Huurwoning afgekeurd. Verhuurd weigert waarborg en huurschuld terug te betalen.

Etekz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurwoning afgekeurd. Verhuurd weigert waarborg en huurschuld terug te betalen.

#1 , 19 feb 2019 13:02

Beste,

Om een lang verhaal kort te maken. Ik huurde 4 jaar een studio aan een sociaal verhuurkantoor die op hun buurt huurde aan een privaat eigenaar in kortrijk.

Juni 2018 werd beslist dat het volledige gebouw afgekeurd werd en dat iedereen vertrekken moest ten laatste eind december. Ernstige nalating en het pand was illegaal verdeeld in studios terwijl dit niet toegelaten was.

Ik heb het sociaal verhuurkantoor op de hoogte gebracht. Zij beloofden mij dat de waarborg netjes zou terugbetaald worden en eventueel teveel betaalde huur sedert de beslissing van onbewoonbaar.

Ik woon nu al 4 maanden samen in een nieuwe woonst en tot op heden weigert het sociaal verhuurkantoor te reageren op mails of de terugvraag van de waarborg/huren. De plaatsbeschrijving was volledig ok en ik heb het pand nagelaten als een correct huisbewaarder. Dat heeft het sociaal verhuurkantoor ook gezien samen met mij en plaatsbeschrijving is afgetekend.

Welke stappen kan ik nemen om de waarborg zo snel mogelijk vrij te geven of welke stappen kan ik eventueel gerechtelijk nemen tegen het sociaal verhuurkantoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 feb 2019 13:20

aangetekend in gebreke stellen en eisen dat men de waarborg vrijgeeft binnen de 14 dagen zo niet dat u naar de vrederechter trekt

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 19 feb 2019 13:51

Ik zou mij ook focussen op de waarborg, door dat je een uittredende plaatsbeschrijving hebt zonder opmerkingen kunnen ze niets anders dan die vrijgeven.

Te veel betaalde huur terugvorderen is moeilijk, enerzijds omdat de verhuurder niet kon weten dat hij in gebreke was want bij aanvang van de huur was er een gunstig conformiteitsattest (één van de voorwaarden om te mogen verhuren aan een SVK) en anderzijds huurde je aan een verlaagd tarief Als het huurcontract ontbonden wordt, bepaalt de vrederechter de bezettingsvergoeding in functie van de gebreken. Gratis wonen, bestaat niet. Ik weet niet hoe laag uw huur was maar het zou wel eens kunnen dat de bezettingsvergoeding in uw geval hoger uitvalt dan de effectieve huur die je moest betalen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 19 feb 2019 15:28

Anderzijds, en niet rechtstreeks verband houdend met de vraag van TS, moet ik mij toch vragen stellen bij de echte positieve waarde van een conformiteitsattest.

Zonder vergunning verdeeld in studio's, en toch conform verklaard ?

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 19 feb 2019 15:59

Dat moet niet direct het probleem zijn, kan om een overtreding gaan die verjaard is en wordt gedoogd. Kan ook opgesplitst zijn voor de vergunningsplicht, als je wat tegenstribbelt, doen de meeste gemeentes niet moeilijk.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2019 09:54

Een conformiteitsonderzoek is niet gelinkt aan stedenbouwkundige informatie. Een conformiteitsattest bevestigt enkel dat het pand voldoet aan de Vlaamse wooncode. Er zijn gemeentes die weigeren een attest af te leveren maar of dat wettelijk wel kan daar wordt veel over gediscussieerd.

Terug naar “Huren”