Kosten gasmeter aansluiten na gaslek

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Kosten gasmeter aansluiten na gaslek

#1 , 17 jan 2019 21:55

Hallo,

Vorig jaar had ik een gaslek in huis doordat de eigenaar een gasleiding niet juist had laten afsluiten van een vroegere kachel.
Infrax heeft de meter afgesloten wegens te hoge metingen van het gas.
De eigenaar heeft de kosten betaald van de persoon die toen de leiding kwam herstellen of juist afsluiten.
Nu kreeg ik een factuur v infrax 85 euro vanwege het her aansluiten vd meter.
Ik ben van mening dat dit kosten voor de eigenaar zijn aangezien door hun slechte onderhoud/ nalatigheid mijn meter werd afgesloten en terug open gezet moest worden.
Wie staat hier in het gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2019 07:56

De reuk duidt op een gaslek in de binneninstallatie: als veiligheidsmaatregel wordt uw meter afgesloten. Voor de reparatie moet u contact opnemen met een vakman die u zelf moet betalen. Vervolgens kan u een afspraak maken met Sibelga om uw meter te laten heropenen.

Oorzaak bepaalt wie betaalt.

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2019 09:04

Markje jouw antwoord is toch totaal niet relevant op mijn vraag.

Dit gaat over een gaslek in een leiding dke kosten waren voor de eigenaar sowieso.
Dat daardoor mijn meter werd afgesloten was dus buiten mijn schuld .

Reclame

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2019 09:11

Markje jouw antwoord is toch totaal niet relevant op mijn vraag.

Dit gaat over een gaslek in een leiding dke kosten waren voor de eigenaar sowieso.
Dat daardoor mijn meter werd afgesloten was dus buiten mijn schuld .
Ik zeg toch niet dat u de schuld treft.
Oorzaak bepaalt wie betaalt.
Bent u de oorzaak? Nee
Wie betaalt dan ( DE EIGENAAR )
Nu goed?

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 18 jan 2019 11:12

Gewoon vragen aan de eigenaar om de kosten op zich te nemen. Als die niet bereid is om dat te doen, zal je het zelf moeten betalen.
Zo simpel is het!

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2019 11:39

Gewoon vragen aan de eigenaar om de kosten op zich te nemen. Als die niet bereid is om dat te doen, zal je het zelf moeten betalen.
Zo simpel is het!
Niet mee akkoord, TS treft geen enkele schuld, het is de eigenaar die verkeerd ontkoppeld heeft.
Er werd een gasmeting gedaan en uit veiligheid werd de meter afgesloten.
De eigenaar heeft iemand laten komen om de leiding te herstellen.
Het is de eigenaar die ook de kosten moet dragen om de meter terug open te laten zetten.
Zo simpel is dat.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 jan 2019 12:10

Maar wat doe je als huurder als je daardoor niet kan verwarmen, koken, warm water maken? Dan betaal je, en probeert dat naderhand te recupereren van de verhuurder. De theorie is allemaal mooi, maar de realiteit is soms helemaal anders.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jan 2019 12:14

Maar wat doe je als huurder als je daardoor niet kan verwarmen, koken, warm water maken? Dan betaal je, en probeert dat naderhand te recupereren van de verhuurder. De theorie is allemaal mooi, maar de realiteit is soms helemaal anders.
Je kan tijdelijk op hotel gaan en de rekening aan de verhuurder presenteren. :lol: :lol:

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 18 jan 2019 13:19

Hotelrekening presenteren wel, en de verhuurder zal, attent als hij is, iemand laten komen om de gas terug aan te sluiten, op zijn kosten.


Dat van dat hotel mag hij m.i. vergeten; huurder kon evengoed zelf iemand laten komen, en de kosten recupereren van de verhuurder, desnoods via de hier alom geliefde vrederechter.

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 18 jan 2019 23:06

Wat zou een goede huisvader doen?

Er zijn werken aan de gasleiding uitgevoerd (een leiding afgedopt). Kort daarna merk je een gasgeur op.
Iedere normale mens zou concluderen dat de dop lekt. Je stapt dus naar de gasmeter. Je draait de kraan dicht en dan contacteer je de persoon die de gasleiding heeft afgedopt.
Die persoon komt terug, spuit een beetje zeepsop, draait de koppeling een kwartdraai aan of verwisselt het acrylkoord.
Aannemer verontschuldigt zich voor het ongemak en het probleem is opgelost.

Wat doet deze huurder. Er is een gaslek. Paniek! Bellen naar de distributiebeheerder. Zij adviseren om de kraan dicht te draaien en ze zullen langskomen om de boel te controleren. Constateren dat de dop lekt, verzegelen de boel en zijn terug weg. Huurder verwacht dat alle kosten die ze maakt, terug betaald worden door de verhuurder.

Zo werkt het gelukkig niet.

Als de verhuurder geen opdracht geeft om de meter te verzegelen en te openen, kan de distributienetbeheerder ook niet factureren naar die persoon. Elke verhuurder met een beetje ervaring weet ook dat een interventie van de distributienetbeheerder niet noodzakelijk was om dit soort van problemen op te lossen of erger te voorkomen (zie uitleg hierboven voor de juiste werkwijze). Om die reden kan de huurder vragen om tussen te komen in de kosten maar niet eisen.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2019 09:08

Wat zou een goede huisvader doen?

Er zijn werken aan de gasleiding uitgevoerd (een leiding afgedopt). Kort daarna merk je een gasgeur op.
Iedere normale mens zou concluderen dat de dop lekt. Je stapt dus naar de gasmeter. Je draait de kraan dicht en dan contacteer je de persoon die de gasleiding heeft afgedopt.
Die persoon komt terug, spuit een beetje zeepsop, draait de koppeling een kwartdraai aan of verwisselt het acrylkoord.
Aannemer verontschuldigt zich voor het ongemak en het probleem is opgelost.

Wat doet deze huurder. Er is een gaslek. Paniek! Bellen naar de distributiebeheerder. Zij adviseren om de kraan dicht te draaien en ze zullen langskomen om de boel te controleren. Constateren dat de dop lekt, verzegelen de boel en zijn terug weg. Huurder verwacht dat alle kosten die ze maakt, terug betaald worden door de verhuurder.

Zo werkt het gelukkig niet.

Als de verhuurder geen opdracht geeft om de meter te verzegelen en te openen, kan de distributienetbeheerder ook niet factureren naar die persoon. Elke verhuurder met een beetje ervaring weet ook dat een interventie van de distributienetbeheerder niet noodzakelijk was om dit soort van problemen op te lossen of erger te voorkomen (zie uitleg hierboven voor de juiste werkwijze). Om die reden kan de huurder vragen om tussen te komen in de kosten maar niet eisen.
Huurder heeft correct gereageerd.
Aannemer heeft dan voor de 2é keer zijn werk niet goed gedaan.
Verhuurder heeft een pand verhuurd met een verborgen gebrek en is dus verantwoordelijk, zelfs als hij het niet wist.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 19 jan 2019 10:15

Sorry, maar ik moet KJ86 hier toch bijtreden. Een beetje goede-huisvader-gedrag, een minimum aan zelfredzaamheid en zo, dat mag toch verwacht worden? Als er een gasreuk is, of een vermoeden van gasreuk, dan sluit je als bewoner toch subito presto de gaskraan af; en dan een vakman roepen om de toestand te beveiligen...

Nadien kan men gaan discuteren wie wat moet betalen. Ik heb het ook nog meegemaakt dat een perfect werkende installatie lek gemaakt werd door een huurder die verslaafd bleek aan pijnstillende middelen en ook aan het gebruik van D*ettol (sorry voor de merknaam), en het zover dreef om de gaskachels wat op te tillen en een tiental centimeters te verplaatsen, wat natuurlijk na een paar keer de betrouwbaarheid van de koppelingen in het gedrang bracht. De gasdiensten sloten de toevoer af, maar vermeldden wel duidelijk in hun rapport dat ze dit deden op uitdrukkelijk verzoek van de bewoner. Onderstreept en wel.

Vindt u dan ook dat de verhuurder moet instaan voor de vergoeding voor heraansluiting? Kon hij niet zelf beter handelen als een goede huisvader?

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jan 2019 15:46

TS schrijft
Vorig jaar had ik een gaslek in huis doordat de eigenaar een gasleiding niet juist had laten afsluiten van een vroegere kachel.

---- Eigenaar had gasleiding niet goed afgesloten van vroegere kachel.

TS schrijft
Infrax heeft de meter afgesloten wegens te hoge metingen van het gas.
De eigenaar heeft de kosten betaald van de persoon die toen de leiding kwam herstellen of juist afsluiten.

--- Eigenaar betaalde hersteller.

TS schrijft
Nu kreeg ik een factuur v infrax 85 euro vanwege het her aansluiten vd meter.

--- De meter werd afgesloten door het hoge concentratie gas
-- De hoge concentratie was te wijten door de verkeerde afsluiting van een vroegere kachel door de verhuurder
--- De herstelling gebeurde door een hersteller in opdracht van de verhuurder.

Moet u mij nu eens vertellen, hoe in godsnaam de huurder nu moet opdraaien voor de kosten van het heropenen van haar gasmeter, wanneer de oorzaak van de afsluiting bij de verhuurder ligt.

KJ86
Berichten: 2662

#14 , 19 jan 2019 18:58

Ik heb het toch al uitgelegd. De huurder heeft kosten gemaakt die noodzakelijk waren voor de herstelling.

De huurder kon de gaskraan zelf dichtdraaien maar heeft beslist om iemand aan te stellen om de gaskraan dicht te draaien.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jan 2019 09:12

Ik heb het toch al uitgelegd. De huurder heeft kosten gemaakt die noodzakelijk waren voor de herstelling.

De huurder kon de gaskraan zelf dichtdraaien maar heeft beslist om iemand aan te stellen om de gaskraan dicht te draaien.
Kj86 je moet eens goed lezen...Vooral wat TS schrijft...

Terug naar “Huren”