Plaatsbeschrijving door immokantoor

ktc1990
Topic Starter
Berichten: 20

Plaatsbeschrijving door immokantoor

#1 , 07 jan 2019 10:07

Vraagje ivm plaatsbeschrijving.
Immokantoor verhuurt voor een particuliere eigenaar sinds 6 jaar een niewbouwappartement.
Ondertussen zijn er al meerdere huurders geweest, plaatsbeschrijving werd altijd al door immokantoor zelf gedaan. Kosten bij intrede en uittrede werden altijd gedeeld door vorige huurder en nieuwe huurder.

Die kosten bedragen echter 1 volledige maand huur(in dit geval 700€ in totaal). Is dit een normale gang van zaken? Dit lijkt een overdreven bedrag. Wij zijn ondertussen al ingetrokken dus dat geld zijn we kwijt. Maar bij een eventuele opzegging zouden we zo een overdreven bedrag willen vermijden.

De vorige huurder heeft ook 3 maanden boete moeten betalen omdat ze binnen het jaar het contract heeft opgezegd terwijl er geen enkel moment leegstand van het appartement is geweest. Wettelijk zal dit wel kloppen veronderstel ik maar op persoonlijk vlak lijkt dit toch niet normaal?

Bovendien heb ik bij de plaatsbeschrijving en ondertekening nog altijd geen kopie gehad van het contract omdat dit eerst nog geregistreerd moet worden. Dit lijken mij toch allemaal geen normale praktijken of zie ik dit verkeerd?

Bedankt alvast voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2019 11:42

https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... an-de-huur


Het opmaken van een gedetailleerde plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur is een verplichting die de huurwet oplegt. De plaatsbeschrijving kan zowel door de partijen zelf als door een deskundige worden opgesteld. Hierover sluiten huurder en verhuurder een akkoord. Als zij afspreken dat beroep gedaan wordt op een deskundige (landmeter-expert, architect,…), dan dragen de huurder en verhuurder elk de helft van de kosten (=het ereloon van deze deskundige). De kosten van zo’n plaatsbeschrijving kunnen gemakkelijk 300 euro of meer bedragen voor een appartement. Voor een woning zijn de kosten vaak nog iets hoger (afhankelijk van de oppervlakte). Als huurder en verhuurder niet afspreken om samen een deskundige aan te stellen, staat het elke partij vrij om zich individueel door een deskundige te laten bijstaan, maar dan uiteraard op eigen kosten.

Indien je een contract 3-6-9 opzegt in het eerste jaar betaal je 3 maanden verbrekingsvergoeding en moet je ook nog vanaf opzeg 3 maand verderhuren.

registratie kan je navragen bij je plaatselijk registratiekantoor of via internet op myfin

info: vandebos
Vraag het immokantoor aangetekend om het bewijs/factuur waaruit blijkt dat u overeenkomstig artikel 1730BW de helft van de plaatsbeschrijving hebt betaald.

Reclame

Terug naar “Huren”