Momenteel huur ik een gelijkvloers appartement 100m² en een tuin van 16m diep op 7m breed. Artikel 12 van het huurcontract zegt het volgende, "de huurder verbindt er zich toe geen dieren te houden noch dieren tijdelijk onder zijn bewaring in het gehuurde goed".
Mijn buurvrouw heeft zelf twee huiskatten, aangezien dit binnen het zelfde blok behoord denk ik dat de huisbaas dit wel schriftelijk kan toelaten. Ik heb hem dan ook een mail gestuurd met de uitleg dat ik kans maak op een Golden Retriever puppy van een Golden Retriever die midden mei zal werpen. In de mail heb ik dan ook gevraagd of er een uitzondering op artikel 12 kan gemaakt worden aangezien mijn buurvrouw ook huisdieren heeft en mijn directe buren er geen bezwaar hebben dat ik een hond ga houden.
Ook heb ik duidelijk aangegeven dat ik er zal voorzorgen dat de hond geen overlast zal brengen + dat alle schade die de hond zal maken door mij zal vergoed worden.
Het antwoord van mijn huisbaas was kort en negatief:
Nu is er wat onduidelijkheid in verband met de nieuwe huurderswetgeving dat zegt dat verbod op dieren tegenstrijdig is tegen artikel 8 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Daarnaast heeft mijn buurvrouw wel al huisdieren, dit negeert hij totaal + moest ik op het inlichtingenfiche vermeld hebben dat ik in de toekomst huisdieren wou dan had ik dit appartement sowieso al niet kunnen huren. Ik heb inderdaad aangegeven dat ik geen huisdieren heb, wat ook het geval is, maar ik heb wel verzwegen dat ik dit in de toekomst wel wou en dat dit ideaal appartement met tuin ervoor is.Het spijt me, dat laat ik niet toe. Daarnaast maakt hij ook nog de opmerking dat ik dit op het inlichtingenfiche van het immokantoor niet heb vermeld dat ik huisdieren heb, want hierop heeft hij zich gebaseerd.
Wat kan ik nu het best doen aangezien ik wel graag een Golden Retriever wilt.
Indien ik nu toch de puppy gaan halen, wat kan de huisbaas doen ?
Moest dit voor vredegerecht komen bestaat de kans dat ik verlies ?
Alvast bedankt voor de nodige advies.
Met vriendelijke groeten,
Frederik.