Afrekening algemene onkosten

Nounou06
Topic Starter

Afrekening algemene onkosten

#1 , 27 mei 2008 20:29

Even een vraagje...
Wij verhuizen officieel op 1/6/08. Onze huisbaas (huidige woning) heeft mij de afrekening bezorgd voor de algemene onkosten van de gemeenschappelijke delen (appartement).
Wat blijkt nu...
Op die afrekening staan de kosten voor het ondehoud van de lift voor de periode van 1/6/08 tot 31/5/2009. Maar op 1/6/08 zijn wij reeds naar onze nieuwe woonst, moeten wij deze kosten betalen?
Ik moet er wel bijvermelden dat we het eerste jaar dat we daar woonden geen kosten voor de lift hebben betaald. Blijkbaar wordt dit steeds 1jaar op voorhand gevraagd, en hebben de huurders voor ons dit betaald.
Maar is toch niet omdat zij zo dom waren, dat wij dit nu ook moeten doen?

We zouden nu zeggen dat wij die kosten niet willen betalen omdat wij daar voor die periode niet meer zullen wonen. Maar vrees dat ze dan moeilijk zullen doen over de waarborg. En indien ze moeilijk doen over de waarborg, wat kunnen we dan beginnen?

Alvast bedankt voor enige reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 mei 2008 09:42

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding,de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘behoudens andersluidend beding’ houdt in dat deze bepaling niet van dwingend recht is,zodat vooraf in uw huurovereenkomst dient onderzocht welke herstellingen en onderhoud ten laste van de huurder zijn.

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen...§2.De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig...“(B.W.).

Opnieuw dient onderzocht of contractueel ‘de kosten voor het ondehoud van de lift’ al dan niet vaste bedragen zijn.Zijn het geen vaste bedragen dan moeten ze ‘met werkelijke uitgaven overeenkomen‘.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

YoeriS

#3 , 29 mei 2008 18:02

Het is inderdaad geen correcte afrekening, maar aangezien de vorige huurders uw aandeel hebben betaald, lijkt het mij geen onoverkomelijke eis om dit te betalen.

U zou dit kunnen weigeren, u heeft hier voldoende redenen voor, maar om uzelf dit tijdverlies te besparen zou ik nu gewoon betalen wat u vroeger heeft uitgespaard.

Vroeg of laat zal zijn laks beheer hem toch zuur gaan opbreken.

Reclame

Nounou06
Topic Starter

#4 , 29 mei 2008 18:46

Ondertussen al eens voorzichtig laten blijken dat we dit niet echt normaal vinden... natuurlijk direct boze reactie!
De gemaakte lach verdween direct van het gezicht! :)

Och hebben al zoveel meegemaakt met die mensen...
Hebben besloten eerst het appartement te laten controleren erdoor, eens zien wat ze zeggen, doen ze moeilijk, dan doen wij dit ook.
Er is nooit een plaatsbeschrijving geweest, dus in feite hebben ze geen been om op te staan, maar toch!

Ga nog zien wat voor manieren ze hebben!
Hebben bij iedere afrekening die we hebben gekregen onmenselijk veel fouten ontdekt , in hun voordeel natuurlijk , wat had je gedacht!
Heb intimiderende brieven gekregen van hun advocate, pesterijen, noem maar op... alleen weten ze ondertussen dat ik niet zo gemakkelijk klein te krijgen ben...
Ben zelfs rechten gaan studeren door hen (pure interesse), nadat ik me had verdiept in rechten van de huurder. Ze vroegen indexering voor 4jaar ver (was aan hun neus) , ze rekenden de sokkel voor de lift door aan de verhuurders (ook aan hun neus) , schimmel deden ze af als decoratiewerken... kan tientallen dingen gaan opnoemen!

Daarom dus dat ik niet zo graag die rekening betaal!
Alvast bedankt voor beetje info, ik hou jullie op de hoogte!

YoeriS

#5 , 29 mei 2008 20:00

Uw zaak heeft veel kans om te winnen voor het Vredegerecht, eerst en vooral op basis van een afrekening die niet ter uwer laste kan gelegd worden;
ten tweede omdat er geen omstandige plaatsbeschrijving is waardoor het wettelijke vermoeden u gunstig is en de verhuurder zal moeten bewijzen (quasi onmogelijk) dat de eventuele huurschade aan u te wijten is.

Moest hij u hierop dagvaarden dan stelt u als tegeneis dat de waarborg wordt vrijgegeven.

Terug naar “Huren”