Hallo,
ik ben een huurder van een appartement waaruit na 4 maanden huren gebleken is dat er vocht- en schimmelproblemen aanwezig zijn.
Blijkbaar is tevens het huurcontract NIET geregistreerd.
De huurdersbond adviseert me om via deze niet-registratie het huurcontract op te zeggen (via de weg van vocht- en schimmelproblemen zou het een veel moeilijkere procedure zijn).
Via myminfin en het registratiekantoor heb ik bevestiging gekregen dat het contract niet geregistreerd is.
De huurdersbond adviseert me om dit op papier te laten zetten door het registratiekantoor als bewijs van niet-registratie.
Het kantoor echter weigert dit te doen met als reden dat ze deze vraag nog nooit hebben gekregen en dat ze zo'n attesten dus niet opmaken (naar mijn gevoel om zichzelf in te dekken indien de verhuurders toch met een registratie attest zouden bovenkomen).
Ik had vernomen via een juridisch forum dat het wel mogelijk is zo'n attest te bekomen:
11) Indien blijkt dat een contract niet werd geregistreerd en u heeft hiervan een gedateerde bevestiging nodig, dan kan u steeds tegen een kleine vergoeding ( € 3 op datum van aanmaken van deze post) een attest dat stipuleert dat op datum X er voor het pand gelegen te geen huurcontract was geregistreerd op uw naam.
12) Er zijn een aantal registratiekantoren waar men niet graag dergelijke attesten verstrekt om een veelvoud van niet geldige redenen. Het verstrekken van dit attest behoort tot hun plichten. Het is dan ook steeds handig de volgende contactpersoon bij de hand te hebben en eventueel vanuit het registratiekantoor zelf de melding van weigering te plegen.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes