Voordeur van appartementsgebouw sluit niet meer

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Voordeur van appartementsgebouw sluit niet meer

#1 , 08 feb 2019 01:52

Ja, ik ben hier weer hoor, beste forumgasten!

Ik merkte vanavond dat de voordeur van het gebouw dus niet meer sluit! De deur valt niet meer in het slot. De voordeur kan niet in dubbel slot gestoken worden met de sleutel; kan wel aan de buitenkant, maar niet aan de binnenkant, want aan de binnenkant past de sleutel niet in het slot. Dus als ik hem zou dubbel sluiten terwijl de bovenbuur nog thuis is, kan ze niet meer naar buiten. Dat is dus niet de bedoeling.
Onze eigenaar zit nog in China en hem bereiken gaat moeilijk. Moeten wij wachten op de eigenaar om dat slot te laten herstellen of mogen we dat zelf doen. Ik heb liever niet dat de voordeur open staat, want de laatste tijd zijn hier in de buurt veel inbraken geweest en ik wil hun niet lokken.

Wat moeten wij doen? Dank bij voorbaat, lieve gasten ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 08 feb 2019 08:43

Ik weet niet of het wel de bedoeling is, om in dubbel slot te draaien bij appartementen, want dan werkt de deuropener niet meer. Kan je van het bovenste verdiep helemaal naar beneden om de deur te openen... ik zou dat niet zo tof vinden

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 feb 2019 09:52

is ook zeer gevaarlijk bij brand. Stel er is brand uitgebroken in het gebouw, en de bewoners spurten naar buiten. Blijkt plots dat de deur op slot is, en moet er iemand terug naar binnen om in het brandende gebouw de sleutel van de voordeur te zoeken. Stel jij je als kandidaat sleutelophaler???

Reclame

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2019 10:11

Juist daarom! Ik wil ook niet de deur in dubbel slot doen! Ik heb vorige nacht gewoon een bak gezet tegen de voordeur. Ik heb zopas gebeld naar het agentschap, die zeggen dat we moeten wachten op de eigenaar, dat ze zelf ook niets mogen doen zonder toestemming van de eigenaar en ondertussen maar de deur in dubbel slot moeten doen.
Maar zoals ik zei in mijn eerste post, de sleutel past niet helemaal in het sleutelgat langs de binnenkant, de mijne althans niet. Wellicht is het slot nog nooit gebruikt langs de binnenkant.
Net daarom wilde ik ook al niet de deur in dubbel slot steken. Mijn bovenbuur heeft dat net trouwens wel gedaan. Ik had nochtans een briefje gehangen, maar lezen is soms moeilijk Gelukkig woon ik op het gelijkvloers en kan ik zowel langs mijn garage als langs de fietsenberging (die tevens nooduitgang is) naar buiten gaan.
Een e-mail is verstuurd naar de eigenaar.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 08 feb 2019 10:23

Er is hier dus sprake van een probleem van veiligheid, als ik het goed begrijp?

Ergens heb ik ooit iets horen waaien over "zaakwaarneming" . :?:

Iis dit niet typisch zo'n geval, waarbij er een dringend probleem is, en de eigenaar niet bereikbaar is? Zo ja, blijft natuurlijk de vraag wie moet optreden in naam van de eigenaar, de agence of iemand van de belanghebbende huurders ?

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 08 feb 2019 13:55

Eigenlijk moet er eerst bepaald worden wat of wie het probleem veroorzaakt heeft.
Als de oorzaak bij één van de huurders ligt of het is een onderhoudsmaatregel (vb vastzetten of afstellen ven het elektronisch slot met de stelschroeven, bijstellen van de scharnieren enz...) worden de kosten toch doorgerekend.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 08 feb 2019 14:07

Eigenlijk moet er eerst bepaald worden wat of wie het probleem veroorzaakt heeft.
Als de oorzaak bij één van de huurders ligt of het is een onderhoudsmaatregel (vb vastzetten of afstellen ven het elektronisch slot met de stelschroeven, bijstellen van de scharnieren enz...) worden de kosten toch doorgerekend.
De vraag gaat niet over het aanrekenen van de kosten.
Wel om het nemen van een bewarende maatregel.
Bosprocureur heeft het bij het juiste eind.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2019 14:19

Van dat elektronisch gedoe of zo, dan zal het alvast niet aan mij liggen. Bij mij heeft de parlofoon nooit gewerkt sedert ik er in woon, dus ik heb hem nooit gebruikt. Agence zei ook dat dat niet zo erg was, want ik woon toch op het gelijkvloers en dat is wel zo, het is even ver lopen als in een huis naar de voordeur.
Maar inderdaad, als het op onderhoud aankomt, we zijn hier tot de conclusie gekomen dat er niks onderhouden werd voordat wij erin gekomen zijn. Nieuwe eigenaar augustus 2017, ook nieuwe huurders van de appartementen in juli/augustus 2017. We hebben hier vorig jaar problemen gehad met cv-ketels en dergelijke, waardoor we te weten gekomen zijn dat het onderhoud al in 10 jaar niet meer gebeurd was, zo liet de chauffagist ons toch weten, die volledig op kosten van de eigenaar gewerkt heeft. Dus ik kan me voorstellen dat het voor de rest ook wel zo zal zijn. De eigenaar zal wel al een paar keer serieus gevloekt hebben met de kosten die hij al gehad heeft.
Nu, ik heb ondertussen zo van die kruipolie gekocht om te proberen of de sleutel dan wel aan de binnenkant in dat sleutelgat zou raken, en dat is toen toch gelukt, 't spant wel nog een beetje, maar kom, het gaat.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 08 feb 2019 15:09

Ik zeg toch niet dat bosprocureur ongelijk heeft.

Het is gewoon simpeler als je eerst bepaalt wat de oorzaak van het probleem is. Als de deur afgesteld moet worden, gaat het om onderhoud. Eén van de huurders kan dan rond gaan met een collectebus en een slotenmaker bestellen, eigenaar moet dat niet vanuit China doen. Misschien is één van de huurders handig of kennen ze een handige harry, misschien moet enkel de dagschoot gesmeerd worden (dat kan iedereen).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 08 feb 2019 15:11

Ik zeg toch niet dat bosprocureur ongelijk heeft.

Het is gewoon simpeler als je eerst bepaalt wat de oorzaak van het probleem is. Als de deur afgesteld moet worden, gaat het om onderhoud. Eén van de huurders kan dan rond gaan met een collectebus en een slotenmaker bestellen, eigenaar moet dat niet vanuit China doen. Misschien is één van de huurders handig of kennen ze een handige harry, misschien moet enkel de dagschoot gesmeerd worden (dat kan iedereen).
Het gaat over een appartementsgebouw.
Wie zegt dat daar alleen huurders wonen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 feb 2019 15:28

Het gaat over een appartementsgebouw.
Wie zegt dat daar alleen huurders wonen?
Het is een klein appartementsgebouw met 2 appartementen (glvl en 1ste verdieping) en 2 studentenkamers op de 2de verdieping. Allemaal dezelfde huisbaas ;)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 08 feb 2019 16:17

Best neemt er iemand het initiatief, en besteld een slotenmaker . Laat naderhand de factuur naar eigenaar sturen of schiet de som voor en verrekend met de huishuur. In zo'n klein gebouw kan dat toch geen probleem zijn.

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 08 feb 2019 16:28

Lijkt mij ook het simpelste.
Wel als een goede huisvader handelen. Ik bedoel daar mee geen slotenmaker bellen die een herstelling van € 500 wilt aanrekenen voor een werkje van € 100.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 feb 2019 14:37

Ik heb ondertussen bij toeval gevonden wat het probleem was/is, al heb ik wel moeten wachten tot mijn buurvrouw thuis was om hulp te krijgen. De studentenkamers zijn momenteel niet bewoond, dus hulp via de parlofoon kon enkel maar van buurvrouw komen, aangezien de mijne nooit gewerkt heeft...
Hoe moet ik dat gaan uitleggen in mijn lekentermen : Ehm, het elektronisch slotje dat opengaat als de deur geopend wordt via de parlofoon springt niet terug op zijn plaats en daardoor valt de deur dus niet meer in het slot. Ik heb daar ook een beetje van die kruipolie op gedaan, en het daarna terug op z'n plaats gezet, waardoor de deur wel weer in het slot valt.
Nu, na een beetje wachten, hebben we gemerkt dat dat slotje na die kruipolie toch nog niet terug op z'n plaats springt. Maar soit, we weten nu wat het is, en tot dat de huisbaas terug is, zal mijn buurvrouw wel gewoon naar beneden lopen om de deur open te doen.
De huisbaas heeft trouwens niet graag dat we zelf aan iets prutsen, het moet een vakman zijn, of hij gaat het zelf doen.
Mijn buurvrouw mocht zelfs niet zelf schilderen, hoewel ze een gediplomeerd decoreerder is. Ik wil geen kwaad spreken over Chinezen, maar die huisbaas van ons heeft toch wel een rare logica soms.
Voorbeeld: huisbaas staat te pas en te onpas voor mijn garage tot ik toch eens mijn ergernis uitsprak erover (ik had een dringende afspraak) en hem zei dat ik er wel voor betaalde, waarop hij droog antwoordde dat ik dan misschien wel betaalde voor de garage maar niet voor de (korte) oprit ervoor :roll:

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 09 feb 2019 16:57

Ehm, het elektronisch slotje dat opengaat als de deur geopend wordt via de parlofoon springt niet terug op zijn plaats en daardoor valt de deur dus niet meer in het slot.
Is daar ook geen klein schuifje (vaak zwart) waarmee je de deur open kan laten staan (bij een verhuis bv)? Als dat zo is : gewoon de andere kant op duwen en klaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”