Bescherming identiteit

Masty
Topic Starter

Bescherming identiteit

#1 , 16 mei 2020 13:56

Hallo allemaal,

Ik krijg water in mijn kelder omdat mijn buren een deel van hun en ook een stukje van mijn terrein hebben opgehoogd.
Nu hebben we onze verzekeraar hier destijds over aangesproken, expert is langsgeweest, aannemer voor offerte en die zaak ligt nu in handen van een advocaat.
We willen onze terrein terug op originele hoogte laten zetten.
De buren hebben die grond opgehoogd met de aarde die ze hadden van een vijver uit te graven.
Dit is gedaan door een andere buur met een kleine graafmachine.
Deze affaire blijft maar aanslepen omdat de buren blijven ontkennen dat ze de grond opgehoogd hebben en ze zogezegd die grond van hun vijver weggevoerd hebben.
Eerst vroeg de advocaat een geschreven getuigenis van de vorige eigenaar om aan te tonen dat die grond niet zo hoog lag, zo gezegd zo gedaan.
Nu is dit ineens niet genoeg meer en zou de advocaat een getuigenis gewild hebben van de vorige eigenaar dat die de werken heeft zien gebeuren?!
Puur onmogelijk maar een getuigenis van een buur die iets ervan gezien heeft is ook goed.
Nu ben ik gaan praten met de buur die het werk heeft uitgevoerd en die wil best zo'n getuigenis opmaken.
Het probleem is dat hij bang is voor wraakactie's en hij wil het doen als ik hem kan garanderen dat mijn buren zijn naam niet te weten komen.
Is dit op één of andere manier mogelijk?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 mei 2020 14:53

Zijn er geen foto's van in de tijd van de vorige toestand? Feestjes, barbecues, familiefotos.... ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2020 15:55

Over hoeveel cm ophoging gaat het hier? 10 cm of 100 cm of iets daartussen.
Een deskundige kan aan de bodemstructuur zien hoeveel er werd opgehoogd.

Reclame

Masty
Topic Starter

#4 , 16 mei 2020 20:19

@Bosprocureur, er zijn foto's van de tijd dat de grond nog op niveau lag (foto's van de kinderen etc.), maar die zijn niet duidelijk genoeg voor de advocatuur.
@Mava, de grond is ± 20 cm opgehoogd waardoor het water naar mijn kant loopt, heb je een idee wat zo iemand kan kosten?
Dank jullie wel.

mava105

#5 , 17 mei 2020 09:18

De deskundige zal door de vrederechter moeten worden aangesteld om rechtsgeldig te zijn. Een zelf aangetelde expert heeft geen enkel juridische waarde, en ingeval dat er later toch een procedure van komt, zal je die nogmaals moeten betalen. Ingeval je gelijk krijgt van de VR, zal je dat bedrag terug krijgen van de buur. Een dergelijke expert kan gemakkelijk 5.000 € kosten, maar ik heb daar momenteel absoluut geen zicht meer op..

lukasi

#6 , 17 mei 2020 09:49

Ophogen of afgraven van grond is reliefwijziging en vanaf meer dan 50 cm enkel toegestaan met vergunning.
DUs voor die ophoging van 20 cm was er geen vergunning vereist …. of je zou in kwetsbare-, natuur- of agrarische gebieden moeten zitten of waar er een strengere reglementering van uit de gemeente is opgesteld. Het ophogen van naastliggende terreinen zonder toestemming is nooit toegestaan.

Echter de hemelwater afvoer mag nooit belastend zijn. Door het waterdecreet ( dacht 2003 , ben geen jurist) is iedereen verplicht om er voor te zorgen dat hemelwater in eerste instantie op eigen terrein infiltreert, gebufferd, gerecupereerd en pas daarna afgevoerd wordt. Het is niet toegestaan om hemelwater af te voeren naar naastliggende percelen.

Voor de afvoer van hemelwater kan er een hoogtemeting uitgevoerd worden waarbij op meerdere punten of op een rasterpatroon de verschillende hoogtes worden gemeten ten opzichte van een referentiepas dat onveranderlijk is. Bv bovenkant deurdorpel.
Voor onderzoek of er effectief ophoging is uitgevoerd kan er een grondweerstandsmeting ( opzoeken van harde lagen in de bodem, verdichting van de bodem die de infiltratie van hemelwater belemmert) uitgevoerd worden en schouwputten worden gegraven van 50x50x100/150 cm diep ( bepalen van de grondlagen, opzoek van oud en nieuw maaiveld. Er kunnen ook 2 kleine infiltratieputten gegraven worden om na te gaan wat het drainerend vermogen is van de bodem.

Aan de hand van deze gegevens kan er bepaald worden in welke mate er effectief wateroverlast optreedt en in onderliggende orde of er reliëfwijziging is uitgevoerd.

1 probleem : meeste van die onderzoeken moeten plaatsvinden op het terrein van de andere.

LennieK

#7 , 18 mei 2020 15:24

is het niet te zien op de luchtfoto's van het kadaster? Die worden jaarlijks gemaakt. Wellicht kan je die inkijken via Cadgis? En anders via de gemeente

mava105

#8 , 18 mei 2020 17:26

Op een luchtfoto is een ophoging van 20 cm niet te zien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”