Verbod op huisdieren in huurcontract desondanks heeft buurvrouw 2 huiskatten.

freddy92
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verbod op huisdieren in huurcontract desondanks heeft buurvrouw 2 huiskatten.

#1 , 27 mar 2020 15:26

Beste,

Momenteel huur ik een gelijkvloers appartement 100m² en een tuin van 16m diep op 7m breed. Artikel 12 van het huurcontract zegt het volgende, "de huurder verbindt er zich toe geen dieren te houden noch dieren tijdelijk onder zijn bewaring in het gehuurde goed".

Mijn buurvrouw heeft zelf twee huiskatten, aangezien dit binnen het zelfde blok behoord denk ik dat de huisbaas dit wel schriftelijk kan toelaten. Ik heb hem dan ook een mail gestuurd met de uitleg dat ik kans maak op een Golden Retriever puppy van een Golden Retriever die midden mei zal werpen. In de mail heb ik dan ook gevraagd of er een uitzondering op artikel 12 kan gemaakt worden aangezien mijn buurvrouw ook huisdieren heeft en mijn directe buren er geen bezwaar hebben dat ik een hond ga houden.

Ook heb ik duidelijk aangegeven dat ik er zal voorzorgen dat de hond geen overlast zal brengen + dat alle schade die de hond zal maken door mij zal vergoed worden.

Het antwoord van mijn huisbaas was kort en negatief:
Het spijt me, dat laat ik niet toe. Daarnaast maakt hij ook nog de opmerking dat ik dit op het inlichtingenfiche van het immokantoor niet heb vermeld dat ik huisdieren heb, want hierop heeft hij zich gebaseerd.
Nu is er wat onduidelijkheid in verband met de nieuwe huurderswetgeving dat zegt dat verbod op dieren tegenstrijdig is tegen artikel 8 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Daarnaast heeft mijn buurvrouw wel al huisdieren, dit negeert hij totaal + moest ik op het inlichtingenfiche vermeld hebben dat ik in de toekomst huisdieren wou dan had ik dit appartement sowieso al niet kunnen huren. Ik heb inderdaad aangegeven dat ik geen huisdieren heb, wat ook het geval is, maar ik heb wel verzwegen dat ik dit in de toekomst wel wou en dat dit ideaal appartement met tuin ervoor is.

Wat kan ik nu het best doen aangezien ik wel graag een Golden Retriever wilt.

Indien ik nu toch de puppy gaan halen, wat kan de huisbaas doen ?
Moest dit voor vredegerecht komen bestaat de kans dat ik verlies ?

Alvast bedankt voor de nodige advies.

Met vriendelijke groeten,
Frederik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 27 mar 2020 15:51

Je weet nooit wat er zal gebeuren voor het vredegerecht.
Maar met die oppervlakte, en het feit dat het 1 hond is (en geen meerdere), acht ik de kans groot dat de vrederechter meegaat in uw verhaal.
U heeft ook nergens gelogen in het verleden tegen de verhuurder.

Wat ik sowieso wel kan voorspellen, is dat de verhuurder het u nog lastig zal maken.
Uw contract verbreken vanaf deze dit kan (al dan niet door zogezegd zelf er te komen wonen), en bij uittrede ieder haartje dat deze ziet te noteren om zo zoveel mogelijk kosten op u af te schuiven.

D0gD0g

#3 , 27 mar 2020 16:02

Inderdaad is het zoals blaatpraat aanhaalt.
In principe kan de eigenaar u niet verbieden, maar er is ook geen wet die het u toelaat.
Een vrederechter zal naar waarschijnlijkheid uw zijde kiezen.
Maar de eigenaar heeft het laatste woord.Hij kan u opzeggen.

Reclame

LeenW

#4 , 27 mar 2020 16:18

Het argument van de buurvrouw zou ik wel achterwege laten. Andere eigenaar, andere diersoort.

bosprocureur

#5 , 27 mar 2020 17:23

Een golden retriever, schat van een hond. Maar of die geschikt is voor een appartement, waar alle buren mogen meegenieten van zo'n levendige, grote loebas?

Ik weet niet of ik als verhuurder zo gelukkig zou zijn met uw beslissing. Ik heb al te dikwijls in de praktijk gezien dat (enthousiaste) dieren schade nalaten, die de verhuurder nooit kan recupereren. Dus, iemand die zo met afspraken omgaat, ook met stilzwijgende, zou ik door de band liever kwijt dan rijk zijn.

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 mar 2020 17:33

In principe kan de eigenaar u niet verbieden, maar er is ook geen wet die het u toelaat.
Neen, het is eigenlijk net omgekeerd. :D

Er is geen wet die de eigenaar tegenhoudt het te verbieden, maar er is wel een wetsbepaling gevonden die het u toelaat om onder bepaalde omstandigheden toch bepaalde huisdieren te houden (art. 8 EVRM).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

freddy92
Topic Starter

#7 , 27 mar 2020 18:29

Oef, ergens positief nieuws. Dat het een gok is en de kans bestaat dat voor vredegerecht zal komen besef ik en wil ik met plezier nemen voor wat ik terug krijg van liefde van de hond.

Ben wel zeker dat de appartement en tuin ideaal is voor de Golden Retriever om hierin gelukkig te zijn, daarnaast zal er ook dagelijks mee gewandeld worden en wekelijks leuke activiteiten ermee gedaan worden zodanig hij ook genoeg bewegingen heeft. Heb al plaatsen geweten waar er geen tuin was en kleine appartement en dat wil de hond ook niet aandoen. Daarom heb ik tot nu nog geen aangekocht puur om die redenen, want in vorige huurappartement was huisdieren toegelaten.

Daarnaast is tuin volledig afsloten en kunnen de andere bewoners niet tot bij de hond, tenzij ze over hekken kruipen maar dan spreken we al richting inbreuk op mijn privacy. Als hond op de oprit, parking, toegang tot de garage loop zal dit altijd met toezicht zijn van mij.

Heel het appartementsblok (6 stuks) is van mijn huisbaas samen met zijn zus, dus huurcontract van buurvrouw zo idem moeten zijn als die van mij.

Zolang ik hier op een rustige manier kan wonen mag de huisbaas mij moeilijk maken. De andere regels, zoals op tijd huur betalen, verzekering, boiler onderhouden, ... zal ik perfect nakomen zodanig hij hierop niks kan zeggen.

De haren zal ik bij het verlaten van de pand wel op ruime, ik zal hierop extra aandacht aan schenken :-).

Is het aangeraden om op de mail nog te antwoorden, of gewoon zo laten ? Zodanig ik niet in mijn eigen schoenen schiet, met verkeerde zaken te zeggen of te doen.

mava105

#8 , 28 mar 2020 09:21

Wat doe je met de krassporen op ramen en deuren waarmee de hond wil aangeven dat hij buiten wil. Raam of deur vernieuwen? En als hij blaft als jij afwezig bent?

freddy92
Topic Starter

#9 , 28 mar 2020 09:49

mava105, zaken die je aanhaalt snap ik dat dit wordt aangehaald, maar deze zaken zijn perfect aan te leren. Moest het appartement van mij eigen zijn zo ik ook niet willen dat de hond krassporen op ramen/deuren maakt, want dat is nadelig voor de verkoopprijs nadien.

Indien dit toch het geval is, zal dit inderdaad door mij vernieuwd worden.

Ik ben niet de eerste persoon in België die een hond op het een appartement zal hebben :-). Sommige mensen hebben een hond op een verdiep appartement, wat het nog moeilijker maakt. Ik moet maar raamdeur open doen en hond is buiten ipv eerst door de algemene delen of lift naar buiten te moeten.

bosprocureur

#10 , 28 mar 2020 11:58

Wat doe je met de krassporen op ramen en deuren waarmee de hond wil aangeven dat hij buiten wil. Raam of deur vernieuwen? En als hij blaft als jij afwezig bent?
Ik denk dat TS een net iets de idyllisch beeld heeft van zo'n huisdier. Een levendige jonge hond, die deuren en deurstijlen + ramen kapotbijt, sporen van prézindelijk gedrag? Huurders die zich ergeren, en andere huurders die per sé ook zo'n schattig pitbulleke willen?

Weg rustig woongenot.

freddy92
Topic Starter

#11 , 28 mar 2020 12:22

Honden moet je trainen en tijd ervoor maken en dan heb je dit niet. Heb al ervaring met honden bij mijn thuis, hond toen heeft nooit iets kapot gebeten.

Mijn bovenburen maken dagelijks ruzie, dus woongenot is allang weg.

freddy92
Topic Starter

#12 , 28 mar 2020 12:25

Maar op zich komt het neer als de hond niet voor overlast zorg dat er normaal gezien weinig kan gedaan worden.

Als er eventuele zaken beschadigd wordt dat dit dan vergoed moet worden door mij, is de normaalste zaak.

Maar is juridisch aangeraden dat ik op de mail richting mijn huisbaas nog antwoord ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”