Verhuurder betaalt borg niet terug!

JonasR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder betaalt borg niet terug!

#1 , 28 dec 2018 18:29

Hallo,

Ik ben een Nederlandse student die in Maastricht studeert, en heb tot voor kort een kamer gedurende een periode van 11 maanden in Lanaken, België gehuurd. Helaas krijg ik de borg (300 euro) niet terug. Ik moet volgens de verhuurder zelfs bijbetalen. Per maand betaalde ik 300 euro huur + 75 euro voor water en elektriciteit. Het lijkt mij dan ook onmogelijk dat ik met mijn verbruik als één persoon de borg opgemaakt en zelfs overschreden heb. Het is absoluut niet geloofwaardig.

Wat kan ik doen om dit geld terug te vorderen? Het is te duur om voor dit bedrag een advocaat in te schakelen lijkt mij.

Met vriendelijke groet,

Jonas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian

#2 , 28 dec 2018 20:50

Beste Jonas,

Ik neem aan dat het hier over een waarborg gaat en niet een borg. Met een kamer bedoel je een kot, en geen onderhuur van een kamer in een appartement of zo?

Hoe is deze waarborg tot stand gekomen? Cash betaald of per overschrijving?

Was er een contract (= schriftelijke neerslag) van de huurovereenkomst? Wordt hier iets bepaalde inzake de waarborg?

Heb je je hoofdverblijfplaats gevestigd daar?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

mava105

#3 , 29 dec 2018 09:06

Per maand betaalde ik 300 euro huur + 75 euro voor water en elektriciteit.
Lijkt me al zeeeer duur te zijn.
Zijn deze kosten forfaitair omschreven in de huurovereenkomst, of als voorschot? Indien als voorschot, moet de verhuurder u een gedetailleerde afrekening voorleggen. Zijn er tussenmeters geplaatst?

Reclame

JonasR
Topic Starter

#4 , 29 dec 2018 12:26

Per maand betaalde ik 300 euro huur + 75 euro voor water en elektriciteit.
Lijkt me al zeeeer duur te zijn.
Zijn deze kosten forfaitair omschreven in de huurovereenkomst, of als voorschot? Indien als voorschot, moet de verhuurder u een gedetailleerde afrekening voorleggen. Zijn er tussenmeters geplaatst?
Hallo Mava105, bedankt voor de reactie.
Deze kosten zijn omschreven in de huurovereenkomst. Het is geen voorschot. Er waren inderdaad tussenmeters aanwezig zoals een metertje dat het verbruik van de kachel mat.

JonasR
Topic Starter

#5 , 29 dec 2018 12:49

Hallo Ghentian,

Ik neem aan dat het hier over een waarborg gaat en niet een borg. Met een kamer bedoel je een kot, en geen onderhuur van een kamer in een appartement of zo?

Inderdaad, het gaat om een waarborg. Ja, het gaat ook om een kot. Nee, het is geen onderhuur. Ik had een directe huurovereenkomst met deze verhuurder.

Hoe is deze waarborg tot stand gekomen? Cash betaald of per overschrijving?

De waarborg (2 maanden huur) is overgeschreven na het ingaan van de huurovereenkomst. Dat staat zo nadrukkelijk in de huurovereenkomst vermeld.

Was er een contract (= schriftelijke neerslag) van de huurovereenkomst? Wordt hier iets bepaalde inzake de waarborg?

Ja, er is een schriftelijk contract van de huurovereenkomst. Het contract zegt het volgende over de waarborg:

The deposit is equal to 2 (two) months' rent, being 5OO,OO€/54O,OOC/6OO,OO€ euro.
(point one) The deposit has to be paid within five days after signing the tenancy
agreement on account number _______. The deposit can only be released by the end of the tenancy
agreement with written consent both lessor and tenant.
If payment of the deposit is not made within five days after signing the tenancy
agreement the lessor has the right to cancel the tenancy agreement one-sided without
notice or compensation.
The deposit can never be used by the tenant as rent and may only serve as
compensation of inflicted damage to the rented by the tenant and/or others he or she
granted access to the room. Damage caused by normal use, wear and tear or age will not
be charged to the tenant.

Begrijp ik hieruit dat de waarborg niet gebruikt mag worden voor de kosten van water / gas / electriciteit?

Lessor pays back half the deposit, being €/250,00€/540,00/€/600,00/ (point
one), to the tenant by banktransfer at the moment tenant hands over the key of the
room under reservation of the absence of rental damage.
Lessor pays back the other half of the deposit at the leatest the 21th of december to the
tenant by banktransfer after clearing the calculation of the costs of the heating of
tenant's room. Tenant receives a copy of the calculation (article 9).

Article 9 zegt trouwens niks over de berekening. Ik heb een berekening gehad die absoluut niet begrijpbaar niet. Andere huurders ondervinden hetzelfde probleem.

Heb je je hoofdverblijfplaats gevestigd daar?

Ja. Ik had mij ingeschreven bij de gemeente Lanaken.

Bedankt voor de hulp!

CityBird

#6 , 29 dec 2018 16:04

Je spreekt hier enkel over water + elektriciteit. Hoe wordt dit pand dan verwarmd? Zijn dit caloriemeters?

75€ aan water + elektriciteit + verwarming is hoog maar zeker niet abnormaal. Post eventueel een scan van deze afrekening.

Begrijp ik hieruit dat de waarborg niet gebruikt mag worden voor de kosten van water / gas / electriciteit?

In theorie niet. Ik begrijp wel dat die huisbaas dat doet. Niet realistisch om even in het buitenland achterstallige bedragen te innen, ook al is dit vlak over de grens.

JonasR
Topic Starter

#7 , 31 dec 2018 16:49

Je spreekt hier enkel over water + elektriciteit. Hoe wordt dit pand dan verwarmd? Zijn dit caloriemeters?

Het zijn caloriemeters. Ik herinner me dat er zo'n metertje op de verwarming zat.

75€ aan water + elektriciteit + verwarming is hoog maar zeker niet abnormaal. Post eventueel een scan van deze afrekening.

Afbeelding Afbeelding

Het lukt me niet om de afbeeldingen hier weer te laten geven. Ze kunnen hier bekeken worden:
https://postimg.cc/hJghSKTz
https://postimg.cc/Kk8zMQ9m

Ik begrijp deze berekeningen absoluut niet en vermoed dat de verhuurder willekeurige getallen ingevoerd heeft.

mava105

#8 , 31 dec 2018 17:40

Het zijn caloriemeters. Ik herinner me dat er zo'n metertje op de verwarming zat.
Een calorimeter verwarmt uw studio niet. Die meet enkel maar het verbruik.

De verwarming werkt ofwel met stookolie, gas, ...

CityBird

#9 , 01 jan 2019 07:09

Afrekening is te summier. Je neemt best contact op met de verhuurder voor een verduidelijking.

JonasR
Topic Starter

#10 , 01 jan 2019 13:03

Een calorimeter verwarmt uw studio niet. Die meet enkel maar het verbruik.

De verwarming werkt ofwel met stookolie, gas, ...
Weet ik. Helaas weet ik niet waarop de verwarming werkt. Volgens mij gas, maar zeker weet ik het niet.

Ghentian

#11 , 01 jan 2019 13:20

Bedankt voor je antwoorden.

Het betreft dus geen gewone huur, maar wel degelijk woninghuur: je hebt je hoofdverblijfplaats daar gehad.

Stuur een aangetekend schrijven naar de verhuurder waarin je hem verzoekt binnen een week de waarborg integraal vrij te geven. Benadruk dat de waarborg in geen geval afgehouden kan worden voor huurachterstal of extra kosten, enkel om schade te vergoeden. Er heeft geen plaatsbeschijving plaatsgevonden, verhuurder kan onmogelijk enige schade bewijzen. Indien hij de waarborg niet vrijgeeft, zal u een vordering instellen bij de vrederechter. Alle kosten van de rechtsgang zijn voor hem.

Enige kosten die nog betaald dienen te worden inzake gebruik zal u zelf opnieuw overschrijven naar hem nadat deze aan de hand van de nodige stukken zijn aangetoond.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Huren”