Vastgoedrecht Mede-eigendom

ulli
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vastgoedrecht Mede-eigendom

#1 , 10 dec 2017 17:56

Betreft : Recent app gebouw met 6 app / Fouten door mede-bewoner die taak van syndicus tegen betaling ( 1.200 eur/jaar ) op zich neemt.
Vorige maand werd op de A.V. beslist om met een beroeps-syndicus samen te werken. Het gebouw is met meerdere zaken niet in orde. Het grootste lijk dat nu uit de kast valt is dat de mede-bewoner nagelaten heeft de Basisakte voor de deadline aan te passen aan de nieuwe Wet op de mede eigendom. Via een notarieele akte moet nu de aanpassing gebeuren.
Om en bij 1.800 eur gaat dat kosten. VRAAG : Kan de mede-eigenaar -syndicus aangesproken worden op deze toch wel grove nalatigheid en wie gaat dat betalen. 1800 gedeeld door 6 woonsten = 300 eur. Hijzelf laat mondeling weten dat hem niets te verwijten valt omdat erop iedere A.V. geen opmerking hieromtrent gemaakt werd ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 10 dec 2017 18:14

Was die eigenaar syndicus verzekerd?
PS is er een blokverzekering ?
Wie was rekening commissaris?
Is er jaarlijks goedkeuring van rekeningen en ontlasting geweest van syndicus en rekeningcommissaris?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 10 dec 2017 19:35

Basisakte moest hoedanook via notaris (of advocaat) aangepast worden aan de wet 2010. Gratis zou dit nooit geweest zijn...

Reclame

ulrika
Berichten: 10

#4 , 11 dec 2017 12:29

Met dank voor jullie reactie , hier volgende de antwoorden op de vragen :
1. De eigenaar syndicus had een aansprakelijkheidsverzekering. Maar of deze nog lopende is ? Sinds 1 november 2017 betalen wij de voorschotten op werkkapitaal op een rekeningnummer dat geopend werd door de nieuwe erkende beroeps - syndicus.µ
2. Als u met blokverzekering de jaarlijkse brandverzekering voor het gebouw bedoelt , Jaµ
3. De commissaris was een andere eigenaar mede-bewoner.
4. De uitnodigingen en verslagen van de A.V. waren zeer beperkt en eenvoudig opgesteld. De door de nieuwe wet op de mede-eigendom voorziene aanpassing, die voor september 2014 diende te gebeuren ( onderhands ) heeft nooit op het agenda van de A.V. gestaan. Daar is nooit over gesproken.
>> Ik weet ook wel dat de aanpassing VOOR september 2014 ook wel een kostenplaatje zou gehad hebben, maar aangezien het tot dan " onderhands " mocht gebeuren ga ik ervan uit dat dit toch wel minder kostelijk geweest zou zijn dan nu. De Akte die nu door de notaris dient opgesteld gaat dus 1.500 eur + BTW kosten. Of zie ik dat verkeerd en is het verschil in kost te verwaarlozen ?? zoals Sirkkii blijkkt te suggereren ? Ik heb geen idee , vandaar de vraag.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 11 dec 2017 12:43

Het is nooit echt duidelijk geweest of een volledige aanpassing van de statuten, dus inclusief van het deel "basisakte", tot september 2014 zonder notariële akte mocht. Verschillende interpretaties circuleren daaromtrent. Ook de syndici waar ik contact mee heb ventileren daarover verschillende standpunten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ulrika
Berichten: 10

#6 , 11 dec 2017 19:37

Is hier iemand die de aanpassing van de statuten aan de nieuwe Wet op de Mede-eigendom VOOR 1 september 2014 heeft laten uitvoeren en wat was het kostenplaatje ? Voor deze datum kon dit onderhands gebeuren. ( gebouw met slechts 6 appartementen )

arabescato
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2017 20:55

Ik denk dat daar geen algemeen antwoord voor is.
Wij betaalden destijds 500 EUR om dat onderhands in orde te brengen.

adsummam
Berichten: 581

#8 , 12 dec 2017 13:54

Maak een kosten/batenanalyse op voor u een rechtszaak begint.

De rechter zal gemakkelijk tot de conclusie komen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid betreft, met alle gevolgen.

adsummam
Berichten: 581

#9 , 12 dec 2017 14:17

B.W. Art. 577-14 § 2
De wetgever stond duidelijk voor ogen wat hij wilde :
een coördinatie hoofdzakelijk van het reglement van mede-eigendom, bijkomend het reglement van orde.
Deze coördinatie van het reglement van mede-eigendom kon dan ook gebeuren ZONDER authentieke akte mits geen andere veranderingen in de basisakte.



Volgens de meest soepele interpretatie van de betekenis van de einddatum in de wet, volstond het voor de syndicus dat hij voor de einddatum in een (B)AV een tekst voorlegde.
Deze kon dan nog later in de AV geamendeerd en goedgekeurd worden.

ulrika
Berichten: 10

#10 , 13 dec 2017 20:13

Iedereen dank voor de reacties.
Een rechtszaak was nooit de bedoeling, eerder een poging tot enige compensatie voor de mede-eigenaars die dachten dat met
het betalen voor de diensten van de eigenaar-syndicus rustig te kunnen slapen.
Waarom betaald je iemand anders ?
Ik had hier een tijdje gelezen dat een Vrederechter ooit de woorden uitsprak " Je moet je centen waard zijn "
300 eur zijn me geen slapeloze nachten waard, maar ik had er toch liever leuke kerscadeau's mee gekocht.

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 14 dec 2017 16:16

Een beroepssyndicus vinden voor uw gebouw, die voor 1200 € per jaar, incl BTW, werkt, zal m.i. een beetje moeilijk worden. Maar die kan je dan ook aanspreken bij eventuele fouten.

"je moet je centen waard zijn" kan je ook counteren met "je krijgt maar waarvoor je betaalt" :shock:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”