huuropzeg in het tweede jaar huur

dropke
Topic Starter

huuropzeg in het tweede jaar huur

#1 , 18 mei 2008 21:12

heb een huurcontract van negen jaar. ik weet dat de regel daarbij is dat je het eerste jaar drie maand opzegvergoeding moet betalen het tweede jaar tweemaand opzegvergoeding, het derde jaar een maand opzegvergoeding..en dan niks meer.
nu zit ik in dat tweede jaar, dus als ik opzeg heb ik twee maanden aan m'n broek.

zijn er mogelijkheden om hieraan te ontsnappen?
als ik een nieuwe huurder aan breng kan de verhuurder die weigeren? kan hij zo iedereen weigeren die ik aanbreng?
kan ik de manier van werken van zowel het immokantoor als de eigenaar aanvoeren als reden van m'n vroegtijdige vertrek? en zal dat helpen?of doet dat niet ter zake?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 18 mei 2008 21:26

Als je een officieel huurcontract hebt van negen jaar, wat in deze gegeven omstandigheden sterk te betwijfelen is, zou deze clausule er moeten instaan:
De huurder kan de huurovereenkomst altijd beëindigen met een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

De huurder kan de huurovereenkomst op ieder moment tegenopzeggen met één maand, doch enkel indien de verhuurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt voor eigen betrekking, verbouwingswerken of ongemotiveerd mits betaling van een schadevergoeding. De huurder is dan geen vergoeding verschuldigd.

Reclame

Terug naar “Huren”