Hallo,
Sinds 2 jaar hebben wij een nieuwe buurvrouw. Wij spreken haar niet zoveel omdat zij ons kort nadat ze verhuisde verteld heeft dat zij een omgekeerd dag-nacht ritme heeft. Overdacht slaapt zij en ‘s nachts begint ze te werken van thuis uit. Het probleem is dat wij daardoor elke nacht van ongeveer 23u tot 2u overlast hebben. Haar duren piepen bij het open en dicht gaan, ze slaat met de duren, we horen haar voetstappen duidelijk, wij liggen vaak wakker tot onze buurvrouw, zoals ze het zelf zegt “haar werkplek geïnstalleerd heeft”. Ik kan volledig begrijpen dat zij door haar werk (ookal weet ik niet wat ze precies doet) een ander leefritme dan ons moet hebben, maar ik vind niet dat wij daardoor het slachtoffer moeten zijn en elke nacht uren moeten wakker liggen.
Een paar maanden nadat zij hier kwam wonen hebben we haar daar verschillende keren over aangesproken en toen zei ze dat ze hier niets aan kon veranderen omdat ze nu eenmaal een ander leefritme heeft.
Wij hebben haar toen uitgelegd dat wij met onze andere buren, overdag of ‘s nachts nooit deuren hoorden open en dicht gaan of voetstappen hoorden. We hebben haar toen gevraagd om scharnierolie te kopen en om misschien ander schoeisel aan te doen. In onze ogen zijn dit kleine aanpassingen die snel kunnen gebeuren en toch voor ons veel verschil maken.
Ze zei dat ze scharnierolie ging kopen maar heeft dit nooit gedaan.
We zijn nu 2 jaar later, we hebben haar er op bepaalde momenten nog eens over aangesproken (bv tijdens examens als de kinderen hun nachtrust écht nodig hebben), ook ‘s nachts sturen we haar af en toe een berichtje om het wat stiller te maken, altijd op een vriendelijke manier, maar ze ondernam nooit actie.
Na 2 jaar begint dit echt wel serieus door te wegen, je kan tot 2u wakker liggen maar de volgende dag moet je wel nog altijd om 7u opstaan en gaan werken, om de volgende dag weer zo lang wakker te liggen.
Ik vraag mij af of er nog iets is dat we kunnen doen, ik wil dit graag op een goeie manier afhandelen, het liefst gewoon tussen ons 2 zonder een bemiddelaar of politie. Ik wil geen burenruzie opstarten.
Maar ik wil wel echt dat het stopt, want zo kan het niet meer verder.
Alvast bedankt!