Beëindiging onbewoonbaar verklaard zijn

filipb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Beëindiging onbewoonbaar verklaard zijn

#1 , 13 feb 2019 06:50

Volgens iemand van Huurdersbond zou onbewoonbaarheid eindigen met het huurcontract.
M.a.w.: ik laat het pand dat ik huur onbewoonbaar verklaren.
Concreet lukt dat omdat de huisbaas het pand wil verkopen en geen zin noch plannen heeft om nog te verbouwen.
Nog concreter: deze huisbaas is familie, dus ik wil hem ook geen schade berokkenen door onbewoonbaar te laten verklaren.
Het doel hiermee is om aan huursubsidie te geraken.
Ik zeg op.
En dan zou de onbewoonbaarheidsverklaring opgeheven worden wanneer ik het pand verlaat.
Klopt dit?
Moet er dan iets of iemand op de hoogte gebracht worden van mijn verlaten van de woning?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2019 12:07

Neen. Een pand blijft onbewoonbaar tot alle gebreken weg gewerkt zijn en er een hercontrole uitgevoerd wordt zodat een conformiteitsattest kan opgemaakt worden.

Je zal de huursubsidie trouwens maar toegekend krijgen onder een zeer strikte set voorwaarden. Een onbewoonbaar verklaring alleen is niet voldoende. Ben je zeker dat je voldoet aan de andere voorwaarden? https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... huurwoning

Trouwens, niet elk onbewoonbaar verklaard pand geeft recht op voorrang. Het moet echt al erg zijn. Op het technisch verslag moeten in bepaalde categorieën minstens x aantal strafpunten toegekend zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 feb 2019 12:52

Weer een kwakkel vanwege de huurdersbond. Wanneer gaan die nu een professioneel personeel inzetten en niet enkel vrijwilligers. Dan ben je beter en ook goedkoper af op JF. Steeds meerdere adviezen en gratis en aanvullende commentaar. :lol:

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 13 feb 2019 13:56

Het haalt ook de waarde van de woning naar beneden, bovendien moet u familielid dan elk jaar dat de woning niet verkocht is, belastingen betalen aan de gemeente of gewest of beide.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 feb 2019 14:05

"Nog concreter: deze huisbaas is familie, dus ik wil hem ook geen schade berokkenen door onbewoonbaar te laten verklaren.
Het doel hiermee is om aan huursubsidie te geraken."

Die mix lijkt wel sociale fraude.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

filipb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2019 14:16

Danku allemaal.
Het blijft wel heel willekeurig en elusief en vaag allemaal. Ik heb vandaag nog eens op het OCMW gevraagd of die magische huursubsidie die elk gesprek van gedaante verandert eigenlijk wel bestáát, maar volgens hen wel.
LennieK : "het moet al echt erg zijn" Ga ik er dan geraken met mijn liftkoker zonder lift als enige manier om in mijn bad- en slaapkamer te geraken? M.a.w. ik gebruik de oude liftrail, een soort ladder, in een koker net groot genoeg om mijn nek te breken als ik eens mis met mijn handen.

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 13 feb 2019 14:40

Ik denk dat je niet beseft hoeveel schade je aan uw familie gaat berokkenen. Geloof mij, familie of niet... maar die gaan u er dan uitzetten, omdat de boetes torenhoog zijn. Waarom bespreek je het niet met je familie?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 feb 2019 11:40

Een trap naar een lokaal met woonfunctie die ontbreekt levert 9 strafpunten op. De bestaande constructie met zijn gebreken (steil, onveilig...) zal nog eens 9 strafpunten opleveren. Dat zijn 18 strafpunten in deel C van het technisch verslag.

Als dat het enige is wat misloopt in de woning zal ze zeker geen recht op huursubsidie openen.

Is het niet beter om in te zetten op de huurpremie? Die ontvangt u automatisch als u na 4 jaar nog steeds op de wachtlijst staat voor een sociale woning en nog steeds een woning op de private huurmarkt huurt (die u niet meer kost dan 600 euro of iets meer naargelang het aantal personen ten laste)

Om de huursubsidie te ontvangen moet je trouwens ook ingeschreven zijn in jouw domicilie-SHM.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2019 11:42

Hier https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... oc1.3.xlsx vind je een blanco versie van zo'n technisch verslag

Terug naar “Huren”