Geluidsnormen appartement

Valcke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geluidsnormen appartement

#1 , 10 apr 2020 10:11

Beste,

Ik heb een klein jaar geleden een nieuwbouw appartement gekocht.

Het is een blok die in 2 gedeeld is en met elk 5 app. Dus 10 app. In totaal. Ik woon het op het bovenste (2de verdiep)

Nu ik vraag mij echt al heel die tijd af of dit allemaal wel normaal is, dat ik alles ma dan ook alles kan horen in mijn blok.. ik hoor die ONDER mij(1ste verdiep) lachen, praten, hoor ze elke stap zetten dat ze maar doen. En ik hoor zelfs het gezin op het gelijksvloer lopen, roepen, huilen.

Ik vind dit toch allemaal super vreemd voor een nieuwbouw appartement. En ik erger mij dat er eigenlijk geen privacy is op die manier..
Dus ik vroeg mij af of dit wel kan en of er geen wetten bestaan ofzo die hier bij het bouwen van het appartement vergeten of niet nageleefd zijn?

Als iemand info heeft met wat ik hiermee kan doen.

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 10 apr 2020 11:00

Het is ook mijn ondervinding dat dit steeds het geval is in appartementsblokken (en ook in recente).
Heeft te maken met onder andere betonstructuur (perfecte geleider van lawaai) en tendens naar harde vloerbedekkingen ipv voltapijt.
Uiteraard ook - en in de eerste plaats- met de luidruchtigheidsgraad van de bewoners, uw eigen luidruchtigheidsgraad (kan die van de anderen camoufleren) alsook de buitengeluiden (in een rustige omgeving vallen de binnengeluiden meer op).

Voor meer uitleg kun je vanaf hier beginnen te zoeken:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... sche-norm/
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105

#3 , 10 apr 2020 12:10

Heb je de bouwheer al in gebreke gesteld? Is de oplevering al gebeurd?

Reclame

Sirkii

#4 , 10 apr 2020 14:50

Wordt het geluid doorgegeven via de ventilatiebuizen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”