Huuropzeg voor aanvang

p.dehaes@telenet.be
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huuropzeg voor aanvang

#1 , 03 mar 2019 14:47

Ik ben een verhuurder en begin jan heeft een huurder een huurcontract ondertekend

Het betreft een 9 jarig huurcontract dat ingaat op 1 maart 2019, en dat een opzegtermijn
van 3 maanden voorzien en een schadevergoeding clausule van 3 maanden huur bevat
indien de opzeg gebeurd tijdens het eerste jaar.

2 dagen na ondertekening van het contract krijgen we een aangetekend schrijven
dat de huurder toch wil afzien van het contract.
hij geeft daarbij geen reden op en stelt dat de opzeg ingaat op 1 febr (opzeg is gebeurd voor 1/2)
en aldus eindigt op 30/4

-> klopt dit, of vangt de opzeg pas aan op het moment dat het huurcontract zelf aanvangt, en maw
start de opzeg op 1/3 en eindigt ze aldus op 31/5?

2e vraag, kan ik de schadevergoeding eisen in deze situatie waarbij ze dus 2 dagen na ondertekening
al opzeggen?

ze hebben het pand nooit bewoond en ze hebben ook geen huurwaarborg betaald, enkel de
eerste maand werd betaald. (bij ondertekening van het contract)

alvast bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 03 mar 2019 15:08

Omtrent de opzeg: dit ben ik niet zeker, maar ik zou stellen dat dit conform is.
Voor arbeidscontracten kan de opzeg ook ingaan voor het begin van het contract, en ik zie niet meteen een afwijking in de huurwetgeving die iets anders zou verplichten.

Schadevergoeding: ja, u heeft hier recht op.
Het einde neemt plaats in het eerste huurjaar (*), dus u hebt recht op 3 maanden.

(*) Wees blij dat de opzeg niet ruim 3 maanden voor de ingang van het contract ingegaan is, want dan was er mogelijks een andere situatie.
De wet stelt immers een vergoeding voor opzeg tijdens het eerste jaar, niet voor het eerste jaar.

Reclame

Terug naar “Huren”