huurwaarborg en huurschade

yves troch
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg en huurschade

#1 , 28 jan 2019 12:41

Ben eigenaar van een appartement die ik verhuur.
De huurster heeft de huur opgezegd (drie maanden vooropzeg) het was een contract van een jaar en liep normaal tot 15 maart 2019.
Nu hebben we nieuwe huurders gevonden en die zouden willen huren vanaf 15 februari 2019. Goed nieuws voor de vorige huursters want nu moet ze een maand minder huur betalen.
Het probleem is nu, dat de vorige huursters redelijk wat schade aangericht heeft in de woning en dat op 8 maanden tijd.
Er was een geregistreerd huurcontract en een plaatsbeschrijving door een deskundige.
De parket in de living is zodanig beschadigd, zo erg dat het terug helemaal zal moeten opgeschuurd worden. Zo danig veel gaten in de muur dat ze moeten geplamuurd worden en natuurlijk bij geverfd worden. Het kastje in de badkamer, een schuif helemaal beschadigd door water.
Kortom, zij was de eerste persoon die het appartement bewoond heeft na een totale renovatie (alles nieuw, keuken, badkamer, cv, ramen, parket was geschuurd en vernist, alles was geverfd, staat allemaal vermeld in de plaatsbeschrijving.
We hebben proberen overeen te komen om alles op te lossen en gevraagd of zij alles terug zou brengen in de staat hoe het zich bevond als zij er ingekomen is.
Maar ze zoekt nu allerlei smoesjes om er van af te komen en ze houd ons ook tegen om de werken uit te voeren tegen dat de nieuwe huurders er in komen, ze is namelijk op vakantie tot 12 februari 2019.
Mijn vraag is nu wat kunnen wij doen om de woning in orde te krijgen, want bij de plaatsbeschrijving moet zij ook aanwezig zijn?
Indien wij haar op voorhand laten weten dat wij de woning gaan betreden en zij kan niet aanwezig, kan dat, zonder dat wij huisvredebreuk plegen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 28 jan 2019 13:58

Een goede raad, laat ook die plaatsbeschrijving doen bij een deskundige, liefs dezelfde als bij de inkomende beschrijving. Die kan ook een bedrag plakken op de aangerichte schade.
Wellicht hebt u dat later nog nodig bij de vrederechter.

hebben die nieuwe huurders al een getekend contract?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2019 14:37

Mijn vraag is nu wat kunnen wij doen om de woning in orde te krijgen, want bij de plaatsbeschrijving moet zij ook aanwezig zijn?
Niets. Tot de huur loopt, mag je daar niet binnen zonder toestemming van de huurder. Meer dan de huurwaarborg inhouden en eventueel een extra schadevergoeding vragen voor de herstellingen kan je niet doen. Maar die herstellingen zullen niet kunnen gebeuren zolang de vorige huurder niet uit de woning is (tenzij deze daar toestemming voor geeft). Als de ander huur meteen de dag daarna begint te lopen, is dit een probleem, natuurlijk.
Indien wij haar op voorhand laten weten dat wij de woning gaan betreden en zij kan niet aanwezig, kan dat, zonder dat wij huisvredebreuk plegen.
Als zij daar toestemming voor geeft, kan je dit doen. Zorg dan zeker dat je deze toestemming op papier hebt! Als ze geen toesemming geeft, mag je daar niet naar binnen gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 28 jan 2019 18:19

Een tip voor verhuurders: laat nooit een huurcontract dag-op-dag na einde huur beginnen.
Geef jezelf pakweg een maand de tijd om eventuele schade te kunnen herstellen.

Voor hier: zolang de huurder erin zit, kan jij niets doen. Deze heeft tijd tot einde huur om alles zelf te herstellen; en zelfs al ben je zeker dat deze dit niet zal doen, kan je nog steeds niets doen zolang deze huurt.
Aangezien je al met een getekend contract zit, zal er niets anders opzitten dan na de intredende PB van de nieuwe huurder te melden wat je nog zal repareren, en hiervoor af te spreken met hun.

yves troch
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2019 12:35

Dank U voor de raad.
Wij zullen de plaatsbeschrijving afwachten
Vriendelijk bedankt iedereen

Terug naar “Huren”