Wijziging huurovereenkomst tweede verblijf naar hoofdverblijfplaats

Maria Laura
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wijziging huurovereenkomst tweede verblijf naar hoofdverblijfplaats

#1 , 01 feb 2019 15:34

Ik woon momenteel in bij één van mijn kinderen en huur aan zee een studio als tweede verblijfplaats. Het betreft een jaarlijks huurcontract ingegaan op 1 september 2018 tot 31 augustus 2019, indien ik eind mei niet opzeg gaat de huur terug in.
Ik heb voor mezelf al besloten dat ik graag aan zee zou wonen en dus daar mijn hoofdverblijfplaats zou willen vestigen. Mijn vraag is of ik wettelijk de huidige huurovereenkomst kan laten aanpassen naar een huurovereenkomst met hoofdverblijfplaats en deze nu al kan laten wijzigen in een huurovereenkomst voor onbepaalde duur of kan de wijziging enkel gebeuren vanaf 1 september 2019. Indien de overeenkomst kan gewijzigd worden neem ik contact op met de verhuurder om dit te bespreken.
In het huidige huurcontract staat vermeld dat de belastingen tweede verblijf te mijnen laste zijn en daar kan ik me uiteraard in vinden en zal deze betalen voor dit jaar vermits ik de studio in huur (tweede verblijf) heb op 1 januari 2019.
Kunnen jullie mij hier raad in geven a.u.b.?
alvast bedankt,
Maria Laura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 01 feb 2019 15:42

Huurovereenkomst moet niet aangepast worden. Gaat over in een 3-6-9 indien geen van beiden de huur van bepaalde duur opzegt. Voor de betaling van tweedeverblijfstaks geldt de situatie op 1/1. Je verhuurder zal voor 2020 geen aanslagbiljet meer ontvangen. Je kan het hem uit vriendelijkheid laten weten zodra je domicilie veranderd is. Als je nu ten laste bent van je kind wegens voldoende laag pensioen dan vervalt dat natuurlijk.

Maria Laura
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2019 22:06

Bedankt voor jouw snelle reactie. 😀

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 feb 2019 09:30

Best even informeren bij die kustgemeente of je er wel gedomicilieerd kan worden. Veel studio's en appartementen zijn enkel geschikt en/of vergund als 2de verblijf.

Terug naar “Huren”