mede-huurder zonder contract

Beaufays
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

mede-huurder zonder contract

#1 , 28 jan 2019 15:29

Hey,

even wat info ophalen voor mijn vriendin.
Zij staat als enige huurder op het contract van het huis dat zij huurt.
verder wonen er nog 2 heren in het huis, deze hebben geen contract maar betalen wel maandelijks hun huur via overschrijving.
En er werd door elk van hen een waarborg betaald overeenstemmend met 2 maand huishuur van hun deel.

Nu zou de ene man de ander liever zien vertrekken en dreigt hij ermee anders zelf te vertrekken.
Dit zou willen zeggen dat mijn vriendin geen huur krijgt van hem en dus zelf financieel in de problemen komt.
mijn vraag is dus of hier een oplossing voor bestaat.
kunnen we onder de mondelinge overeenkomst een opzegtermijn afdwingen?
kunnen we zijn waarborg weerhouden aangezien de huur minder dan een jaar bedraagt, en zij deze ook niet zou terugkrijgen als we nu het hele huis opzeggen?
zijn er nog andere zaken waar we niet aan denken die in ons voordeel kunnen gebruikt worden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2019 16:18

verder wonen er nog 2 heren in het huis, deze hebben geen contract maar betalen wel maandelijks hun huur via overschrijving.
Mag uw vriendin haar woning wel onderverhuren? Want dat is wat ze doet! Beseft uw vriendin ook dat, indien die andere personen daar gedomicilieerd zijn en schulden zouden hebben, de deurwaarder ook haar spullen zal komen ophalen?
kunnen we onder de mondelinge overeenkomst een opzegtermijn afdwingen?
Neen, natuurlijk niet. Er is geen enkel contract tussen die man en uw vriendin. Die man kan van de éne op de andere dag vertrekken. Hij kan zelfs gewoon stoppen met huur te betalen en daar blijven, en dan zal uw vriendin via het vredegerecht moeten gaan om hem uit het huis te krijgen, wat weken, soms maanden kan duren.
kunnen we zijn waarborg weerhouden aangezien de huur minder dan een jaar bedraagt, en zij deze ook niet zou terugkrijgen als we nu het hele huis opzeggen?
Ze kan deze proberen inhouden, maar als die persoon naar de rechtbank stapt om zijn waarborg terug te krijgen, zal hij hoogst waarschijnlijk in het gelijk gesteld worden. Als er nergens op papier straat dat die waarborg ook moet dienen om geschillen ivm huurgelden op te vangen, is een waarborg normaal gezien bedoeld om gemaakte schade te vergoeden (en zelfs dat kan in vraag getrokken worden als er niets op papier staat). Dus als die man geen schade gemaakt heeft, heeft hij recht om zijn waarborg terug te krijgen. Er staat immers verder niets op papier, dus ook geen opzegtermijn die gerespecteerd moet worden. Dit betekent dus dat de opzegtermijn 0 dagen betreft (een beetje zoals een niet-geregistreerd huurcontract).
vzijn er nog andere zaken waar we niet aan denken die in ons voordeel kunnen gebruikt worden?
Als ik dit zo lees zijn er vooral zaken in het nadeel van uw vriendin op dit moment. :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Huren”