hoge bomen van gebuur

marianne20
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

hoge bomen van gebuur

#1 , 26 apr 2020 08:58

hoge bomen tot in de scheidingslijn zeker +10 m hoog heb al verschillende jaren gevraagd om ze te snoeien , hij snoeit ze soms een paar takken maar het volgend jaar zijn ze nog hoger , een boom geeft schaduw op os zonnepanelen heb ik hem ook al gezegt zijn bomen staan daar eerder dan mijn zonnepanelen zijn bomen staan er meer dan 30 jaar
nu heeft hijzelf een afsluiting gezet ik mocht niet meebetalen want dan kan meneer zijn goesting niet doen
hij wou die afsluiting met een paalin onze hof komen zetten dan was ik ong 2 vierk meter kwijt
ik heb hem toen gezegd 1 schop in mijnen hof steken en ik bel de politie op voor een pv te maken dan heeft hij ze toch verzet
hij denkt dat hij alles mag hij heeft nu nog een nieuwe boom geplant dat ook al begint naar 3 a 4 meter hoog te worden
wat kan ik hiertegen doen dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto

#2 , 26 apr 2020 09:41

Ik had ook +/- dezelfde problemen met een buurman die als rechtsgeleerde altijd dacht om onder en boven de wet te zijn. :roll: In zijn tuin stond er een pijnboom op 1 meter van de scheidingslijn waar we het meest last van hadden wegens bladval. Ik was op alles voorbereid, maar uiteindelijk heeft die man zelf begrepen dat het geen zin had om verder moeilijk te doen.
Vraag aan je buren om de bomen op minder dan 2 meter van de scheidingslijn te vellen met het argument dat ze op de verkeerde plaats staan. Verdere stap: aangetekende brief sturen met aanmaning. Nog verdere stap: vredegerecht

lukasi

#3 , 26 apr 2020 12:05

Als bomen meer dan 30 jaar staan dan is er geen verplichting meer om te rooien omdat ze binnen de 2 meter zone staan van de grens.
Dus dit argument kan je niet meer gebruiken. .. ook niet bij de vrederechter.
Ook omdat er zonnepanelen liggen is een argument dat meer en meer wordt geweerd door de vrederechters, zeker in combinatie met de zonnestand en daarbovenop bomen ouder dan 30 jaar ??
Enkel voor de nieuw aangeplante boom op minder dan 2 meter van de perceelgrens kan je klacht indienen zodat deze gerooid of verplant wordt volgens de wettelijke bepalingen.

Reclame

Sirkii

#4 , 26 apr 2020 12:57

Er is voor die oude bomen wel nog de verplichting om overhangende takken weg te snoeien.

cesto

#5 , 26 apr 2020 14:36

Als bomen meer dan 30 jaar staan dan is er geen verplichting meer om te rooien omdat ze binnen de 2 meter zone staan van de grens.
Dus dit argument kan je niet meer gebruiken. .. ook niet bij de vrederechter.
Ook omdat er zonnepanelen liggen is een argument dat meer en meer wordt geweerd door de vrederechters, zeker in combinatie met de zonnestand en daarbovenop bomen ouder dan 30 jaar ??
Enkel voor de nieuw aangeplante boom op minder dan 2 meter van de perceelgrens kan je klacht indienen zodat deze gerooid of verplant wordt volgens de wettelijke bepalingen.
Hoe zou die buur dan bewijzen dat zijn bomen ouder zijn dan 30 jaar? In de jaren 80 of zo was het trouwens niet zo gebruikelijk om foto's te maken van alles... :roll:

Franciscus

#6 , 26 apr 2020 14:39

Kan redelijk gemakkelijk door o.m. doormeter stamhoogte - type boom - stafkaarten enz

scorpioen

#7 , 26 apr 2020 15:24

Ook al staan die bomen er meer dan dertig jaar, dan kan de vrederechter toch verplichten die in te korten wegens "bovenmatige burenhinder". Dat lijkt mij voor 10 meter hoog wel het geval te zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”