Verhuurder weigert contact met huurder

dochtertje
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Verhuurder weigert contact met huurder

#1 , 20 jan 2019 22:51

Het probleem is dat het fornuis, dat eigendom is van onze verhuurder, kapot is. We hebben dit telefonisch gemeld, maar hij gelooft ons niet. s 'Avonds stuurt hij ons mail om te laten weten dat fornuis besteld is en ons zou laten weten wanneer ze leveren. Een week later bellen we omdat we nog niets vernomen hadden. Zijn moeder neemt op en zegt ons dat haar zoon, onze huisbaas ons nooit zal terug bellen. Op mail met melding hiervan (reactie v zijn moeder) reageert hij ook niet.

Mijn vraag : mag een verhuurder ons elk contact ontzeggen, mag hij weigeren het toestel dat van hem is en kapot wegens ouderdom, te vervangen?

Het is nl zo dat we de week voordien laten weten hebben niet akkoord te zijn met hun jaarlijkse eindafrekening, ook al hebben we alles betaald via voorschotten.10 jaar geen enkel probleem, we maken nu eens een opmerking en nu verklaren ze blijkbaar de oorlog aan ons, hun reactie is ver buiten proportie, wat nu, communicatie weigeren ze steevast...
Alvast bedankt voor enige goede raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jan 2019 08:58

Ooit al van een vrederechter gehoord?

dochtertje
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2019 09:22

Bedankt voor uw poging maar :
Ten eerste is dit geen antwoord op mijn vragen om zo te weten waar wij als huurder staan
Ten tweede is dat juist de weg die we willen vermijden, toch bedankt

Reclame

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2019 10:03

Nooit problemen over uw huurpand en toestellen, mondeling of telefonisch afhandelen.
Hebt u problemen doe dat altijd aangetekend.
Reageert hij niet stel hem in gebreke aangetekend en stel een ultimatum bvb 14 dagen.
Reageer hij nog niet, ga via de vrederechter.
Het fornuis is ten laste van hem of hij moet kunnen aantonen dat er kwaad opzet of gebrek aan onderhoud van u in het spel is.

dochtertje
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2019 10:09

Dank u Markje, toestel is makkelijk 20 jaar, het is versleten. We zullen hem een aangetekende ingebrekestelling sturen vandaag, hopelijk komt hij zijn belofte dan na en is vrederechter niet nodig

dochtertje
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2019 10:29

Geen kwaad opzet ook al lachtte zijn moeder me uit toen ik telefonisch liet weten dat het niet meer werkt sinds Kerst. Oud toestel dat hij van vorige eigenares heeft overgekocht en ondertussen verschillende huurders overleeft heeft, wij gebruikte het al meer dan 10 jaar. Alles wordt hier regelmatig gepoetst dat weet eigenaar wel maar hij is blijkbaar op oorlogspad omdat er beslist werd dat appartementsblok gerenoveerd wordt, hij wil niks investeren, enkel verdienen en dat werkt hij op huurders uit ...

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2019 11:05

Hij zal toch zijn steentje moeten bijdragen, ofwel verkopen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 jan 2019 12:21

Geef in uw aangetekende brief een einddatum, waartegen het probleem moet zijn opgelost. Een nieuw kookfornuis kan tegenwoordig binnen de week worden geleverd en aangesloten. U niet laten afschepen met nog maar eens een bezoekje van de verhuurder om het probleem te onderzoeken, dan een periode om een offerte te vragen, en dan de levering afwachten.
Stel hem ander voor, en laat dit op papier bevestigen, dat jij het vuur zelf zal aankopen, en de som af te houden van de volgende huur. Dan heb je binnen een paar dagen een nieuw vuur.

David.je
Berichten: 30

#9 , 22 jan 2019 11:28

En als je na al dit advies nog niet helemaal gerust bent, kan je altijd lid worden van de huurdersbond. Je betaalt een kleine jaarlijkse bijdrage, maar je kan er onbeperkt terecht voor juridisch advies en zij kunnen je doorverwijzen naar een advocaat die gespecialiseerd is in deze materie.
Toen ikzelf nog huurde, hebben ze mij een paar keer flink geholpen.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 22 jan 2019 11:37

huurdersbond weet zelf half de tijd hoe de vork in de steel zit. laat je daar niet aan vangen aub

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 22 jan 2019 12:27

Huurdersbond is in de meeste gevallen weggesmeten geld. Bij JF wordt je gratis en beter geholpen.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jan 2019 14:58

Klopt, Bij de huurdersbond die mensen die u bedienen zijn meest vrijwilligers die een korte opleiding hebben genoten. Ben je veel beter en meer betrouwbaar hier. De mensen hier op het forum kunnen meer op hun gemak advies geven en vragen beantwoorden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jan 2019 15:09

Je kan de verhuurder een aangetekend schrijven sturen waarin je meld dat, als hij niet reageert, je het fornuis zelf zal laten vervangen, en deze kost van uw volgende huur zal afhouden. Meld hem dat je hem de factuur van dit nieuwe fornuis zal bezorgen als bewijs van de kostprijs.

Meld hem dat je zonder aangetekend tegenbericht van hem binnen de 14 dagen, er van uit gaat dat hij akkoord is met deze regeling en je deze ook zo zal uitvoeren.

De bal ligt dan in zijn kamp. Ofwel contacteert hij u, ofwel heb je zelf "de vrijheid" om dit fornuis te vervangen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2663

#14 , 22 jan 2019 16:40

Gaat het om een elektrisch fornuis of gasfornuis. Werken alle pitten niet of sommige niet. Als het om een gasfornuis gaat, kan er heel veel hersteld worden met standaardonderdelen. Het grootste gedeelte van die herstellingen zijn bovendien voor de huurder onder het mom van onderhoud of kleine huurherstellingen.
Eigenlijk moet je weten wat dat het probleem is vooraleer je iemand in gebreke kunt stellen. De meeste particuliere verhuurders staan klaar om te helpen maar als je een verzuurde relatie hebt, zal je het volgens het boekje moeten doen.

PS: Twintig jaar is niets voor een gasfornuis, onverwoestbare simpele technologie.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jan 2019 17:14

Gaat het om een elektrisch fornuis of gasfornuis. Werken alle pitten niet of sommige niet. Als het om een gasfornuis gaat, kan er heel veel hersteld worden met standaardonderdelen. Het grootste gedeelte van die herstellingen zijn bovendien voor de huurder onder het mom van onderhoud of kleine huurherstellingen.
Eigenlijk moet je weten wat dat het probleem is vooraleer je iemand in gebreke kunt stellen. De meeste particuliere verhuurders staan klaar om te helpen maar als je een verzuurde relatie hebt, zal je het volgens het boekje moeten doen.

PS: Twintig jaar is niets voor een gasfornuis, onverwoestbare simpele technologie.
Ben daar toch niet helemaal mee eens.
Onderhoud is voor de huurder.
Herstellingen eventueel ook met standaard stukken is voor de verhuurder.
Of de verhuurder moet aantonen dat de huurder ze moedwillig stuk gemaakt heeft.
Huishoudelijke apparaten zijn onderdeel van de huur.
Of er moet in het contract staan dat ze gratis ter beschikking worden gesteld.

Terug naar “Huren”