We willen een huis kopen, maar....

Aeris
Topic Starter
Berichten: 1

We willen een huis kopen, maar....

#1 , 10 mei 2007 15:24

Ik wist niet goed waar dit juist thuis hoorde, sorry als het verkeerd staat.

Mijn vriend heeft in zijn jonge jaren een behoorlijke stommiteit begaan. Zijn auto stond te koop, mogelijke koper wou een testritje doen. Enige probleem is dat ze beide goed gedronken gehadden. Ze zijn overkop gegaan en zijn op een auto beland waar 4 andere jongens in zaten.

Geen van beide weet wie reed. Mijn vriend vind het nogal onnozel dat hij zou rijden bij een testrit, maar goed, we kunnen er nu niets meer aan veranderen.

Vorig jaar pas werd het verdict uitgesproken: 6 miljoen belgische frank.

Hij betaalt ?80 per maand af, wat geen enkel probleem vormt. Alleen willen stilletjesaan kopen in plaats van huren.

Heeft iemand enig idee hoe dat zit met een lening? Kan hij nog lenen op zijn naam? Kunnen ze ons huis ooit aanslaan aangezien hij die 6 miljoen waarschijnlijk niet volledig terug betaald zal krijgen? (tegen 80? per maand lijkt dat nogal onmogelijk) Kunnen we samen een lening aangaan maar het huis enkel op mijn naam zetten?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 11 mei 2007 11:25

Zie voorrechten en rangorde van schuldeisers in de hypotheekwet.

http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1851121601

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 mei 2007 13:45

?Elk vonnis van veroordeling doet een rechtsvordering tot tenuitvoerlegging van de veroordeling ontstaan.Deze rechtsvordering,actio judicati genaamd,verjaart pas door verloop van dertig jaren* te rekenen vanaf het vonnis,al gaat het om een veroordeling die is uitgesproken krachtens een schuldvordering waarop een kortere verjaring van toepassing is?(Cass. 21 februari 1985,R.W. 1985-86,1280,Jur.Li?ge juni 1985).

* Thans tien jaren(met overgangsbepalingen) krachtens art.2262bis Burgerlijk Wetboek.

De schuldeisers van die ?6 miljoen belgische frank? kunnen gedurende tien jaar uitvoerend beslag leggen op het aandeel van uw vriend in uw onverdeeld huis.

Een lening is een overeenkomst waarvoor instemming van BEIDE partijen nodig en voldoende is.

U kan ?het huis enkel op (uw) naam zetten?.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”