Werken appartment regulatie elektriciteit
Geplaatst: 22 jan 2019 10:59
Hallo,
Mijn moeder die 87 jaar is woont sinds vijf jaar in een appartment waarvan de eigenaar vorig jaar overleden is en dat ondertussen gekocht werd door de kleindochter die nu de nieuwe verhuurder is. Na de verkoop is er een nieuw huurcontract met de nieuwe verhuurder opgesteld.
Ondertussen heeft de verhuurder de electiricteit laten controleren en is vastgesteld dat een aantal zaken, die de vorige eigenaar had aangebracht, niet conform de huidige regelgeving zijn. De nieuwe eigenaar wil nu deze zaken in orde laten brengen maar hiervoor zouden drie dagen werken nodig zijn.
Mijn vragen zijn :
- Gezien deze werken flink wat overlast voor mijn moeder zullen meebrengen (boren, slijpen, veel stof en lawaai gedurende drie dagen) zouden wij deze willen uitstellen tot het huurcontract stopgezet wordt. Ondertussen heb ik vanuit allerlei berichten op dit forum begrepen dat de werken in principe geweigerd kunnen worden aangezien het geen dringende herstellingen betreft. Echter, aangezien deze werken nodig zijn om de electriciteit conform de huidige regelgeving te brengen stel ik mij de vraag of wij deze ook kunen weigeren ?
Momenteel is er niets defect en is er ook geen sprake van verdere verkoop maar ik ga er van uit dat de nieuwe eigenaar dit gekocht heeft wetende dat o.a. de electirciteit niet conform was. Bij mijn weten heeft de koper dan (als ik mij niet vergis) anderhalf jaar de tijd om de nodige werken te laten uitvoeren.
Maar wat zijn de wettelijke regels in dit geval vermits het appartment verhuurd was bij verkoop en de nieuwe eigenaar het huurcontract overgenomen heeft ?
- Bijkomende vraag, als we deze werken toch moeten toelaten, is de verhuurder dan ook verantwoordelijk om alles terug in orginele staat te brengen na de werken (schilderen, behangen) ? Indien niet, kan hiervoor een vergoeding gevraagd worden voor de lasten en kosten ?
Alvast bedankt voor jullie raad en advies !
Mijn moeder die 87 jaar is woont sinds vijf jaar in een appartment waarvan de eigenaar vorig jaar overleden is en dat ondertussen gekocht werd door de kleindochter die nu de nieuwe verhuurder is. Na de verkoop is er een nieuw huurcontract met de nieuwe verhuurder opgesteld.
Ondertussen heeft de verhuurder de electiricteit laten controleren en is vastgesteld dat een aantal zaken, die de vorige eigenaar had aangebracht, niet conform de huidige regelgeving zijn. De nieuwe eigenaar wil nu deze zaken in orde laten brengen maar hiervoor zouden drie dagen werken nodig zijn.
Mijn vragen zijn :
- Gezien deze werken flink wat overlast voor mijn moeder zullen meebrengen (boren, slijpen, veel stof en lawaai gedurende drie dagen) zouden wij deze willen uitstellen tot het huurcontract stopgezet wordt. Ondertussen heb ik vanuit allerlei berichten op dit forum begrepen dat de werken in principe geweigerd kunnen worden aangezien het geen dringende herstellingen betreft. Echter, aangezien deze werken nodig zijn om de electriciteit conform de huidige regelgeving te brengen stel ik mij de vraag of wij deze ook kunen weigeren ?
Momenteel is er niets defect en is er ook geen sprake van verdere verkoop maar ik ga er van uit dat de nieuwe eigenaar dit gekocht heeft wetende dat o.a. de electirciteit niet conform was. Bij mijn weten heeft de koper dan (als ik mij niet vergis) anderhalf jaar de tijd om de nodige werken te laten uitvoeren.
Maar wat zijn de wettelijke regels in dit geval vermits het appartment verhuurd was bij verkoop en de nieuwe eigenaar het huurcontract overgenomen heeft ?
- Bijkomende vraag, als we deze werken toch moeten toelaten, is de verhuurder dan ook verantwoordelijk om alles terug in orginele staat te brengen na de werken (schilderen, behangen) ? Indien niet, kan hiervoor een vergoeding gevraagd worden voor de lasten en kosten ?
Alvast bedankt voor jullie raad en advies !