Ik zeg toch niet dat u de schuld treft.Markje jouw antwoord is toch totaal niet relevant op mijn vraag.
Dit gaat over een gaslek in een leiding dke kosten waren voor de eigenaar sowieso.
Dat daardoor mijn meter werd afgesloten was dus buiten mijn schuld .
Niet mee akkoord, TS treft geen enkele schuld, het is de eigenaar die verkeerd ontkoppeld heeft.Gewoon vragen aan de eigenaar om de kosten op zich te nemen. Als die niet bereid is om dat te doen, zal je het zelf moeten betalen.
Zo simpel is het!
Je kan tijdelijk op hotel gaan en de rekening aan de verhuurder presenteren.Maar wat doe je als huurder als je daardoor niet kan verwarmen, koken, warm water maken? Dan betaal je, en probeert dat naderhand te recupereren van de verhuurder. De theorie is allemaal mooi, maar de realiteit is soms helemaal anders.
Huurder heeft correct gereageerd.Wat zou een goede huisvader doen?
Er zijn werken aan de gasleiding uitgevoerd (een leiding afgedopt). Kort daarna merk je een gasgeur op.
Iedere normale mens zou concluderen dat de dop lekt. Je stapt dus naar de gasmeter. Je draait de kraan dicht en dan contacteer je de persoon die de gasleiding heeft afgedopt.
Die persoon komt terug, spuit een beetje zeepsop, draait de koppeling een kwartdraai aan of verwisselt het acrylkoord.
Aannemer verontschuldigt zich voor het ongemak en het probleem is opgelost.
Wat doet deze huurder. Er is een gaslek. Paniek! Bellen naar de distributiebeheerder. Zij adviseren om de kraan dicht te draaien en ze zullen langskomen om de boel te controleren. Constateren dat de dop lekt, verzegelen de boel en zijn terug weg. Huurder verwacht dat alle kosten die ze maakt, terug betaald worden door de verhuurder.
Zo werkt het gelukkig niet.
Als de verhuurder geen opdracht geeft om de meter te verzegelen en te openen, kan de distributienetbeheerder ook niet factureren naar die persoon. Elke verhuurder met een beetje ervaring weet ook dat een interventie van de distributienetbeheerder niet noodzakelijk was om dit soort van problemen op te lossen of erger te voorkomen (zie uitleg hierboven voor de juiste werkwijze). Om die reden kan de huurder vragen om tussen te komen in de kosten maar niet eisen.
Kj86 je moet eens goed lezen...Vooral wat TS schrijft...Ik heb het toch al uitgelegd. De huurder heeft kosten gemaakt die noodzakelijk waren voor de herstelling.
De huurder kon de gaskraan zelf dichtdraaien maar heeft beslist om iemand aan te stellen om de gaskraan dicht te draaien.