Kostenverdeling voor onderhoud/vellen boom op erfgrens

Bevermans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kostenverdeling voor onderhoud/vellen boom op erfgrens

#1 , 17 feb 2020 13:40

Graag advies in volgende situatie. Ruim 50 jaar geleden kochten mijn ouders een woning met een eikenboom pal op de erfgrens met de tuin van de achterbuur. De boom maakte destijds deel uit van een dreef naar een nabijgelegen boerderij. Al die jaren geen problemen gehad mbt overlast tot er nieuwe buren naast de achterbuur zijn gaan wonen. Deze mensen eisen nu het rooien van deze eik. De eik verkeert volgens boomexperten nog in goede conditie en het snoeien en het inkorten van enkele overhangende takken kan een oplossing zijn. De achterbuurvrouw stelt evenwel dat de kosten voor het snoeien/vellen voor onze rekening zijn omdat de boom 'voor het grootste deel' op onze eigendom staat.
Vragen : 1/ zijn de kosten evenredig te verdelen tussen de eigenaren van de boom? Of wie bepaalt de verdeelsleutel?
2/ kan ik verplicht worden om een deel van de kosten te dragen terwijl de overhangende takken enkel en alleen voortspruiten vanuit de stam aan de zijde van de achterbuur (omwille van geen tussentijds snoeiwerk door de achterbuur)?
3/ Kan de achterbuur éénzijdig beslissen de boom te rooien en mij de rekening presenteren?
Alvast bedankt voor een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 17 feb 2020 13:47

" Deze mensen eisen nu het rooien van deze eik."

Met welk recht eisen ze dat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bevermans
Topic Starter

#3 , 17 feb 2020 17:40

Het is me ondertussen duidelijk dat de persoon in kwestie niet de minste notie heeft van zijn 'rechten' hieromtrent. Blijkbaar gaat het hem over 'overlast' ttz takjes en vallende bladeren. Wie een eigendom koopt naast een perceel met een boom in de tuin kan zich hieraan verwachten.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 17 feb 2020 17:47

Ze hebben niets te eisen. De boom grenst zelfs niet aan hun perceel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”