Aanleggen terras inkijk tuin achterbuur

Joran32
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanleggen terras inkijk tuin achterbuur

#1 , 16 mei 2020 10:46

Dag iedereen,

Ik zou graag een duplex kopen in Brussel.

Achteraan de duplex is er een binnencour met een grote muur, die uitkomt op ongeveer 1m boven de gelijkvloers. Aan de achterkant van deze muur bevindt zicht het perceel van mijn achterbuur.
Graag had ik geweten of het is toegestaan om op de gelijkvloers een terras aan te leggen. Ik zou dan doorschijnend materiaal kunnen gebruiken zodat er nog lichtinval op de binnencour is en de bovenkant van de muur tot een soort van balkon om te vormen.

Probleem is dat dit terras dan zicht zou geven op de tuin van de achterbuur. Nu twijfel ik aan de definitie van "rechtstreekse inkijk". Aangezien de tuin van de achterbuur een pak lager ligt en er een balkon van 1m hoog is is, moet je toch al echt over het balkon gaan hangen om in de tuin van de buren te gaan kijken. Wanneer je op het terras zou staan en rechtdoor zou kijken, zie je enkel het dak van de achterbuur. Het terras zou ongeveer 18 vierkante meter groot worden.

Denken jullie dat het is toegestaan om in deze omstandigheden een terras te plaatsen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 mei 2020 11:06

Is de regelgeving daaromtrent in het brusselse hetzelfde als in het vlaams gewest ?

mava105

#3 , 16 mei 2020 12:14

Reclame

Joran32
Topic Starter

#4 , 16 mei 2020 16:15

Ik weet niet goed naar welke regelgeving hier moet kijken? Is het een terras, balkon? Want het niet dat ik een terras op een plat dak zou aanleggen...

mava105

#5 , 16 mei 2020 19:54

Het zijn gewoon de afstanden die je moet bekijken of het nu voor een terras of een balkon is, of van op de begane grond.

Joran32
Topic Starter

#6 , 16 mei 2020 21:33

Het zijn gewoon de afstanden die je moet bekijken of het nu voor een terras of een balkon is, of van op de begane grond.
Dus zolang ik niet op 1,90m van de achtertuin van de buren zit, mag het in theorie niet? Ook niet als er een muur van 1m hoog de "directe inkijk" verhindert?

Oude Belg

#7 , 17 mei 2020 08:20

Ook niet als er een muur van 1m hoog de "directe inkijk" verhindert?
Bent u, en zijn uw huisgenoten en bezoekers allemaal korter dan 1 m? Dan hebt u geen directe inkijk. Maar deze mogelijkheid is niet voorzien in de wet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Joran32
Topic Starter

#8 , 17 mei 2020 09:33

Ok, dus het mag niet? Wel raar want Brussel is zo dichtbevolkt, ik ben niet de enige die inkijk zou hebben op hun tuin...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”