huurcontract 2019 en dwingend recht

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6858

huurcontract 2019 en dwingend recht

#1 , 03 mar 2019 13:15

Beste,

Naar aanleiding van het afsluiten van een huurcontract nieuwe stijl 2019, kreeg ik de vraag om de tekst in mijn modelcontract, afkomstig van een gereputeerde instelling,

Zelfs als de vereiste herstellingswerken meer dan dertig dagen duren, kunnen zij geen aanleiding geven tot schadevergoeding of kwijtschelding van huurgelden voor de huurder.

te wijzigen in de tekst :

"Als de herstellingen meer dan 30 dagen duren dan zal de huurprijs verminderd worden naar evenredigheid van de tijd waarvoor en van het gedeelte van het goed waarvan de huurder het genot heeft moeten derven."
Ik wil daar geen breekpunt van maken, maar toch stel ik me de vraag :

Waar schuilt hier het Grote Gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2019 13:54

Art 27 Vlaams Huurdecreet, dat van dwingend recht is, stipuleert het volgende:

"Artikel 27. Dringende herstellingen
Als het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, ongeacht de ongemakken die daardoor bij hem worden veroorzaakt, ook als hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moet derven.

Als die herstellingen langer dan 30 dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan de huurder het genot heeft moeten derven.

Als de herstellingen de normale bewoning onmogelijk maken, kan de huurder de huur doen ontbinden."


Jouw beding zal dus geen uitwerking vinden voor de dringende herstellingen, en de huurder zal zich kunnen beroepen op deze regeling. Let wel op: dringende herstellingen zijn niet alle herstellingen. Dus je zou je beding ook kunnen behouden, en dit voor de niet-dringende herstellingen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bosprocureur
Topic Starter
Berichten: 6858

#3 , 04 mar 2019 09:27

Bedankt.

Het contract niet echt nagepluisd, enkel de persoonsgegevens ingevuld.

Ik was in verwarring gebracht door het feit dat het modelcontract, na 1 januari 2019 opgesteld door gereputeerde vakmensen, geacht wordt volledig correct te zijn. Ten onrechte dus. :oops:

Reclame

Terug naar “Huren”