Vochtprobleem in huurhuis

Joren86
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Vochtprobleem in huurhuis

#1 , 17 feb 2019 21:05

Beste Forumleden,

Ikzelf en vriendin hebben een probleem in ons huurhuis. Tijdens het opmaken van de plaatsbeschrijving op 25/12 hebben we geconstateerd dat er een vochtprobleem was in de schouw boven ( slaapkamer, zie foto). Ze hebben ons verzekerd om hier iets aan te laten doen. Een week geleden (nadat we ze hadden uitgenodigd via sms) hebben we met hen rond de tafel gezeten en hen uitdrukkelijk gevraagd dat we hier een oplossing voor wouden. Vandaag, is de huisbaas langsgeweest (samen met zijn broer). Hij had telefonisch contact gehad met 2 experts en die wisten 100% zeker (volgens hem) dat het condensvorming was. Nu hebben ze er dus isolatie tegengezet, zijn broer deed dit zogezegd al jaren (maar wij moesten wel 1,5 maand wachten) Het vocht en schimmel zou wel wegtrekken volgens hen.

Er zit hier letterlijk en figuurlijk een reukje aan. Mij dunkt dat ze dit gewoon wat visueel hebben opgesmukt ( de geur in de kamer is echt niet te harden, mijn neef is schrijnwerker en die zei dat hij precies vochtig/rottend hout rook). Zowel het aanwezige vocht, schimmel en geur zijn nefast voor onze gezondheid. We kunnen hierdoor absoluut geen gebruik maken van deze kamer. Heb tijdens het (1,5maand wachten, zelf een vochtabsorber geplaatst, de tussendeur met de andere slaapkamer dicht gemaakt) Ik kan zelf een expert aanspreken maar die kan, los van de foto's nu wel niets meer zien.. Heeft hier iemand ervaringen mee, tips of ...?



Met vriendelijke groeten,

Vanbael Joren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 17 feb 2019 22:11

Als er niets te zien valt, is er ook geen vochtschade. Het enige wat je kan doen, is de verhuurder aanspreken over de zwamgeur. Als er geen zichtbare schade is, snap ik wel dat de verhuurder niet gehaast zal zijn om het probleem aan te pakken. Je kan misschien eventueel uitkijken naar een andere woning, want als het zwamschade is, zal de verbouwing ingrijpend zijn.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 17 feb 2019 22:16

En kan ook gevaarlijk zijn o.a. voor zwangere vrouwen.

Reclame

Joren86
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2019 22:45

https://photos.app.goo.gl/46peU6yUDWiUFRKL9

Naast de zeer onaangename geur is dit het uitzicht :!:

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 feb 2019 09:48

Is doordat het in de schouw inregent. Mogelijks is de deksteen stuk. Na enige tijd kan hier huiszwam door ontstaan (als het al nite te laat is) die het hout in de woning (vloeren, dakstoel) aantast) en dan wordt het een zeer dure zaak voor de verhuurder.En tevens een zeer ongezonde zaak voor de huurders.
Onmiddellijk aangetekende ingebrekestelling naar verhuurder sturen. Hem bvb 1 maand de tijd geven om te herstellen (effectieve data vermelden) De herstelling dient zowel buiten de schouw als het binnenpleisterwerk en de schilder en behangwerken te omvatten.
Vraag voor de duur van de herstellingen een huurvermindering (nooit zelf uit eigen beweging toepassen). Een de einddatum verstreken stap je naar de vrederechter met een paar zeer duidelijke foto's.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 18 feb 2019 10:20

En voeg gerust bij uw ingebrekestelling uw vermoeden van vorming van huiszwam toe. Een verschrikking gewoon.

En dring gerust aan om nu al zijn eigen brandverzekering op de hoogte te stellen.

Joren86
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2019 11:50

We hebben samengezeten met de huurder, dit vorige week en hen duidelijk op het hart gedrukt dat dit echt enorm ongezond is. De stank in de kamer is niet te harden (nu met de isolatie, is het wel wat minder) maar volgens mij niet minder ongezond. Zeker aangezien de werken uitgevoerd zijn door hem en zijn broer.
We hebben vorige week ook mondeling overeengekomen om 600 te betalen ipv 750. Dit tot alles in orde is, ik weet bijna zeker dat hij gaat eisen dat we volgende maand terug 750 gaan betalen omdat voor hem de zaak is opgelost.

Voor ons voelt dit gewoon als puur bedrog en oplapmiddel ipv een duurzame en constructieve oplossing.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 18 feb 2019 12:27

Begrijp ik u goed dat er isolatie geplaatst is langs de binnenkant, om zo het probleem gewoon te maskeren?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 18 feb 2019 12:35

De schade , en de reuk, zullen nu nog vergroten, daar het vocht nu helemaal niet meer weg kan.

Joren86
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 feb 2019 12:38

De verhuurder had telefonisch contact gehad met 2 experts, ze bevestigden hem telefonisch dat het ging om condensatie en daardoor dit de oplossing bleek te zijn.

Mij leek het eerder een smoes, hij is samen met zijn broer dit komen "verhelpen". Er zijn verschillende stukken isolatie tegen elkaar geplakt, daarover gyproc en dit zo bevestigd met snellijm tegen, een deel van de schouw. De zijkanten zijn nog steeds vrij.

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 18 feb 2019 12:39

De mensen beseffen het niet, maar huiszwam, eens "vertrokken", zoekt zijn weg wel, desnoods door metselwerk, pleisterwerk, beton. Hoogstens blijft die "pest" nog even sluimeren.

Verstoppertje spelen helpt echt niet.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 18 feb 2019 12:57

Hen ooit huiszwam meegemaakt die ook was weggestoken door vorige eigenaars. Uiteindelijk het hele dak en de bovenste verdieping helemaal moeten afbreken, en van de vloer een plat dak moeten maken.
En voor de uw navolgende huurders (of kopers van deze woning) is het een verborgen gebrek geworden.

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 18 feb 2019 13:21

En voor de uw navolgende huurders (of kopers van deze woning) is het een verborgen gebrek geworden.
Inderdaad, tenzij je het uitdrukkelijk vermeldt; moet (of zou moeten :D :D ) vermeld worden in de historiek van de woning, bij de akte. En je kan eigenlijke alleen van een verborgen gebrek spreken als het gaat om een gebrek dat je kent, en dat je dan verborgen hebt. :evil:

KJ86
Berichten: 2663

#14 , 18 feb 2019 13:47

Op de foto's zie ik ook geen huiszwam. Die gigantische bruine vlek is roet dat met vocht door de muur migreert.

Er zijn twee mogelijkheden; Aansluiting van de schoorsteen met het dak lekt en het water zoekt zijn weg in de schoorsteen.

De tweede en meest logische is dat uw voorganger gestookt heeft met een gaskachel op een verstopte gemetste schoorsteen. De uitlaatgassen geraken dan niet snel genoeg naar buiten en condenseren in de schoorsteen, dat vocht migreert dan door de muur met die lelijke bruine vlek als gevolg.

Als het vochtprobleem opgelost is, schoorsteen vrijgemaakt, heeft uw verhuurder wel correct gehandeld want de beste manier om van het roet in de afwerkingslaag verlost te geraken, is ontkoppelen.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 18 feb 2019 15:04

Heeft uw verhuurder toevallig deze isolatie ( zie link) gebruikt? https://www.gamma.be/nl/assortiment/gel ... /p/B395919

Je mag die volgens de plaatsingsvoorschriften rechtstreeks op de muur plakken en dan gyproc erover plakken . Ik heb die isolatie eens gebruikt voor een rolluikkast akoestisch te isoleren. Ik vind het een ecologisch product omdat het gerecycleerd wordt uit matrassen. Ik had de indruk dat die platen een schimmelachtige geur hebben. Ik vind er wel niks van terug op het internet.

Terug naar “Huren”