verzoek aan vrederechter

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

verzoek aan vrederechter

#1 , 28 mei 2014 10:35

Voor een prulle van niets moet je nu beroep doen op een VREDERECHTER, alhoewel zijn autonomie het hem toelaat zelfs de letter van de wet van 20.6.10 te overrulen met zijn vonnis, als je bvb niet kan aantonen of bewijzen dat je schade hebt geleden door de aangeklaagde overtreding van de wet.

Wat is daarvan juist ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 28 mei 2014 12:09

1. Opdat je eis zaak ontvankelijk kan verklaard worden (= behandeld worden) dient men enkel de hoedanigheid van mede-eigenaar aan te tonen.

2. Opdat je eis gegrond verklaard wordt (= gelijk krijgen) dien je aan te tonen dat de feiten bewezen zijn (je zal de gerechtskosten van de tegenpartij niet moeten dragen)

3. Maar ook dat de feiten zwaarwegende gevolgen hebben voor de eisers. Dat kan problematisch zijn omwille van de bewijslast.

Voorbeeld:
In dat kader (bewijslast in handen leggen van de VME en niet van de eiser) heeft de wet van 20.06.2010 een klaar en helder stramien van de PV opgelegd (geen notulen maar wel een PV van de beslissingen). Als je de notulen aanvaard als “bewijsstuk” zonder enig voorbehoud, dan geef je munitie aan de tegenkant. Want wat zij erin hebben geschreven, moet je weerleggen, wat je meestal niet kan. Daarom enkel aanvaarden wat conform de nieuwe wet is.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 28 mei 2014 12:28

Een ietsie pietsie meer informatie zal u trouwens ook een antwoord opleveren dat u meer concrete mogelijkheden geeft om uw probleem op te lossen.

Reclame

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#4 , 29 mei 2014 12:41

@ moderator

een heel actueel voorbeeld : RVE heeft in het voorbije boekjaar geen twee zesmaandelijkse verslagen opgemaakt , verleden jaar trouwens ook niet ( alhoewel de syndicus in zijn tot nu toe eerste en enige ' huiskrantje ' in het eerste jaar van zijn mandaateden jaar veel gerefereerd heeft naar de goede samenwerking met de RME...maar een verslag van die RME was er niet in te vinden)
.
Overt die wezrking van de RME , zie een andere topic van mij, waarop Luc pas komt te zeggen :

" Geen verslag = mandaat niet uitgeoefend = geen toezicht "'


Kan ik daarmee naar de vrederechter stappen bvb ?


mvg

avg

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 29 mei 2014 12:45

Geen verslag = mandaat niet uitgeoefend = geen toezicht "'
Kan ik daarmee naar de vrederechter stappen bvb ?


Uiteraard, maar de vraag is wat u daarmee wil bereiken.
Hebt u schade geleden wegens ontbreken verslagen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 29 mei 2014 13:27

U kan daarmee naar de vrederechter stappen als u aan de hand van ontbrekende verslagen kan aantonen schade geleden te hebben of dat de rme zijn bij wet en AV toegekende bevoegdheden overschrijdt.

Circa 90% van de rme maakt geen halfjaarlijjkse verslagen. Velen voeren aan dat het hen juist door de enkel toezichthoudende funktie en de vertrouwelijkheid van een deel van de informatie ontbreekt aan materiaal dat ze kunnen notuleren. Zelf deel uitmakend van verscheidene rme kan ik dat alleen maar bijtreden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 29 mei 2014 15:09

U kan daarmee naar de vrederechter stappen als u aan de hand van ontbrekende verslagen kan aantonen schade geleden te hebben of dat de rme zijn bij wet en AV toegekende bevoegdheden overschrijdt.

Circa 90% van de rme maakt geen halfjaarlijjkse verslagen. Velen voeren aan dat het hen juist door de enkel toezichthoudende funktie en de vertrouwelijkheid van een deel van de informatie ontbreekt aan materiaal dat ze kunnen notuleren. Zelf deel uitmakend van verscheidene rme kan ik dat alleen maar bijtreden.
Ik kan dat alleen maar bevestigen, ook gebaseerd op ervaring.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

hajo
Berichten: 90

#8 , 29 mei 2014 17:35

U kan daarmee naar de vrederechter stappen als u aan de hand van ontbrekende verslagen kan aantonen schade geleden te hebben of dat de rme zijn bij wet en AV toegekende bevoegdheden overschrijdt.

Circa 90% van de rme maakt geen halfjaarlijjkse verslagen. Velen voeren aan dat het hen juist door de enkel toezichthoudende funktie en de vertrouwelijkheid van een deel van de informatie ontbreekt aan materiaal dat ze kunnen notuleren. Zelf deel uitmakend van verscheidene rme kan ik dat alleen maar bijtreden.
Vraag:
Na hoeveel “missers = geen 6 maandelijkse rapporten” zou een vrederechter genegen zijn, om op verzoek, deze personen van een toekomstige RvME-functie uit te sluiten?

Basilia
Berichten: 45

#9 , 29 mei 2014 18:42


Circa 90% van de rme maakt geen halfjaarlijjkse verslagen. Velen voeren aan dat het hen juist door de enkel toezichthoudende funktie en de vertrouwelijkheid van een deel van de informatie ontbreekt aan materiaal dat ze kunnen notuleren. Zelf deel uitmakend van verscheidene rme kan ik dat alleen maar bijtreden.
Kunt u hierover iets wat meer uitleg verstrekken? Waarover hebt u het juist? Welke informatie kan men aan een “gewone mede-eigenaar” (t.t.z. een eigenaar die geen lid is van de raad van mede-eigendom) niet communiceren? Welk deel van de informatie in het beheer van de VME is vertrouwelijk en niet toegankelijk voor de "gewone mede-eigenaar"?

B.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 29 mei 2014 18:59

Personeel, tijdelijke stand van zaken in diverse gedingen, afbetalingsvoorstellen van schuldenaars, verwikkeling in een lopende zaak, zijn een aantal zaken die me te binnen schieten. Het gaat vaak immers om materies waar de rme als klankbord wordt gebruikt door de syndicus om te kijken hoe de nodige voorstellen best aangebracht kunnen worden op de agenda van de AV.

Het gaat niet om geheimen, het is voorkomen dat op basis van halve dossiers een gebouw door een oproerkraaier op het verkeerde spoor wordt geplaats. Elk gebouw heeft er wel zo een paar.

De rme heeft enkel een toezichthoudende rol, toezicht houden wil ook zeggen dat men geen acties mag ondernemen die het werk van de syndicus nodeloos bemoeilijken. Dat houdt ook in dat men op discrete wijze dient om te springen met de informatie die men te horen krijgt.

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#11 , 29 mei 2014 22:43

@ moderator
Allemaal goed en wel, maar quid als de syndicus eigenlijk de RME met strenge hand dirigeert ?.

Met die nieuwe wet is er bij ons niet veel veranderd, integendeel : de vroegere raden van beheer hebben een andere naam, veel meer dan dat is het niet.

Dat een algemene vergadering het hoogste orgaan is van de vereniging, is een lachertje ( lees de verschillende drama's op dit forum !)
Laatst gewijzigd door observer-old op 29 mei 2014 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#12 , 29 mei 2014 22:59

@ roharro

morele schade bvb

dat zesmaandelijks verslag moet een verslag zijn van hun activiteiten.

Dan zouden we geweten hebben dat een selectieve delegatie van die RME met de syndicus en de auteur van twee nieuwe akten, de die akten hebben besproken en goedgekeurd.

Ik heb op dit forum al een paar van mijn bezwaren naar voor gebracht, maar op de AV zal de goedkeuring doorgejaagd worden, zonder veel discussie want het is een must ( voorlopige uiterste datum 1.9.2014 ?) en zal het mij geld en moeite kosten om al dan niet gelijk te krijgen.

Een advocaat zei me : als je niet tevreden bent met de werking van de VME en zijn organen, uitvoerend of toezicht, rest erf niets anders dan je appartement te verkopen.

Volgens de vakliteratuur en de vele " woordje vooraf " van de politici... hadden ze het zo niet bedoeld.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 29 mei 2014 23:11

@ roharro

morele schade bvb

dat zesmaandelijks verslag moet een verslag zijn van hun activiteiten.

Dan zouden we geweten hebben dat een selectieve delegatie van die RME met de syndicus en de auteur van twee nieuwe akten, de die akten hebben besproken en goedgekeurd.Akten???? Welke akten zijn dat? RME kan niets goedkeuren, dat is hun bevoegdheid niet. De AV keurt goed of af via stemming.

Ik heb op dit forum al een paar van mijn bezwaren naar voor gebracht, maar op de AV zal de goedkeuring doorgejaagd worden, zonder veel discussie want het is een must ( voorlopige uiterste datum 1.9.2014 ?) en zal het mij geld en moeite kosten om al dan niet gelijk te krijgen.Als de goedkeuring er komt mits de nodige stemmen in de AV dan is dat zo, want wettelijk in orde tenzij het om een misdrijf of misdaad zou gaan.

Een advocaat zei me : als je niet tevreden bent met de werking van de VME en zijn organen, uitvoerend of toezicht, rest erf niets anders dan je appartement te verkopen.Dat is een waarheid als een koe.

Volgens de vakliteratuur en de vele " woordje vooraf " van de politici... hadden ze het zo niet bedoeld.Zitten er politici in jullie AV?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#14 , 30 mei 2014 11:43

- De akten waarvan sprake zijn 1.de coordinatie van de statuten en 2. een volledige nieuwe basisakte voor hoofdvereniging ( met o.a. de beslissing om met deelverenigingen te werken.)doen én kosten maken olm dat eventueel recht te doen zetten.

-Het tout court niet toepassen van de wet is geen " misdrijf of misdaad " ( alhoewel de achtergrond van hun beheer dat wel is: het niet betalen van hun rekeningen , het op een koopje gooien met de syndicus ad hoc...die wel zei en schreef dat het geen dading is, dus nog moet goed gekeurd worden door een AV.(letterlijk). op 10.7.2010 liep het totaal van schuld al op tot 400000€, waarvan door één groep van slechte betalers 3/4 aan hem zou zijn betaald, maar daarvan vinden we geen spoor in zijn boekhouding. De CVR heeft wel een deel van de boekhouding hermaakt... en dat is een beroepsfout van een boekhouder-fiscalist die nu al 2 jaar CVR is, en natuurlijk voorstel om tzijn eigen rekeningen goed te keuren.

- vele appartementen staan inderdaad te koop, mijn bedoeling is een andere syndicus te vinden tegen dat het mandaat van de huidige syndicus teneinde loopt(2015).

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#15 , 31 mei 2014 18:05

De CVR heeft wel een deel van de boekhouding hermaakt... en dat is een beroepsfout van een boekhouder-fiscalist die nu al 2 jaar CVR is, en natuurlijk voorstel om tzijn eigen rekeningen goed te keuren.
In de marge een zeer recente en zeer interessante mededeling van het IBR over de rekencommissarissen bij VZW’s. Elke VME kan er zich op inspireren bij het opstellen van de opdracht van de rekencommissaris.

Het lijkt wenselijk dat de “alarmbelprocedure” ook verplicht wordt voor de VME’s. Toestanden, zoals geschetst door observer (en ook aanwezig in mijn VME einde 2013), zullen dan vroeger te voorschijn komen.
Bron: https://www.ibr-ire.be/nl/het_instituut ... ector.aspx.
Citaat:
De commissaris van een vzw heeft ook de bevoegdheid om algemene vergaderingen (vzw’s)/raden van bestuur (stichtingen)/vergaderingen van het algemeen leidinggevend orgaan (ivzw’s) bijeen te roepen en moet dit doen wanneer één vijfde van de leden het vragen.
Last but not least: de volgende blz. geven aan dat enkel een bedrijfsrevisor bevoegd is om rechtsgeldig boekhoudingen van derden aan te passen waar nodig:
- Mogelijke opdrachten van een boekhouder-fiscalist: http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_1771.pdf (VME van observer)
- Mogelijke opdrachten van een (externe) accountant-belastingconsulent: http://www.iec-iab.be/nl/het-beroep/Pag ... ntant.aspx (in 2012 heeft een accountant voor mijn VME een verslag over 1999 à 2011 trachten op te stellen - hij is mislukt en heeft zelfs zijn verslag niet willen ondertekenen)
- De wettelijke opdrachten van de bedrijfsrevisor: https://www.ibr-ire.be/nl/het_beroep/de ... fault.aspx

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”