Beste, ik bezit een rijhuis. Vroeger waren enkel huizen naast elkaar van dezelfde familie en via deuren en ramen verbonden met elkaar. Ooit deelden ze deze op in drie huizen en metsten alle gaten toe met allerlei steenbrokken en afval.
Tussen mijn huis en huis van de buurman is een inrit in betonplaten naar mijn atelier. Deze staat er al meer dan 60 jaar. Dus wat was er eerst? De muur naast de inrit die blootgesteld is aan weeromstandigheden en vol verschillende stenen, geen dpc folie of waterkerende laag.... Deze muur is vochtig en geeft problemen rechts van de muur bij de buurman in zn keuken.
Er is een aannemer geweest die beweert dat injecteren niet zal helpen of onderkappen ook niet. Hij zegt dat de fout ligt aan mijn kant dat de beton ooit tegen ander huis is gelegd. Hier zou een gleuf moeten komen met afvoer en drainage op mojn kosten want ik ben aansprkelijk.
Wat klopt hier van?
Hij stelde voor om noppenfolie tegen de muur te doen of te cementeren, maar dan blijft het grondvocht toch stijgen via al die bakstenen afval volgens mij. Ook ligt die inrit er al voor mijn aankoop van het huis, maar aannemer zegt dat ik aansprakelijk ben voor geleden schade en herstel op mijn kant, opengooien van koer en afvoer voorzien...
Kan iemand advies geven of een contactpersoon in dergelijke situatie? Of heeft iemand ervaring met de kwestie, beton tegen muur van de buren? Is het verplicht er een strook tussen te hebben? Wat met eeuwenoude huizen? Ik vond naar linkerburen dichtgemetste gaten en kelder, naar rechterburen dichtgemetste deurgaten en ramen. Sporen van een oude hooizolder, sporen van de oude nokken een verdiep lager dan nu, dus alle huizen zijn ooit opgehoogd.... Ik bedoel enkel dit staat er al erg lang, is in de jaren 60 geronoveerd, en tot huidige vorm gemaakt...
Mvg nik
Nik.dooms@gmail.com