Niet zeker vd electriciteitskeuring

Whyohwhy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet zeker vd electriciteitskeuring

#1 , 31 dec 2018 00:26

Ik huur een kamer in een huis met andere bewoners en de electriciteit is net gekeurd. Maar ik heb er serieus mijn twijfels over. De controleur heeft amper rond gekeken, wist zelf amper waar hij mee bezig was en de eigenaar liet ook duidelijk te verstaan dat hij slimmer was dan de controleur. De eigenaar heeft alles zelf gedaan.

Nu ben ik wel ongerust. De electriciteit valt hier op regelmatige basis weg. Alles. En dan wordt gewoon de Hoofschakelazr terug aangezet zonder gevolg te geven aan de reden.

Wat kan ik doen ? Ik woon hier in principe wel graag maar ben toch ongerust.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 31 dec 2018 04:30

De controleur ziet de dingen na die visueel waarneembaar zijn en doet een isolatie meting , de eigenaar of zijn aangestelde zal vb het bord openen en eventueel stopcontacten , dat de elektra uitvalt kan veroorzaakt zijn door overbelasting of een aardlek van een toestel en heeft dus eigenlijk niets te maken met de conformiteit van een installatie

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2018 09:30

Laat de generale zekering een paar keer springen, uiteindelijk zal hij het probleem wel moeten oplossen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2018 09:48

Ge denkt toch niet dat men elke stopcontact moet controleren.

Men controleert het getekend schema, bij enkele stopcontacten controleert men de aarding, en de verliesstroom schakelaar laat men eens uitspringen, de rest is visueel eens rond gaan..

Het uitspringen van jullie schakelaar is te wijten aan overbelasting, dit is het bewijs dat je installatie tip top in orde is .

Wat had je van zo een controle verwacht ???

Dat men ieder draadje volledig naziet.?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 dec 2018 10:59

Mogelijks zit één van uw medebewoners met te veel toestellen op 1 stopcontact. Vandaar die overbelasting van die kring.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2018 11:10

praat eens met je buren wat zij aansluiten op hun stroomkringen .

zekeringen 20A = 20X220 V = 4400 WATT Theorie dus in de praktijk maximum 4000 watt

Met zekeringen 16A = 16X220V = 3520 watt dus in de praktijk maximum 3200W

De automatische zekeringen springen een 10% vroeger uit dan het erop staat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 31 dec 2018 13:30

Is al een tijdje 230 volt. (met een speling van 6 % (hoger) tot 10 %,(lager)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 dec 2018 16:18

Is al een tijdje 230 volt. (met een speling van 6 % (hoger) tot 10 %,(lager)

Ik reken nog steeds met de 220V, het komt ook niet op 100 watt aan, alles is te zien hoever je van een cabine zit, waar ik woon amper 220V waar mijn vrouw woont 230V, en het steekt wel niet op 10 volt zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 01 jan 2019 12:05

Als je hoofdschakelaar schrijft, denk ik dat je differentieelschakelaar bedoelt. In dat geval ligt het bij een nieuwe installatie hoogstwaarschijnlijk aan de apparaten van de bewoners. Iemand heeft verliesstroom op één van de toestellen. Het is aan jullie om dat toestel te vinden en te vervangen, eigenaar kan daar niets aan doen.

Als je echt hoofdschakelaar bedoelt, de automaat in de meterkast, dan je ben gewoon te veel stroom aan het verbruiken. Hetgeen mogelijk is bij een gedeelde woning met veel verbruikers. In dat geval zal je een verhoging van het geleverde vermogen moeten vragen bij EANDIS ( uiteraard moet de binneninstallatie dat toelaten)

PS. Je kan niet slimmer zijn in het uitvoeren van elektrische installaties dan iemand anders. Ofwel doe je het volgens de regels of je doet het niet volgens de regels. Er zijn geen gradaties bij de elektriciens..

Terug naar “Huren”