Afscheiding (incl gemetste brievenbus) en steun voor poort op naburig perceel

RikB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afscheiding (incl gemetste brievenbus) en steun voor poort op naburig perceel

#1 , 15 jan 2019 18:22

Hallo allemaal,

Wij hebben recent een woning gekocht waarvan de vorige eigenaar ook het naburige perceel in bezit had. Dit perceel is geclassificeerd als bouwgrond, maar werd gebruikt als uitbreiding van de tuin en bevatte tevens een zwembad + poolhouse. Nu is het naburig perceel recent ook verkocht (voorlopig nog een compromis).

Een van de voorwaardes in onze akte die we hadden laten opnemen is dat de percelen gescheiden dienden te worden met een afscheidingsdraad. Dit is keurig opgemeten door een landmeter en een tuinaanemer heeft een afscheidingsdraad geplaatst in de achtertuin. Naast de oprit van het huis en langs de voortuin, stond er echter al een draad en een gemetst muurtje + gemetste brievenbus. De nieuwe draad en de bestaande draad sluiten echter niet 100% aan (er zit een speling tussen van 10cm). Hierdoor blijkt dat de oude draad en het gemetste muurtje + deel van de brievenbus eigenlijk op het naburig perceel staan.

De toekomstige eigenaars van het naburige perceel zijn onlangs op bezoek geweest en zij hebben duidelijk gemaakt dat ze de nieuwe draad willen doortrekken richting de zij- en voortuin waardoor onze oprit versmald wordt en onze brievenbus vernield wordt.

Via enkele google sessies heb ik kunnen achterhalen dat de perceelgrens kan verplaatsen indien het feitelijk al 30 jaar onderdeel uitmaakt van het naburige perceel. Nu is mijn vraag of deze termijn van 30 jaar overdraagbaar is naar de nieuwe eigenaar of moet ik al 30 jaar eigenaar zijn alvorens dit te kunnen inroepen?
Voorts is het voor mij ook niet duidelijk, indien de termijn overdraagbaar is, deze regel van toepassing is aangezien de vorige eigenaar beide percelen in bezit had. Zo is het moeilijk om onderscheid te maken wat nu juist de perceelgrens is.

Om het geheel nog ingewikkelder te maken, heeft de steunpaal van onze toegangspoort (klappoort) een extra steun in de vorm van 2 verbindingsstangen met het poolhouse. Het poolhouse staat echter op het naburige perceel (en is niet vergund). Kunnen onze toekomstige buren dit poolhouse zomaar afbreken zonder rekening te houden met onze poort? In het ergste geval, zal de poort geen steun meer hebben en is deze of niet meer functioneel of valt deze om... Het lijkt mij dan ook sterk dat zij hier geen verantwoordelijkheid in dragen om hier een oplossing voor te voorzien. Ik heb echter geen idee onder welk principe dit valt.

Helaas heb ik zelf geen juridische achtergrond dus ben ik op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft.
Kan iemand mij hierin adviseren?

Alvast bedankt,
Rik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jan 2019 20:33

Als die draag 10 cm te ver op het buurperceel staat evenals de brievenbus, zal die moeten verplaatst worden.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”