Overlast van vogels

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Overlast van vogels

#1 , 16 aug 2018 11:04

Ik woon op Linkeroever, in een appartementsgebouw van 6 appartementen (allen eigenaars), waarvan 2 gelijkvloers. Is er een instantie waar ik mijn beklag kan doen over de vogels die elke dag onze balkons bevuilen omdat de 2 dames van beneden het leuk vinden veel brood te gooien voor de vogels ?? Is er nergens een wet die dat verbiedt ?? Deze vogels bestaan uitsluitend uit kraaien, eksters en duiven ! Op minder dan 100 meter van ons gebouw is een groot grasplein, waarom gooien ze het daar dan niet ? Wij hebben geen officiële syndic. Het is reeds aan de dames gevraagd om geen brood te gooien. Er werd dan tussen de 2 dames beslist dat ze in de zomer geen brood meer zouden gooien, maar 1 van de 2 gooit nu elke dag stiekem brood achter haar tuinhuisje, zodat er evenzeer nog vogels zitten te wachten rond 8u. en ons balkon bevuild wordt. En deze winter wordt er dus weer brood à volonté gegooid en dan komen er ook zelfs meeuwen op af !! Ik ben het zo beu en heb al overwogen om te verhuizen, maar ik woon daar in feite heel graag en het is belachelijk om voor zoiets te verhuizen, ik weet het, maar het werkt echt op mijn humeur als ik die grote vette vogels hoor ruzie maken en elke dag mijn balkon en ballustrade moet proper maken. In gedachten zin ik op wraak ( :-) ) en ben dan van plan brood in hun voorhof te gooien ...
Dus als iemand een oplossing weet of een instantie die me kan helpen, laat het me dan a.u.b. weten.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 aug 2018 11:17

Worden de duiven gevoederd op openbaar domein? Daar staat namelijk een GAS-boete op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d505 ... b3e/duiven
"sowieso" schrijf je zo.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 16 aug 2018 13:21

Neen Didymus, ze gooien het brood in de achtertuin, dus de vogels zitten op ons dak en reling van ons balkon te wachten en/of te eten. En de vogels blijven hier in de buurt rondhangen en maken veel lawaai (vooral de eksters !!!).

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 16 aug 2018 13:26

Dat lijkt me duidelijk overlast.

Kan u daar geen dienst burenbemiddeling inschakelen ? Doet de gemeente/stad niets ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 aug 2018 15:56

Je kan juist boven de reling van uw balkon een dunne metalen of nylon draad spannen, dan kunnen ze niet gaan zitten.
Ook van die duivenpinnen zijn efficiënt of een plastieken roofvogel aan de reling vastmaken. Blijven de vogels weg.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 16 aug 2018 16:05

Die vogels kunnen ook al vliegend balkons bevuilen.
Vraag aan de onderburen dat ze hun kruimels strooien op Rechteroever, dan zullen de vogels wel wegtrekken van Linkeroever.

TS schreef: "Ik woon op Linkeroever, in een appartementsgebouw van 6 appartementen (allen eigenaars)"
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

artemis
Berichten: 3293

#7 , 16 aug 2018 19:07

Van duiven en meeuwen weet ik alvast dat het verboden is ze te voeren.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 18 aug 2018 22:37

In Antwerpen is het verboden.
Edoch wat iemand in zijn niet aan het openbaar domein grenzende tuin doet daar kan de gemeente niet in tussenkomen.
U kan aan stad vragen om duiven te komen afvangen plaatsen desnoods een kooi op uw terras.
Ook de dienst burenbemiddeling inschakelen desnoods de wijkinspecteur ( ik weet dat die ook tussenkomen om eens te praten)
En idd de andere voorstellen zijn ook te doen.
Wij hebben op de ramen en op dak stukken kippengaas in U vorm even effectief en kost minder.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#9 , 19 aug 2018 10:26

Bedankt voor uw antwoord en de tips Franciscus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”