halfopen bebouwing - isoleren van scheidngsmuur buur van op mijn grond

Stef B
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

halfopen bebouwing - isoleren van scheidngsmuur buur van op mijn grond

#1 , 15 jan 2019 21:59

Een projectontwikkelaar kocht naast mijn woning een kleine halfopen bebouwing om deze helemaal te verbouwen. Nu willen ze de scheidingsmuur van hun woning met mijn voortuin langs de buitenkant (dus op en vanop mijn grond) e-soleren en bekleden met crepie. De drie overige buitenmuren hebben ze, raar maar waar, reeds volledig geïsoleerd en in witte crepie gezet.
Door ook de 4e muur te gaan isoleren en met crepie te bekleden maakt dat ze 15 tot 25 cm op/over mijn grond zouden gaan innemen over een lengte van 7,5 meter.

Vorige zomer heb ik door de milieudienst van de gemeente reeds laten vaststellen dat ze hun dak en bijgaande oude isolatie gesloopt hebben volgens het principe "cowboy" = Dakmateriaal en isolatie vanop het dak in een lage, niet natgemaakte, open container gooien met enorme, giftige??? stofwolken tot gevolg. Ik had een vermoeden van aanwezigheid van asbest. Ladderrecht werd door hen geïnterpreteerd dat ze zonder vragen ladders van in mijn tuin konden zetten om de sloop van het dak te doen.

Ben ik geacht hun werken/ladders/stelling van op mijn tuin toe te laten?
Isoleren kan ook van binnen uit, toch? Ben ik geacht om zomaar 15 tot 25 dikte van hun isolatie en crepie toe te laten op/over mijn grond over een muurlengte van 7,5m?
Ik kreeg nu een aangetekend schrijven met daarin de meldingen dat ze "gerechtigd zijn de werken te doen en dat daarenboven vanop mijn eigendom.
Hoe zit dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5459

#2 , 16 jan 2019 18:37

Zij mogen uw grond niet innemen voor die isolatiewerken. Je moet natuurlijk zeker zijn dat de perceelsgrens in de muur zit of aan uw kant van de muur. Enkel voor de voorgevel geeft de overheid normaliter vergunning voor grondinname voor isolatie.

Betaal een advocaat om een antwoordbrief te schrijven en laat de werken door de politie stilleggen als ze r toch zouden aan beginnen. t Gaat je 100€ of zo kosten - misschien iets meer - maar t is een krachtig signaal dat het je menens is.

Reageer snel want eens geplaatst zal je via de rechter ws hoogstens een vergoeding kunnen afdwingen en niet de verwijdering (wegens onredelijk)

Ook ladderrecht is niet absoluut: als de werken vanop hun eigendom kunnen (ook al genereert dit extra kosten) dan mogen ze geen ladderrecht eisen (wel vragen natuurlijk)

Stef B
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2019 20:29

Beste Sirkii
Bedankt voor Uw reactie.
Hij zal niet zomaar aan het werk beginnen, vermits hij een stelling zal moeten plaatsen in mijn voortuin en het werk zal in totaal 2 weken in beslag nemen volgens hem. De stedebouwkundige dienst van de gemeente liet me dit weten:

>>Volgens mij richt uw buur zich op het ‘ladderrecht’ (art. 31 van het Veldwetboek)
“De eigenaar van een niet-gemene levende haag of een niet-gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. Ingeval van weigering moet het erf betreden worden op de minst schadelijke plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.”
De vraag kan gesteld worden of het isoleren van de muur nog als onderhoud wordt aanzien natuurlijk<<
E- soleren en crepie plaatsen zie ik alvast niet als onderhoudswerken of herstellingswerken. Dit gaat veel verder als omschreven.
Ik vroeg de projectontwikkelaar ook hoe en hoe dik ed... hij zou gaan isoleren.... mijn carport staat immers tot vlak tegen de gemeenschappelijke/ zijn muur.
Ik wacht zijn schets met maten ed af eer ik volledig zijn voorstel weiger. Ik dacht juridisch ergens sluitende precedenten en teksten te kunnen terugvinden.

Reclame

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jan 2019 09:06

Moesten jullie toch tot een akkoord komen, kan je hem steeds een vergoeding vragen voor die stook grond. Je kan ze verkopen via notaris, maar je kan ook een soort van gebruiksvergoeding vragen, waarbij hij bvb jaarlijks een som betaald om die strook te mogen gebruiken. Wel op papier zetten en laten registreren.
Zo heb ik jarenlang een som van 200 Bfr betaald aan mijn toenmalige buur, om over een strookje grond te mogen rijden om zo gemakkelijker in mijn garage te raken . Bij de bouw van mijn nieuwe garage heb ik het definitief aangepakt, en heb ik een strook grond van 20 m² geruild met de buurman. Ik kreeg de benodigde grond vooraan, en kon zo een bredere garage bouwen, en hij kreeg van mij eenzelfde stukje grond achter mijn garage. Natuurlijk kwamen daar voor mij dan nog landmeters en notaris kosten bij. Maar ik heb nu een deftige brede garage, waar ik zonder gemanoeuvreer in een uit kan.

Stef B
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2019 13:39

Besta Mava,
Bedankt om te reageren.
Ik wacht zijn reactie af maar gisteren zag ik dat de stelling die er nog stond, reeds gesloopt is

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 jan 2019 15:33

Wil dat zeggen dat de isolatie reeds is aangebracht?

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2019 15:37

Je kan klacht neerleggen en vragen om deze 20cm terug af te breken !!

en als u voet bij stuk houd zal je daar mooie momenten beleven, geef een seintje dan kom ik zien als ze het afbreken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Stef B
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2019 11:54

Nee de stelling is weg wil zeggen dat er 3 muren zijn gedaan maar niet de 4e muur/ de scheidingsmuur met mij. de werken zouden 2 weken in beslag nemen dus op & dag lukt het hen niet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”