Noodzakelijke werken - wat is noodzakelijk?

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

Noodzakelijke werken - wat is noodzakelijk?

#1 , 05 dec 2018 22:59

Vandaag ontving ik een schrijven van onze syndicus met volgende melding:
Normaal gezien zullen jullie vanaf deze week heel wat beweging moeten gaan zien aan de straatkant voor het vervangen van het dak/terras van appartement B8/C7. Deze werken worden uitgevoerd door de firma X. Kostprijs is 11.444 € (volgens offerte).
Rond deze, volgens mij noodzakelijke dringende werken, is een polemiek ontstaan met een aantal eigenaars aangezien ik hiervoor niet de verplichte ronde van offertes heb afgewerkt (zie vraag 23 op AV van 27/01/2011). Daarin stemde 78,43 % van de eigenaars dat “vanaf uitgaven van 1.500 € mededinging verplicht is”.
Sinds begin van dit jaar werken we om de problemen definitief en degelijk op te lossen. Dit resulteerde op 1 oktober in een offerte. Ze konden het werk dit jaar nog inplannen, heb ik de werken toegezegd.
Op 8 november is er dan een informele vergadering geweest met een aantal eigenaars, om de Raad van mede-eigendom te gaan vormen na de AV van januari 2019.
Ik heb daar de wind van voor gekregen. Veel meer dan ik verwacht had.
Maar ik heb desondanks besloten om heel het proces toch af te ronden en ik hoop dat de werken kortelings zullen aanvatten.
Op de AV van januari beslissen we samen hoe we dit gaan financieren, er zijn wel een aantal opties maar die moeten overlegd worden.


Nu stel ik mij hierbij een enkele vragen:
- Zelf woon ik hier nog maar sinds 2013 en heb geen weet van de betreffende beslissing, buiten de statuten heb ik bij de aankoop niets ontvangen. Ik ben hier trouwens niet alleen in, meer dan de helft van de eigenaars is op de betreffende vergadering is hier niet meer wonend. Ik vermoed dat dit effectief nog in werking blijft en dat ik hier in de fout mee ben dat ik deze niet heb?

- Aangezien het bedrag meer dan 1500 euro bedraagt was mededinging hierbij wel verplicht?

- Deze problemen zijn er reeds langer dan dit jaar (volgens sommigen reeds 10 jaar). Van hoogdringendheid kan hier toch niet gesproken worden?

- De syndicus is reeds op het matje geroepen begin november i.v.m. de werken maar beslist deze toch te laten doorgaan. Is dit een normale werking?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 dec 2018 09:22

Bij verkoop van een appartement moest syndicus aan notaris de stand van de rekeningen doorgeven evenals de planning voor reeds besliste werken of werken in het vooruitzicht.
Ook moest je bij de akte de verslagen van de AV van de laatste 3 jaren hebben ontvangen.

adsummam
Berichten: 581

#3 , 06 dec 2018 10:53

B.W. Art. 577-6 § 2 (tweede alinea)
B.W. Art. 577-6 § 4
Steunen 20 % in quotiteiten der ME’s uw opinie ?

Vertaal deze in agendapunten en vraag een BAV aan.

Stuur de aangezochte aannemer een aangetekende brief waarin u hem er op wijst dat tussen syndicus en VME (voeg kopie vraag BAV toe) een geschil heerst en dat de betaling NIET zeker is.
Stel dat de VME juridische stappen overweegt om de betaling ten laste van de syndicus persoonlijk te laten gebeuren.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”