Waterschade aan muur door lekkende douche - wie draait op? Huurapp

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Waterschade aan muur door lekkende douche - wie draait op? Huurapp

#1 , 29 dec 2018 20:16

Hallo,

En bref: door verouderde silicone bij de douchecabine is 1 van de muren van mijn appartement vochtig beginnen worden. Dit is opgedroogd, maar nu blijft er een lelijke muur achter doordat de verf afgebladerd is door het vocht. Mijn verhuurder zegt dat zij daar niet voor verantwoordelijk zijn en dat bij de uittredende plaatsbeschrijving dit zal vereffend worden. Zij wijzen ook naar een probleem dat mijn onderbuur had met water dat uit zijn plafond lekte, wat volgens hun mijn fout was hoewel dit nooit bewezen was. Klopt het dat ik hiervoor zal opdraaien? Of het andere uiterste: kan ik hen vragen om dit te herschilderen/behangen?

In het lang:

Een 2-tal jaar geleden had ik simultaan 2 problemen ivm water in mijn appartement (wat ik op dat punt een 3,5-tal jaar huurde).
  1. Er drupte water uit de plafond van mijn onderbuur.
  • De muur van mijn slaapkamer, gedeeld met de badkamer, werd aangetast door vocht. De behang begon te krullen, er ontstond schimmel etc.
Mijn verhuurder wees heel snel naar de afvoerput van de douche als oorzaak. Een eerdere huurder had deze open gemaakt en niet goed dicht gemaakt, waardoor er water naar het appartement er onder kon vloeien. Ik heb toegegeven dat ik deze al een paar keer had opengemaakt om te reinigen (haar begint na enkele maanden op te stapelen in de L-vormige buis en vangt allerlei vuil op wat begint te stinken). Maar, zoals ook mijn verhuurder kon constateren, was de afvoerput goed dichtgemaakt.

Ik moest een dagboek bijhouden van mijn waterverbruik, om te zien of de lekken bij mijn onderbuur toevallig niet overeenkwamen met gebruik van de douche/het toilet/de wasmachine etc. Er bleek geen correlatie te zijn.

Het probleem van mijn onderbuur "droogde" de daar op volgende weken gelukkig op.

Mijn muur bleef echter aangetast worden door vocht, en ik merkte op dat de muur extra vochtig leek nadat ik de douche had gebruikt. De douche bevindt zich achter de betrokken muur (schets onderaan, pijlen ^ > duiden aan waar het vocht ontstond - ja, dus ook richting buitenmuur).

________/ ---raam----\___________
|.|.............................^^^> |.|.douche |.|
|.|...........slaapkamer......>|.|............o|.|
|.|....................................>|.|-----------|.|

Een speciaal product om de voegen waterdicht te maken hielp niet. Uiteindelijk bleek dat de silicone van de douche niet meer goed was en dus lekte. Mijn verhuurder betaalde de kosten om dit te herstellen, sindsdien is de muur opgedroogd.

Dit is intussen 2 jaar geleden, maar door een probleem met kapotte verwarming (al 1 maand!) is dit weer ter sprake gekomen.

Mijn verhuurder beweert dat de herstelling van de douche eigenlijk een geste was van hun - zij hoefden dit niet te doen volgens hun. Ze wijzen ook naar het probleem met het lekkende plafond van m'n onderbuur, waarvan ze blijven zeggen dat het mijn schuld was omdat ik het afvoerputje had opengemaakt (hoewel dit nooit bewezen is EN hoewel ik het altijd waterdicht heb dichtgedraaid). Ik lees hier nochtans dat dit niet zomaar ten laste is van de huurder.

Kan ik me aan een aftrek van mijn huurwaarborg verwachten als ik de muur niet zelf herschilder? Of kan ik net vragen dat de muur herschilderd wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 29 dec 2018 22:27

Het vervangen van de siliconen-voeg is een onderhoudsverplichting van de huurder. Verhuurder kan dit verhalen.
Vaak wordt er in het contract verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor brand. In die polis is in bijna alle gevallen waterschade/ glasschade inbegrepen. Als de schade groter is dan de vrijstelling van uw verzekering kan je het dus best aangeven.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 29 dec 2018 22:33

Bedankt voor je reactie, KJ86.

Voor het lekkende plafond van m'n onderbuur werd mijn verzekeraar ingelicht, het dossier werd uiteindelijk afgesloten wegens geen claim.

Voor de schade aan de muur (de verf) is mijn verzekeraar echter niet ingelicht geweest, ik vermoed dat dit geen zin meer heeft 2 jaar na de feiten? Net zoals ik vermoed dat de verhuurder ook niet meer op mij kan verhalen?

Zou het wel bizar vinden dat ik verantwoordelijk gesteld kan worden voor de silicone, waar geen uiterlijk probleem mee was. Zo kan je veel gaan preventief vervangen...

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 29 dec 2018 23:08

Als je het had aangegeven bij de verzekering, had je het via hun kunnen regelen. Silicone voeg is de verantwoordelijkheid van de huurder. De verhuurder kan er al helemaal niet aan doen, dat jij het niet regelt met de verzekering

Terug naar “Huren”