Kosten voor laattijdige of niet betaling

kvds
Topic Starter

Kosten voor laattijdige of niet betaling

#1 , 17 mei 2008 15:07

Ik heb 5 maand mijn huur niet betaald. Ik heb wat financiele problemen.

Ik ben nu voor de vrederechter gedaagd omtrent deze achterstallige betalingen. Ik heb ook nagelaten naar de verzoeningszitting te gaan waarvoor ik door de vrederechter was uitgenodigd.

Mijn huisbaas vraagt in deze dagvaarding natuurlijk de betaling van de achterstallige huren, de huurontbinding desnoods de huisuitzetting maar ook kosten die in het huurkontrakt zijn voorzien in geval van de niet betaling of laattijdige betaling van de huur.

Zijn zulk een kosten wel wettelijk ?.
De eigenaar heeft zonder dat ik het wist ook het huurkontrakt laten registreren ook al stond in het huurkontrakt dat de huurder de registratie diende te doen. (wat ik niet heb gedaan).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
christoph1984

#2 , 17 mei 2008 17:22

De eigenaar heeft zonder dat ik het wist ook het huurkontrakt laten registreren ook al stond in het huurkontrakt dat de huurder de registratie diende te doen. (wat ik niet heb gedaan).
µ

het is niet omdat je het moest laten registreren dat hij dat niet mag..

citroentje

#3 , 19 mei 2008 11:37

De huisbaas staat 100% recht in zijn schoenen.Niet betalen van huishuur is een fout dat je zelf maakt financiele problemen of niet de huisbaas moet daar geen rekening mee houden.
Je had beter toch naar die verzoening gegaan met wat geluk konden de bedragen die openstonden elke maand bij je huur rekenen.
Nu vrees ik voor u dat je voor de onkosten zal opdraaien en dat je de woning zal moeten verlaten en een grootte kans is nog dat je je waarborg zal verliezen.

Reclame

Eddy009

#4 , 19 mei 2008 21:12

Beste,

De huisbaas valt in deze niets te verwijten. Voor zoverre schadevergoeding en intresten voorzien zijn in het contract, wat normaal het geval is, zijn deze in principe verschuldigd. Afhankelijk van Vrederechter tot Vrederechter worden intresten à rato van 12 % en een schadevergoeding à rato van 10 % (op de hoofdsommen) toegekend.

Niet naar de verzoening gaan is geen ramp. Het is nu zo dat je eerstdaags een dagvaarding zult ontvangen waarin betaling van de achterstallige huurgelden, méér de uithuiszetting, méér intresten en schadevergoeding, méér wederverhuringsvergoeding en voorbehoud voor schade zal worden gevorderd.

Ik kan je enkel maar aanraden om de huur + een aanvaardbaar supplement te betalen en nadien naar de zitting te gaan (met betalingsbewijzen) en de vrederechter vragen om te mogen afbetalen. Veela zal de Vrederechter alsdan de vorwaardelijke huurontbinding toekennen, m.a.w. als je jouw afbetalingsplan (+ lopende huur) niet voldoet, zal de ontbinding van de overeenkomst worden uitgesproken.

Let wel op : het is helemaal niet zeker dat de Vrederechter dit toekent, doch als je thuis blijft zitten dan spreekt het voor zich dat de huurontbinding sowieso zal worden uitgesproken, met nog meer bijkomende kosten te uwen laste (wederverhuringsvergoeding, ev. kosten vangedwongen uitvoering).

Terug naar “Huren”