Plaatsbeschrijving betaald maar niet uitgevoerd.

Pajoval62@gmail.com
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving betaald maar niet uitgevoerd.

#1 , 18 jan 2019 01:17

In mei vorig jaar vond ik via een immokantoor een huurwoning die in augustus vrij zou zijn. In mei diende ik de 1ste maand huur reeds contant te betalen alsook de plaatsbeschrijving (280 euro). Eind juli stortte ik de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening en 31 juli kreeg ik de sleutel. De makelaar vertelde me dat de plaatsbeschrijving was opgemaakt en dat ik ze spoedig zou krijgen om na te kijken en te tekenen. De voorbije maanden heb ik een keer of 2 naar de plaatsbeschrijving gevraagd en ze zou nog altijd spoedig komen.
Nu zijn we bijna 6 maanden verder en ik heb nog niets gezien. Vorige week ben ik naar het immokantoor gestapt om de betaalde 280 euro terug te vragen omdat er geen plaatsbeschrijving is gemaakt.
De makelaar reageerde bits, ‘er was wel een plaatsbeschrijving opgemaakt’. Waarop ik antwoordde: ‘niet op tegenspraak’. De makelaar zei dat ik mijn tegenspraak nog zal krijgen maar ik ben niet van plan om wat dan ook nog te tekenen.
Wat doe ik best in deze situatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 18 jan 2019 04:57

Een AS sturen met de boodschap dat je tegen xx/xx/xxxx een plaatsbeschijving wil.

Heel uitzonderlijk loont het echter om iets niet te krijgen waarvoor je toch betaald hebt. Dit is zo'n situatie, het niet bestaan van een plaatsbeschrijving werk immers in jouw voordeel. Verhuurder kan immers niet bewijzen of iets voor of na jouw intrek heeft plaatsgevonden.

mava105

#3 , 18 jan 2019 09:18

Het is zeker in uw voordeel. Je kan nu de boel naar believen afbreken, indien immo of verhuurder geen PB van u hebben met uw handtekening op , en je kan vertrekken zonder opzeg of verbrekingsvergoeding.
Ik denk dat het trouwens al te laat is om nu (na 6 maanden) nog een tegensprekelijke ingaande PB te maken.

Reclame

LennieK

#4 , 18 jan 2019 11:03

Het is zeker in uw voordeel. Je kan nu de boel naar believen afbreken, indien immo of verhuurder geen PB van u hebben met uw handtekening op , en je kan vertrekken zonder opzeg of verbrekingsvergoeding.
Ik denk dat het trouwens al te laat is om nu (na 6 maanden) nog een tegensprekelijke ingaande PB te maken.
Dat zou ik toch in twijfel durven trekken, dit heeft te maken met registratie en niet met plaatsbeschrijving.

mava105

#5 , 18 jan 2019 12:06

Klopt. Je kan dat enkel als de huurovereenkomst niet werd geregistreerd. De PB maakt echter deel uit van deze overeenkomst en dient ook te worden geregistreerd.

LennieK

#6 , 18 jan 2019 13:40

De registratie van het huurcontract is verplicht, de registratie van de plaatsbeschrijving niet. Je kan, als je dat zou willen, eerst het huurcontract registreren en dan iets later pas de plaatsbeschrijving toevoegen.

eylis

#7 , 18 jan 2019 16:51

Maar zonder PB, kan de verhuurder nooit bewijzen dat er iets beschadigd is en moet hij na afloop huurcontract de waarborg volledig terugbetalen.

Terug naar “Huren”