de rest op juridisch vlak helemaal geen rol. Volgens mij moet je nu dat prijsverschil tussen bestek en factuur (+/- 100 €) betwisten. Meer kun je niet doen. Misschien vragen aan de dakwerkers of je bij contant betaling zonder factuur wat korting zou krijgen.

mava105

#6 , 21 mei 2020 16:50

Da's volgens mij een veronderstelling. De dakwerker heeft gezegd dat ze in slechte staat was,
Ik spreek hier al ervaringsdeskundige en meer bepaald als beheerder van ongeveer 1500 gebouwen in gans Vlaanderen.Als uw woning meer dan 30 jaar oud is, mag er aangenomen worden dat die schouw inderdaad in slechte staat was. Door de hitte van de rookgassen verliest de mortel, die de stenen aan elkaar houdt, zijn stevigheid, en kan je die schouw omzeggens met de blote hand afbreken. Doordat buurman zijn sjouw werd afgebroken verliest uw schouw nog meer aan stevigheid.
Je zou dankbaar moeten zijn dat aannemer iets is komen zeggen. Voor hetzelfde geld waren er, stenen naar beneden gevallen, en op het hoofd van een voorbijganger gevallen. En zeg nu niet , dan was het op kosten van de verzekering. Die gaan nl onderzoeken in welke staat uw schouw was, en die zullen dan de kosten op u verhalen. Heb dat verschillende malen meegemaakt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”