Huur garage is opgezegd

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Huur garage is opgezegd

#1 , 27 dec 2018 11:07

Mijn schoonmoeder verhuurt een garagebox in het appartementsgebouw waar zij zelf woont.

Nu had ze in oktober 2018 de huurder een brief gestuurd met de indexaanpassing, deze had ze nog nooit gedaan en waarschijnlijk was dit teveel voor de huurder, kwam ineens bijna 5€ bij.
Deze betaalde nooit op tijd en meestal moest ze er nog voor bellen om haar centen te zien.
De laatste tijd nam die de telefoon zelfs niet meer op, er is buiten de indexaanpassing geen achterstal, de brief indexaanpassing was niet aangetekend!!

Nu heeft de huurder een aangetekend schrijven gestuurd om de garage op te zeggen.

Daarin spreekt die niet over de indexaanpassing, hoeft ook niet.
In zijn brief staat de datum van 19/12/2018
En opzeg vanaf 30/12/2018

Hij vraagt telefonisch contact op te nemen voor de waarborg van 70€ terug te krijgen voor de 2 sleutels en afstandsbediening poort.

Maar de huurder neemt nooit telefoon op, wel moeilijk zo af te spreken.

Nu is mijn schoonmoeder in de garage gaan kijken en deze staat vol rommel, materiaal en hopen lege en gebruikte verfpotten, zelfs zakjes opgedroogde hondenstront!
Zelfs zijn hele papieren boekhouding en betaal herinneringen liggen daar.
Ondanks dat er in het contract staat dat dit niet mag, enkel een auto en/of fietsen.

Nu denkt mijn schoonmoeder dat er ondanks in zijn opzeg, van 1 maand opzeg zoals in het contract staat niet vermeld staat in zijn opzeg dat hij voor januari niet meer gaat betalen.

Wat voor haar niet hoeft als hij er meteen uitgaat, maar ja als die de telefoon niet opneemt is het moeilijk af te spreken voor de sleutels en afstandsbediening en teruggave waarborg afstandsbediening.
Er is geen waarborg huur, dat wilde mijn schoonmoeder toen niet, dom ik weet het.

Contract is schriftelijk en niet geregistreerd.
Onbepaalde duur ingaand op 1 december 2015
Beide partijen kunnen op ieder moment opzeggen mits 1 maand opzeg.

Mijn schoonmoeder, bijna 80 is ten einde raad, kan dat begrijpen op die leeftijd!

Welke stappen kan zij momenteel nemen of net niet doen?

Zo met al die rommel kan ze moeilijk de garage verhuren/laten zien aan een eventuele toekomstige huurder!?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#2 , 27 dec 2018 20:06

Ik heb vanmiddag gaan kijken naar mijn schoonmoeder haar garage.
Ze heeft niets overdreven, tis echt smerig en allemaal rommel.
Er is zelfs een vuurtje gestookt, brandvlekken op de vloer, de garage was ook niet op slot.

Ik heb dan met haar Gsm een sms verstuurd dat de huurder zeer dringend contact wilt opnemen maar geen reactie.

In deze toestand kan de garage niet getoond worden aan eventuele kandidaat huurders.

Zij kan toch moeilijk wachten tot de huidige huurder eruit is en hopelijk zijne rommel heeft weg gedaan!?

Zij mag toch al een eventuele huurder zoeken?

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2018 08:57

Misschien een goed idee mevrouw en een goed voornemen voor 2019 om uw garage te verhuren zoals het voorzien is bij de wet.
-Een plaatsbeschrijving bij het contract en een waarborg dat zou u veel problemen besparen die u nu hebt.
Nu hebt u echt weinig verhaal, althans volgens de uitleg die u geeft.
Ik denk dat je zelf zult moeten instaan voor de opkuis en hopelijk is dit een les.
En dek u beter in bij de verhuur van uw garage.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 28 dec 2018 09:03

Misschien een goed idee mevrouw en een goed voornemen voor 2019 om uw garage te verhuren zoals het voorzien is bij de wet.
.........................
Ik heb de openingspost nog eens herlezen, en ik zie daar niets echt verkeerd in.
Hte gaat dus om een garagebox. Kan u zeggen waar verhuurder anders gehandeld heeft dan voorzien in de wet?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 dec 2018 09:58

Wat is er mis met een aangetekend schrijven? Waarom enkel maar die GSM gebruiken. Neem een een pen of balpen ter hand, samen met een stuk papier. Dat kan je toch nog wel, evenals het schrijven met de hand, hoop ik.
En stuur een kopie van die aangetekende brief ook via de gewone post voor alle zekerheid. Vermeld ook in die aantekende brief dat je die kopie via de gewone post verstuurd.
Mensen weten blijkbaar niet meer hoe ze een officiële briefwisseling voeren. Ze kunnen enkel nog op knopjes duwen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 28 dec 2018 10:40

In die aangetekende brief vraagt u uiteraard om de gehuurde ruimte netjes, dus borstelschoon, achter te laten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 dec 2018 12:51

Je kan eventueel ook vermelden dat als dat niet gebeurd, de huur uiteindelijk blijft verschuldigd totdat alles is opgekuist.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 dec 2018 12:55

Misschien een goed idee mevrouw en een goed voornemen voor 2019 om uw garage te verhuren zoals het voorzien is bij de wet.
.........................
Ik heb de openingspost nog eens herlezen, en ik zie daar niets echt verkeerd in.
Hte gaat dus om een garagebox. Kan u zeggen waar verhuurder anders gehandeld heeft dan voorzien in de wet?
Als eigenaar van de garage kan je kiezen voor hoe lang je de garage wil verhuren. Met een contract van bepaalde duur, bijvoorbeeld een jaar, verstrijkt de overeenkomst in principe automatisch. Het is wel verstandig om een extra opzeg te geven aan de huurder: zo vermijd je dat er sprake kan zijn van een stilzwijgende verlenging van de huur. Een huurcontract voor onbepaalde tijd kan beëindigd worden na de overeengekomen opzegtermijn of standaard na één maand.
In het huurcontract staat verder wie de partijen zijn en wat je precies verhuurt. Je kan vastleggen dat de garage alleen voor bepaalde doeleinden gebruikt mag worden, en bijvoorbeeld niet kan dienen als opslagruimte voor huisraad.
Er kan natuurlijk altijd onenigheid ontstaan over het gebruik van de garage. Voorzie daarom een regeling in het huurcontract voor problemen die zich tijdens de huur kunnen voordoen. Wie betaalt bijvoorbeeld voor de reparatie van een geblokkeerde garagepoort? En voor wie zijn de kosten van de elektriciteit? Wie dit op voorhand regelt, staat later sterker.
Een typisch huurcontract koppelt de overeengekomen huurprijs aan eventuele stijgingen in de index en vraagt aan de huurder om een huurdersverzekering te nemen.
De beperkingen op de huurwaarborg die van tel zijn op huurwoningen gelden niet voor garages. Je kan, als je dat wenst, meer dan twee maand huur vragen als waarborg. De huurwaarborg moet bovendien niet noodzakelijk op een geblokkeerde rekening gestort worden. Het huurcontract kan specifiëren dat de waarborg contant betaald moet worden, of rechtstreeks overgemaakt moet worden aan de verhuurder.
Maak bij aanvang van de huur een uitgebreide plaatsbeschrijving op en voorzie die van foto’s. Dat doe je samen met de huurder: het is essentieel dat jullie het beiden eens zijn over die plaatsbeschrijving. Met een gedetailleerde plaatsbeschrijving kan je later aantonen welke gebreken nieuw zijn en welke er al waren.


Bij het ontbreken, bekomt men situaties als deze.

We spreken nog niet over de verplichting een BTW nummer te hebben. Ook al zijn de inkomsten lager dan het plafond vastgesteld door Fod Fin.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#9 , 28 dec 2018 15:17

Lezen waar het over gaat is toch soms ho zo moeilijk.
Enkel verwijten lees ik hier....................
Nergens heb ik gezegd dat de huurder niet correct opzegt.

De huurder vraagt zelf in zijn aangetekend schrijven om telefonisch met hem in contact te komen voor waarborg afstandbediening, maar als hij nooit de telefoon opneemt is dat wel heel moeilijk.

Aangetekende brieven gaan tegen er hopelijk een antwoord is al einde van januari zijn, het is maar 1 maand opzeg.

Er kan moeilijk gewacht worden om pas de garage leeg te maken en op te zeggen na de opzeg als de huidige huurder eruit is.

Ik vroeg enkel wat er kan en mag.
Mijn schoonmoeder mag toch aan een toekomstige huurder een nette en propere garage zonder rommel laten zien!
Dat was de vraag of zij de garage mag opkuisen, de rommel wegzetten, moest de huurder deze terug willen!

Waarschijnlijk gebruikt de huurder deze garage niet meer, hij mag er zelfs vroeger uit zonder opzeg, en daar antwoord hij zelfs niet op.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 28 dec 2018 15:23

De huur loopt dus nog.
Huurder heeft dan nog tijd om ze leeg te maken.
Eerst zorgen beginnen te maken als het probleem zich echt stelt (dixit een overleden Belgische staatsman).
Verder: opletten met wat u zegt, u mag zich geen toegang verschaffen tot een verhuurd goed...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#11 , 28 dec 2018 16:33

@Roharo,

Als mijn schoonmoeder zich geen toegang mag verschaffen tot de garage, hoe kan zij deze dan laten zien aan een toekomstig huurder.
Ze mag toch al een huurder zoeken.
Ze kan moeilijk dit pas achteraf doen is minstens 1 maand verlies.

En de garage is niet op slot, staat gewoon open.
Kijken mag of niet?

Kan de huurder ook moeilijk bezwaar maken als er rommel = afval weggezet wordt.

Staat trouwens duidelijk in contract dat er niets mag gestockeerd worden enkel gebruik voor een auto en/of fiets.

Zou U een garage willen huren als je die gaat bekijken die smerig is en vol afval staat!?

Denk het niet.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 28 dec 2018 17:26

Zelf al staat de poort permanent open, moet de huurder nog steeds toestemming geven, anders is het huisvredebreuk

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#13 , 28 dec 2018 18:18

Ok, maar zeg dan eens "Hoe" je een eventuele kandidaat huurder de garage kunt laten zien!

puttemanp
Berichten: 615

#14 , 28 dec 2018 18:44

Ok, maar zeg dan eens "Hoe" je een eventuele kandidaat huurder de garage kunt laten zien!
In het bijzijn van de huidige huurder op afgesproken tijdstippen.

P.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#15 , 28 dec 2018 19:27

Ja makkelijk dat je die nooit kan bereiken....................

Terug naar “Huren”