kapotte keukenboiler

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

kapotte keukenboiler

#1 , 02 feb 2019 14:56

Graag een antwoord op onderstaande vraag:
Onze keukenboiler warmt niet meer op. We hebben dit gemeld aan de verhuurder en kregen als antwoord terug dat dit ten onze laste valt.
Verwijzende naar ons huurcontract waarin het volgende vermeld staat : "de huurder gaat de verplichting aan gedurende de gehele huurtijd alle nodige onderhoud en herstellingen uit te voeren, behalve de grove herstellingen van de ruwbouw, de buitengevels en daken. de huurder zal tegen de verhuurder enkel verhaal mogen uitoefenen, behalve bij toevallig stilvallen of slechte werking van apparaten en diensten m.b.t. het verhuurde goed, indien bewezen is dat de herstellingslast bij de verhuurder ligt.
Is dit effectief zo dat wij moeten instaan voor de herstelling van de keukenboiler?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 02 feb 2019 15:01

Als ik uw bericht correct interpreteer, is dit duidelijk ten laste van de VERhuurder.

Tenzij...

Is het defect bijvoorbeeld te wijten aan gebreke aan onderhoud ? Dan is de huurder m.i. verantwoordelijk. Wat zegt de staat van bevinding bij het begin, en hoe oud is die?

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2019 15:08

Wij wonen hier reeds 8 jaar en dit toestel stond hier al.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 02 feb 2019 15:18

8 jaar ,

Dan komt de factor slijtage om de hoek piepen. En in geval van slijtage is aan de VERhuurder om in zijn beurs te tasten, graag of niet.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 feb 2019 16:13

Zo,n elektrische keukenboiler gaat maximaal 10 jaar mee en dan is hij verkalt
Een kleine gasboiler moet om de 2 jaar onderhouden worden door de huurder

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2019 10:49

Het is een elektrische keukenboiler. Ik had al zo'n vermoeden dat dit ten laste van de verhuurder was maar toch probeert ze het in onze schoenen te schuiven. Hoe lossen we dit het beste op?

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2019 10:53

de huurder zal tegen de verhuurder enkel verhaal mogen uitoefenen bij toevallig stilvallen of slechte werking van apparaten en diensten m.b.t. het verhuurde goed, indien bewezen is dat de herstellingslast bij de verhuurder ligt. Zo staat het in ons huurcontract ook nog vermeld.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 feb 2019 11:07

Dit zal steeds een hekel punt blijven tussen huurder en verhuurder. Enkele maanden geleden in onze VME hetzelfde voorgehad. Huurder heeft een nieuwe elektrische keukenboiler kunnen plaatsen. Wettelijke regelingen interpreteerbaar. Het is goedkoper om een nieuwe keukenboiler te zetten dan te repareren.

Na zoveel jaren heeft reparatie geen nut meer.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 03 feb 2019 11:14

Vraag verhuurder per aangetekende brief om een de boiler te laten vervangen; vermeld er bij dat u een technieker laat komen om offerte te maken om te herstellen; en zie, wedden dat die technieker een offerte maakt voor herstelling die hoger ligt dan zijn andere offerte voor een nieuwe :shock: :shock:
hoe zou dat nu komen ?

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 feb 2019 14:31

Maar dan ligt de kost voor vervangen bij de verhuurder? En niet bij ons?

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 03 feb 2019 15:17

Natuurlijk. Ook onderhoud moet m.i. economisch verantwoord zijn, en in dit geval is de kost van onderhoud gewoon te duur in vergelijking met de kost van vervanging (als het al kan). Trouwens, herstelling van een stokoud apparaat, ik vraag me af of een technieker daarop überhaupt nog enige waarborg kan geven.

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 feb 2019 07:06

Van het moment dat ik de keukenboiler in het stopcontact steek, valt mijn hoofdschakelaar van de elektriciteit uit. De eigenaar steek zich nu weg achter het feit dat ik boven in de slaapkamer van de kinderen een verdeeldoos heb om de elektrische dekens aan te leggen. Ik heb dit weggenomen en de test opnieuw gedaan, boiler in het stopcontact met als resultaat weg elektriciteit in gans het huis. Dus zorgt dit toestel voor kortsluiting toch? Dit toestel is vermoedelijk kapot. Dus wie moet hiervoor opdraaien? De huurder of de verhuurder.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 04 feb 2019 07:46

Mijn kennis van elektriciteit nadert het nulpunt, maar dat er hier sprake is van kortsluiting, is duidelijk. En dan zou ik zeggen dat dit een zaak is voor de eigenaar.

Tenzij
Kleine mogelijkheid is nog dat er in de stekker iets losgekomen is of zo, dat kortsluiting geeft. In dat geval zou het kunnen gaan om verkeerde behandeling, en dus voor de gebruiker.

Kan u niet overeenkomen met de verhuurder dat een elektrieker dit naziet, en dat naargelang van diens bevindingen de "verantwoordelijke" aangeduid wordt? U kan toch niet blijven sukkelen?

chasity24
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 feb 2019 08:09

Klein detail, dit toestel zit altijd in het stopcontact, hebben dit misschien een paar keer uitgetrokken in gans de periode dat we hier wonen dus daardoor kun je geen stekker kapot doen toch.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 04 feb 2019 09:50

Mogelijks is er water op de stekker gelopen, en zit die nu vol vocht. Geeft hetzelfde resultaat. De fout ligt zeer duidelijk aan het toestel of de stekker. Een elektricien kan dat uitmeten.

Terug naar “Huren”