Extra kosten aankoop Appartement

Bart37
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Extra kosten aankoop Appartement

#1 , 30 dec 2018 16:02

Hallo,

Ik heb sinds kort mijn oog laten vallen op een kleine studio/ appartement in het Brusselse maar heb echter geen enkele ervaring met het aankopen van vastgoed. Vrienden en kennissen doen natuurlijk graag hun zegje en door de tegenstrijdigheden kan ik uiteindelijk door de bomen het bos niet meer zien. Rekening houdend met de kosten van de aankoop (notaris, akte, dossier, registratierechten, enz) en de lening bij de bank, ben ik gaan zoeken binnen een bepaalt budget.
Ik heb nu dus iets gevonden en mag het pand gaan bekijken. Ik weet dat een eventueel aangenomen bod bindend is en dat ik moet opletten met mogelijke werkzaamheden aan het gebouw, maandelijkse gemeenschappelijke lasten, enz.... . Dit buiten beschouwing gelaten, vraag ik me af of er nadat het bod aanvaard werd nog een extra bedrag bovenop gevraagd kan worden ivm teruggave werkingskosten en reservefondsen van de VME. Zo ja, hoe hoog zou dit bedrag dan kunnen zijn? Het leek me eerst logisch dat het aangenomen bod + de kosten bij de notaris en de bank het totaalplaatje weergaven maar wellicht zie ik dit net iets te eenvoudig. Met dank voor eventueel nuttige info!
Laatst gewijzigd door Bart37 op 30 dec 2018 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 dec 2018 16:06

Het deel dat in het reservefonds zit kan niet apart worden opgevraagd door de verkoper.
Het blijft eigendom van de VME. De verkoper moet zijn verkoopprijs dus vaststellen in die wetenschap.
De lopende lasten zijn voor uw rekening vanaf het verlijden van de akte.
Als er grote uitgaven zijn gepland dan moet dat door de syndicus worden meegedeeld aan de notaris.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bart37
Topic Starter

#3 , 30 dec 2018 16:21

Het deel dat in het reservefonds zit kan niet apart worden opgevraagd door de verkoper.
Het blijft eigendom van de VME. De verkoper moet zijn verkoopprijs dus vaststellen in die wetenschap.
De lopende lasten zijn voor uw rekening vanaf het verlijden van de akte.
Als er grote uitgaven zijn gepland dan moet dat door de syndicus worden meegedeeld aan de notaris.
Bedankt voor de snelle reactie! Is het gebruikelijk om zelf eerst info op te vragen bij de syndicus of doe ik dit best metéén via een notaris.

Reclame

mava105

#4 , 30 dec 2018 17:45

Best via notaris. Indien het een groot syndicusbureau is, ga je deze info waarschijnlijk toch niet ontvangen, gezien je nog geen eigenaar bent van de studio. En de notaris moet deze info toch opvragen ivm de stand van de rekeningen.

Bart37
Topic Starter

#5 , 30 dec 2018 21:31

Best via notaris. Indien het een groot syndicusbureau is, ga je deze info waarschijnlijk toch niet ontvangen, gezien je nog geen eigenaar bent van de studio. En de notaris moet deze info toch opvragen ivm de stand van de rekeningen.
Hartelijk dank voor de extra info, zeer gewaardeerd!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”