Re: opzeg appartement

rosseels
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

Re: opzeg appartement

#1 , 05 jan 2019 20:28

beste ik heb een geregisteerdhuur contract nu zou ik willen opzeggen het contract is ingegaan op 1/6/2016voor 9 opeenvolgende jaren
nu veronderstel ik dat het 3/6/9 zal zijn
in het contract staat dat het verhuurt word voor negen opeen volgende jaren betaald worden het eerste jaar 3maanden
het tweede jaar 2maanden en het derde jaar 1maand nu zit ik in mijn derde jaar
nu is mijn vraag kan ik dit jaar dus opzeggen zonder schade vergoedingen van wanneer uf beter gezegd
vanaf welke datum moet ik dan mijn opzegbrief versturen ik heb dit gehuurd op 1/6/2016

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 05 jan 2019 23:30

U kan hier schadeloos(*) vertrekken vanaf 1 juni 2019.
Opzeg dient daarvoor gegeven te worden ten laatste in de maand februari.
U kan deze al nu sturen, zolang er duidelijk in vermeld staat dat de opzeg begint op 1 maart, is dit goed.
Dan is 31 mei 2019 uw laatste dag.

(*) Schadeloos in de zin dat u geen extra wederverhuringsvergoeding zult betalen.
Eventuele schade aan het pand zal nog steeds betaald moeten worden, maar daarvoor heb je de waarborg.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2019 09:52

Het huurcontract loopt van 01/juni/2016. De 1e 3 jaarlijkse periode van uw 9 jarig contract loopt tot 31/Mei/2019
U kan opzeggen zonder verbrekingsvergoeding vanaf 01/juni/2019 met 3 maanden tot 31/Augustus/2019.
Let wel de aangetekende zending van uw opzeg moet uiterlijk aangeboden worden 31/Mei/2019

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 06 jan 2019 10:23

Het huurcontract loopt van 01/juni/2016. De 1e 3 jaarlijkse periode van uw 9 jarig contract loopt tot 31/Mei/2019
U kan opzeggen zonder verbrekingsvergoeding vanaf 01/juni/2019 met 3 maanden tot 31/Augustus/2019.
Let wel de aangetekende zending van uw opzeg moet uiterlijk aangeboden worden 31/Mei/2019
Ik vrees een beetje dat u hier verkeerd interpreteert.

In het derde jaar betaalt de huurder 1 maand huur ("oude" regeling) als de huur ten einde loopt in het derde jaar.

Nu stelt uzelf correct dat de huurperiode loopt tot 31 mei 2019, dus zou een opzeg die ten einde loopt op 31 mei (of uiterlijk 1 juni, daar is wat discussie over mogelijk) perfect mogelijk zijn. Bij opzeg voor 1 maart loopt de opzeg ten einde op 31 mei 2019, bij opzeg voor 1 april loopt die tot 30 juni, m.i. kiest u beter voor één van die data, als u zo snel mogelijk weg wil zonde die schadevergoeding.

Voor contracten vanaf 1 januari 2019 ligt dat wat anders.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jan 2019 11:33

Volgens mij is een 3 jaarlijkse periode van 01/juni/2016 tot 31/mei/2019 en kan er prima opgezegd worden met 3 maanden en ingang vanaf 01/juni/2019.
De ingang van de opzeg gebeurd dus in de 2e 3-jaarlijkse periode.
De ingang van de opzeg valt niet in de 1e 3-jaarlijkse periode.
Bvb een contract van 1 jaar 01/01/2018 tot 31/12/2018 zegt men ook op voor 01/01/2019

bron: vlaanderen is wonen.

De huurder kan een huurovereenkomst van lange duur op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden, die begint op de 1ste van de maand nadat hij de opzegging heeft gegeven. Tijdens de eerste drie jaar is daarbij ook een opzegvergoeding te betalen, van drie maanden huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het eerste jaar), twee maanden huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het tweede jaar) of een maand huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het derde jaar). Het bedrag van de opzegvergoeding hangt dus niet af van de opzegdatum, maar wel van de einddatum van de opzegperiode.

Na het derde jaar is er geen opzegvergoeding meer te betalen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 06 jan 2019 12:22

Hmm…

Ik volg de link die u in uw tweede paragraaf hierboven geeft, maar blijf er bij dat de vroegst mogelijke opzeg 1 maart is, en dat geeft een einddatum op 31 mei; en als je helemaal veilig wil spelen neem dan 1 april, met einde op 30 juni om 24u, of 1 juli om 0 u.

Ik begrijp gewoon niet waarom u blijft vasthouden aan
kan er prima opgezegd worden met 3 maanden en ingang vanaf 01/juni/2019.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jan 2019 12:49

Wie ben ik, als jij vind dat je gelijk moet krijgen, boven diegenen die de regels uitvaardigen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 06 jan 2019 13:23

Het is voor mij geen kwestie van gelijk krijgen, maar ik interpreteer met mijn beperkt intellect de regels gewoon op die manier.

Ik heb wel het excuus dat begrijpend lezen nooit een leervak was voor ons. Even het verdict afwachten van kenners ? TS kan nog wel enkele weken wachten, denk ik.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jan 2019 13:41

Sorry hoor, nogmaals respect, maar uit wat u schrijft, begrijp ik zeer goed, dat u zelf twijfelt en niet zeker bent.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 06 jan 2019 13:46

Eerlijk?

Ik twijfel alleen over een opzegdatum op 1 maart of 1 april, omdat er tegenstrijdige opvattingen zijn, ook in de vredegerechten, of de einddatum nu op de laatste dag van de maand valt (dus mogelijks binnen het derde jaar) of net de dag na die laatste van de maand.

Veiligheidshalve dan misschien 1 april nemen?

Ook nog rekening houden met ingangsdatum van het nieuwe verblijf.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jan 2019 16:14

Ik begrijp niet waarover u het hebt, en citeer mijn vorige post in dit topic.
Ik spreek niet van maart of april.

Het huurcontract loopt van 01/juni/2016. De 1e 3 jaarlijkse periode van uw 9 jarig contract loopt tot 31/Mei/2019
U kan opzeggen zonder verbrekingsvergoeding vanaf 01/juni/2019 met 3 maanden tot 31/Augustus/2019.
Let wel de aangetekende zending van uw opzeg moet uiterlijk aangeboden worden 31/Mei/2019

De opzeggingstermijn start op de eerste dag van de volgende maand waarin de opzeg gegeven wordt.

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 06 jan 2019 16:50

Man man man…

Op 1 juni 2019 zou het contract zijn vierde jaar ingaan. 31 mei 2019 is dus de laatste dag van de eerste driejaarsperiode.

TS vraagt wanneer hij kan opzeggen, om niets extra te moeten betalen.

Hij moet dus drie maand opzeg geven.

Als de opzeg afloopt binnen de drie jaar, moet hij één maand extra betalen buiten de huur. Als het niet binnen de drie jaar valt, op 1 juni 2019 dus, moet hij dat niet doen.

Bijgevolg is hij in regel als hij de opzegperiode laat ingaan vanaf 1 maart, en de opzeg dus aankomt bij de verhuurder einde februari. En om alle gemierenneuk (of hoe heet dat ook weer) te voorkomen, kan je dat één maand opschuiven, en laten ingaan op 1 april, om te eindigen 30 juni 2019 om 24 u.

En dit is het laatste dat ik daarover schrijf. Beloofd.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jan 2019 17:40

Prima.Prima. Maar toch niet akkoord, uw opzeg zoals u beschrijft gebeurd binnen de 1é 3 jarige periode en neemt een einde op de laatste dag van de 1e 3 jarige periode van een 9 jarig contract.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jan 2019 08:36

En toch blijf ik op mijn standpunt.
Het contract van 9 jaar kan eerst opgezegd worden met 3 maanden zonder verbrekingsvergoeding te moeten betalen, wanneer de eerste 3 jaarlijkse periode voorbij is.
Wanneer de opzeg gebeurd in het 3e jaar van de eerste driejaarlijkse periode is een verbrekingsvergoeding verschuldigd van 1 maand.

https://www.wonenvlaanderen.be/huren/he ... ereenkomst

Huurovereenkomst van lange duur

De huurder kan een huurovereenkomst van lange duur op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden, die begint op de 1ste van de maand nadat hij de opzegging heeft gegeven. Tijdens de eerste drie jaar is daarbij ook een opzegvergoeding te betalen, van drie maanden huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het eerste jaar), twee maanden huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het tweede jaar) of een maand huur (als de opzegperiode eindigt tijdens het derde jaar). Het bedrag van de opzegvergoeding hangt dus niet af van de opzegdatum, maar wel van de einddatum van de opzegperiode.

Na het derde jaar is er geen opzegvergoeding meer te betalen.

LET OP: als de huurovereenkomst na twee maanden nog niet is geregistreerd geldt er geen opzegtermijn of opzegvergoeding, en kan de huurder dus - zolang de huur niet is geregistreerd - op elk moment en zonder kosten de huur onmiddellijk beëindigen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 07 jan 2019 09:46

Het is de vertrekdatum die telt, niet de opzegdatum De vertrekdatum moe na het einde van het 3de jaar vallen.. De opzegdatum mag er binnen vallen.

Terug naar “Huren”