verhuurd apartement gekocht

natuurbloem
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verhuurd apartement gekocht

#1 , 21 feb 2019 22:20

beste,

ik probeer het kort te houden, ik heb mijn eigen huis geruild met een appartement,
sinds een paar dagen geleden ben ik ook officieel eigenaar van het appartement, en moet ik zo snel mogenlijk mijn huisje verlaten.
het probleem is echter, in het appartement zitten nog huurders, waarvan ik dan ook de huur opstrijk tot ze eruit moeten gaan.. en dit is 6 maand, (huurcontract is geregistreerd), maar ik sta weldra op straat, en ik kan niet 6 maand wachten, kan ik op 1 of andere manier zo snel mogenlijk MIJN appartement bewonen? overigens,de huurders leven van het ocmw. moetenzij deze huurders geen ander onderdak geven? ik weet 1 ding, ik moet weldra mijn huis verlaten, en ik kan haast niet geloven dat ik 6 maand moet wachten,? op hotel, op straat? onder de brug?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 21 feb 2019 22:28

In de natuur...bloem!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW

#3 , 21 feb 2019 22:37

Hoe komt het dat u niet op de hoogte was dat er een huurcontract was?

Enfin ja, die huurders hebben rechten. U kunt altijd een voorstel doen om ze sneller te laten vertrekken, maar dwingen kan u niet.

Reclame

bosprocureur

#4 , 21 feb 2019 22:39

Het schijnt momenteel best aangenaam te zijn aan de kust.

Tijdelijk een vakantieappartement?
Op samenhuizen.be is er ook regelmatig een aanbod voor beperkte tijd...

Hebt u het huis waar u momenteel woont al opgezegd?
U bent nu dus huisbaas. Hebt u er al eens over gesproken met de huurders? met het OCMW ?

natuurbloem
Topic Starter

#5 , 21 feb 2019 22:47

ik wist al al lang dat het verhuurd was, en ik dacht dat ik die 6 maand kon blijven wonen waar ik nu woon, maar wegens redenen moet ik toch vroeger eruit.. het huis waar ik momenteel woon is officieel niet meer van mij, de definitieve akte is reeds getekend.. ik ben inderdaad nu huisbaas, en ik ontvang ook elke maand de huur, maar dat doet er niet toe, ik wil weten of ik ze niet buiten krijg wegens de reden dat ikzelf geen onderdak meer zal hebben.. daar komt het op neer.. ik ging morgen zoizo met het ocmw praten, maar wilde dit hier eventjes neerzetten omdat ik vermoed dat hier slimme mensen rondhangen die mischien een oplossing konden vinden. mvg

LeenW

#6 , 21 feb 2019 22:52

Dat kan echt niet, de huurders moeten niet de dupe worden van uw problemen.

asperger

#7 , 21 feb 2019 22:55

"omdat ik vermoed dat hier slimme mensen rondhangen "

Dat vermoeden klopt volledig, maar toch kun je de huurders niet op straat zetten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

natuurbloem
Topic Starter

#8 , 21 feb 2019 23:00

in het appartement zit man en vrouw en 5 kinderen,, 1 slaapkamer ter beschikking.. kan ik daar iets mee? mvg

asperger

#9 , 21 feb 2019 23:04

Ha neen. Als er al 7 personen in die kamer slapen dan kan je er niet meer bij.

natuurbloem
Topic Starter

#10 , 21 feb 2019 23:06

@asperger, u bent grappig, mvg

bosprocureur

#11 , 22 feb 2019 07:30

Nu ja, je kan er grappen over maken zoveel als je wil. Maar feit is dat u dat uzelf en niemand anders hebt overeengekomen met uw kopers dat het huis te hunner beschikking was.

Dat omstandigheden u daarbij wat gedwongen hebben doet weinig ter zake. De huurders in uw appartement hebben er geen schuld aan dat uzelf zonder onderdak zou komen te zitten.

Als het een appartement met één enkele slaapkamer betreft, bewoond door zeven mensen, is fout; u hebt geen schuld aan die fout, maar u mag die niet laten verder bestaan.

Laten onbewoonbaar verklaren wegens overbewoning zoekt u wellicht ook niet?

Ik vrees dat u een tijdelijk adres zal moeten zoeken. Mag ik hopen dat u die huur al opgezegd hebt, en dat die opzeg correct en onbetwistbaar is, dus bijvoorbeeld gericht aan alle volwassen bewoners afzonderlijk?

Een aangetekende brief "Aan Dhr en Mevr xyz " volstaat NIET.

Intussen kan u hen helpen zoeken via OCMW (die mogen ook wel eens uit hun pijp komen bij zo'n pijnlijke omstandigheden) en dergelijke?

En er zijn wellicht nog mensen die een werkbare oplossing kunnen bieden op het forum. Succes! Misschien eens melden in welke streek u verblijft?

mava105

#12 , 22 feb 2019 09:40

ik heb mijn eigen huis geruild met een appartement,
Jij was dus blijkbaar eigenaar van het huis waaruit je nu vertrekt. Waarom heb je geen langere overgangsperiode voorzien.voor onvoorziene omstandigheden? Of eventueel een bezettingsvergoeding voorzien voor iedere dag/week/maand dat je nog in dat verkochte huis blijft na de verkoop. Dat noemt men vooruitzien. Nu zal er niets anders opzitten dan voor een paar maanden ergens anders te gaan huren, of bij vrienden. De enige andere oplossing is een minnelijk vroeger vertrek onderhandelen met de huidige huurders

bosprocureur

#13 , 22 feb 2019 09:46

Eventueel proberen met een brief/mail aan de burgemeester, cc aan krant kan ook.

Als ik lees dat een koppel met vijf kinderen (is het zo?) in één slaapkamer moet logeren, dan is dat mensonwaardig

Het gaat om een toestand ie u "ge-erfd" hebt, en die u niet mag laten voortduren.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 22 feb 2019 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#14 , 22 feb 2019 09:49

Maar de procedure om ze er uit te krijgen gaat volgens mij ongeveer even lang duren als de opzeg.

Ik zou eerder een voorstel doen om de eerste 3 maanden van hun nieuwe huur te betalen.

bosprocureur

#15 , 22 feb 2019 10:07

Maar de procedure om ze er uit te krijgen gaat volgens mij ongeveer even lang duren als de opzeg.

Ik zou eerder een voorstel doen om de eerste 3 maanden van hun nieuwe huur te betalen.
Prima voorstel.

Ik zou aanbevelen dit via het OCMW te regelen, of tenminste in samenspraak; het betalen eerder formuleren als voorschieten, dan hebt u nog een héééél kleine kans dat u dat geld ooit nog terugziet. OCMW kan helpen meezoeken.

Terug naar “Huren”