houten afscheiding

dirk.f
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

houten afscheiding

#1 , 23 jan 2019 12:10

Beste,
begin vorig jaar geef ik mijn buurman te kennen dat ik mijn tuin zal heraanleggen.
De afscheiding tussen ons beiden betreft op dat moment een haag (mijn zijde) dan een versleten draadafsluiting (scheidingslijn)
en een dennenhaag (zijn kant)
Ik geef te kennen dat er een nieuwe houten afsluiting zal komen en of hij daarmee akkoord is;
De buurman is verheugd met dit nieuws, want nu kan hij ook zijn oude dennenhaag uitgooien.
Hij geeft aan , wat zeg ik : hij stelt het zelf voor om de kosten van de nieuwe omheining te delen.
We spreken februari 2018. Reeds enkele dagen na deze afspraak gooit hij zijn dennen al uit.
De tuinaannemer komt helaas wat later dan voorzien maar de eerste week van oktober pronkt de nieuwe
houten afsluiting tussen onze beider percelen. Iedereen tevreden. Lelijke oude hagen weg, nieuwe afsluiting in de plaats.

Dan begint buurman plots ' raar ' te doen: het duurt meer dan 4 weken eer ik hem buiten even te pakken krijg voor
een feedback over de afsluiting. Gek, ook tijdens de werken is hij nergens buiten te bespeuren
Ja, ja, de afsluiting is heel erg geslaagd en ja, ja de afspraak over de gedeelde betaling zal doorgaan.
We praten dan medio december 2018, 2 maanden na de plaatsing.

We zijn nu eind januari 2019 en nog steeds geen beweging betreffende een mogelijke betaling.
Ik zie hem toevallig op straat en spreek hem aan;
Zijn reactie: " De betaling mag niet doorgaan want zijn vrouw staat hier niet achter..... "
Slik.
Tot die vaststelling komt hij dus, bijna een jaar na onze afspraak. helaas enkel mondeling.
Kan dit allemaal zomaar, ik ben 95 procent zeker dat omheining op scheiding staat.

Wat kan ik nog doen ?
Bedankt voor een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 23 jan 2019 12:12

Je hebt niets op papier? Zeer weinig dan vrees ik eerlijk gezegd...

Waarom heb je de aannemer geen twee facturen laten opmaken? Een voor u en een voor de buur?

asperger

#3 , 23 jan 2019 12:35

" De betaling mag niet doorgaan want zijn vrouw staat hier niet achter..... "
Ocharme die buur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105

#4 , 23 jan 2019 12:44

Je zou beiden (buur man en vrouw ) kunnen oproepen in verzoening, maar dan is het goede buurmanschap voor altijd voorbij..

asperger

#5 , 23 jan 2019 12:46

Is die buur eigenaar van die woning of huurder?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#6 , 23 jan 2019 12:56

Laat ons hopen eigenaar, want naar een huurder toe heeft de TS weinig te eisen wat dit betreft... Maar ik ga er uiteraard wel van uit dat de buur de eigenaar is (maar inderdaad, we weten het hier niet 100% zeker).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lukasi

#7 , 23 jan 2019 13:14

Waarom moet de aannemer twee facturen maken?
Hij heeft de opdracht gekregen van topicstarter, dit is zijn opdrachtgever, niet van de buurman.
Topicstarter had voor de start der werken deze overeenkomst met zijn buur op papier moeten zetten.

De opmerking dat TS maar voor 95% zeker is dat de afscheiding OP de scheiding staat. Denk dat hij eerst zeker moet zijn dat de afsluiting 100% op de scheiding staat voor hij zijn betaling kan vragen aan de buur.

En dan volledig Off topic: TS had ook moeten nagaan of hij de hagen mocht vervangen door een gesloten afsluiting. Gesloten afsluitingen in de voortuin hoger dan 1 meter worden meestal niet toegestaan. In de zijstrook tot 30 meter achter de achterste bouwlijn is het plaatsen van een gesloten afsluiting beperkt tot een hoogte van 2 meter. Dit kan nagezien worden in de verkavelingsvergunning of bij de gemeente opgevraagd worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”