Algemene vraag ivm mijn statuut Syndicus opzeggen

Pierssens D.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Algemene vraag ivm mijn statuut Syndicus opzeggen

#1 , 24 mar 2019 00:25

Beste,

eventjes een korte schets geven van de huidige situatie.
Ik ben 3 jaar geleden in een Appartementsgebouw komen te wonen en de verkoper van het appartement toen was de "syndicus" van het gebouw. Hij had toen gewoon al het geld op zijn rekening verzameld en liet daar alles mee doen (van Blokpolis e.d.) . Toen hij verhuisde en ik in het appartement trok heeft hij ieder zijn deel wel mooi terug gegeven ( alhoewel dat ook niet de normale gang van zaken is). Ik heb toen de vraag gekregen of ik Syndicus wou spelen van het gebouw ( 3 appartementen intotaal). Omdat niemand anders wilde heb ik maar uit goedwil toegezegd en ben ik hiermee naar de bank gestapt en heb een VME opgericht met speciale rekening en ondernemingsnummer e.d.
Nu word volgende maand mijn appartement verkocht en omdat ik te ver woon en het ook niet meer wil doen ( omdat ik er niet meer ga wonen) wil ik stoppen als Syndicus... Maar niemand wilt het Overnemen van het gebouw, zowel de nieuwe eigenaar van mijn appartement niet en de huidge bewoners ook niet... Nu ben ik opzoek naar een externe syndicus maar dit gaat wel wat kosten en ik weet dat de mensen in het Gebouw dit financieel niet zien zitten (is al direct een enorme meerkost per maand)
Hoe kan ik stoppen als syndicus want ik wil er niet heel mijn leven mee bezig zijn en zeker niet omdat ik er niet meer woon... en wat met de rekening e.d. :?:

mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2019 10:01

Gewoon uw ontslag aankondigen op de eerstvolgende AV, en als het dringender is ,op een speciale BAV, en daar dan ook al onmiddellijk enkele offertes van externe syndici voorleggen. Laat hun het maar verder uitvechten.

Pierssens D.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2019 12:59

Ok,was ik al van plan. Maar wat met die VME rekening. Nu kan ik die nog zien op mijn online app van Kbc. Maar daar wil ik ook vanaf. Gwn met verslag van de AV naar de Bank gaan zeker?

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 24 mar 2019 14:28

Eigenlijk hoort u de overgang naar een andere syndicus te behandelen als elke andere belangrijke aankoop.
B.W. Art. 577-8 § 4 13 °
Als syndicus bent u best geplaatst om de verschillende voorgelegde syndicusovereenkomsten voor te leggen in de AV, te beoordelen en uw beste keuze aan te wijzen.
Zo bewijst u hen een laatste dienst.


Stel voor het indienen van hun aanbiedingen een einddatum op die u toelaat een planning op te maken zodanig dat alles afgewikkeld is voor uw adresverandering.

U roept u een BAV bijeen met agendapunten :
aanduiding nieuwe syndicus
datum syndicuswissel (*)

(*) leg de wisseldatum, steeds voor uw verhuisdatum, enkele dagen na de vergadering o.a. in verband met nog geldig opstellen en versturen van de notulen BAV door u.

U bent inderdaad verplicht de notulen door te sturen aan de bankier van de VME.
Deze zal daaruit zijn conclusies trekken en contact opnemen met de nieuwe syndicus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”