Termijn teruggave huurwaarborg ?

Filouke
Topic Starter
Berichten: 25

Termijn teruggave huurwaarborg ?

#1 , 09 mei 2008 15:05

Graag had ik geweten of er een redelijke termijn bestaat binnen dewelke de huurwaarborg moet worden vrijgegeven ?

Zijn vorig weekend verhuisd nadat het door ons gehuurde appartement werd verkocht en de nieuwe eigenares er na verbeteringswerken, zelf wil intrekken.

Wat ik wel bevreemdend vond toen we na de opkuis, bij de plaatsbeschrijving dus, van haar te horen kreeg, dat de huurwaarborg door de vorige eigenaar nog steeds niet op haar naam is overgezet. Wij zijn dus volledig afhankelijk nu van een partij waar we al sinds september vorig jaar niks meer te maken hebben.

Alle advies is van harte welkom !
Filouke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
toontje1979
Berichten: 3

#2 , 09 mei 2008 15:39

Graag had ik geweten of er een redelijke termijn bestaat binnen dewelke de huurwaarborg moet worden vrijgegeven ?

Zijn vorig weekend verhuisd nadat het door ons gehuurde appartement werd verkocht en de nieuwe eigenares er na verbeteringswerken, zelf wil intrekken.

Wat ik wel bevreemdend vond toen we na de opkuis, bij de plaatsbeschrijving dus, van haar te horen kreeg, dat de huurwaarborg door de vorige eigenaar nog steeds niet op haar naam is overgezet. Wij zijn dus volledig afhankelijk nu van een partij waar we al sinds september vorig jaar niks meer te maken hebben.

Alle advies is van harte welkom !
Filouke
ik verhuur ook, maar de waarborg staat toch op een geblokkeerde spaarrekening op naam van de huurders, als er geen brokken in het pand zijn is de borg en de intresten toch gewoon van de huurders. Ga eens met jullie afgesloten contract naar de bank waar jullie waarborg staat en vraag het terug.

Filouke
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 09 mei 2008 17:20

@ toontje 1979 :

er waren inderdaad geen beschadigen, integendeel !
De zaak is echter complexer :
- in appartement getrokken per1/4/2006
- per 07/07/2006 aangetekend schrijven gekregen van eigenaar dat hij het verkocht
- wij wilden dat appartement zeker niet kopen en voelden ons ten zeerste bedrogen dat verhuurder na amper drie maanden het appartement te koop stelde, wij hadden tenslotte heel wat kosten gemaakt ivm schilder/behangwerken, enz....
- het appartement is slechts verkocht in september 2007 aan een jonge dame die er zelf zou komen inwonen.
- bijgevolg stuurde zij ons tegen eind september 2007 een aangetekend schrijven waarbij zij onze huur opzegde, drie maanden vooropzeg die ingingen per 1 oktober 2007.
- wat de verkoper haar niet had verteld is dat het contract geregistreerd was, zodat hadden wij recht op 6 maanden vooropzeg, ingaande op 1 november 2007. Nieuwe eigenares had daar alle begrip voor en zag ook wel in dat het een verkooptruc van vorige eigenaar was geweest.
- wij waren in de waan dat voor de maanden die restten, de huurwaarborg, die inderdaad bij onze bank op een geblokkeerde rekening staat, door de vorige eigenaar op haar naam zou worden overgezet, wat dus niet is gebeurd !
- ik wil met die eerste eigenaar absoluut niks, maar dan ook niks meer te maken hebben, want ik zou hem wel de *** kunnen omwringen met alle pesterijen e d m die wij hebben moeten ondergaan
- concreet dus hoe en wanneer pak ik het aan t o v de huidige eigenares om tot de teruggave van de huurwaarborg te komen?

Filouke

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 10 mei 2008 17:08

Je schrijft een aangetekende brief met de vraag om de huurwaarborg vrij te geven en dus hun handtekening te geven.

Of je vraagt het haar eerst even gewoon of ze haar hanttekening wil geven om de rekening te déblokeren.

Filouke
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 14 mei 2008 12:38

Nieuwe ontwikkeling in deze zaak :

krijg zonet bericht van de eigenares dat ze de huurwaarborg niet kan vrijgeven omdat zij die indertijd van de vorige eigenaar niet heeft gekregen. Bovendien zo beweert ze, zouden wij nog twee facturen (???) bij de vorige eigenaar hebben openstaan.

Onafhankelijk van het feit of dat van die facturen klopt (kan me niet voorstellen wat het zou zijn) heeft de nieuwe eigenares nagelaten bij de vorige eigenaar de huurwaarborg op haar naam over te zetten.

Zie ik het verkeerd of is ze daar in de fout gegaan ? Moet dat niet automatisch gebeuren tussen eigenaars bij de verkoop van een verhuurd pand ? Indien er al facturen openstaan kan dit alleen van gemeenschappelijke kosten zijn, waarvan wij tot op heden geen afrekening kregen en dus in totale onwetendheid zijn.

In feite heeft de nieuwe eigenares de vorige eigenaar, al dan niet uit gemakzucht of andere reden, de middelen gegeven om onze waarborg vast te houden. Zij had geen opmerkingen bij de oplevering/overdracht van het door ons gehuurde pand aan haar.

Waar is zij precies in de fout gegaan, wat zegt de wetgeving hieromtrent, en heb ik het verkeerd indien ik denk dat zij alleen als eigenares, diegene is die kan beslissen over de vrijgave van de waarborg, en hebben wij verder met de vorige eigenaar daar geen zaken meer over en moeten eventuele nog openstaande facturen, als die er al zijn, dan maar voorgelegd worden en zo nodig voor het vredegerecht gebracht worden?

Alle verwijzingen naar wetteksten in dit verband zijn dringend en van harte welkom.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 14 mei 2008 12:51

Nieuwe ontwikkeling in deze zaak :

krijg zonet bericht van de eigenares dat ze de huurwaarborg niet kan vrijgeven omdat zij die indertijd van de vorige eigenaar niet heeft gekregen. Bovendien zo beweert ze, zouden wij nog twee facturen (???) bij de vorige eigenaar hebben openstaan.

Onafhankelijk van het feit of dat van die facturen klopt (kan me niet voorstellen wat het zou zijn) heeft de nieuwe eigenares nagelaten bij de vorige eigenaar de huurwaarborg op haar naam over te zetten.
Hte al dan niet overschrijven van de huurwaarborg tussen de eigenaars onderling is uw probleem niet!

Stuur een AZ en eis de teruggave van de huurwaarborg, binnen een redelijke termijn, eventueel - de aftrek van nog te betalen faturen.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 14 mei 2008 13:43

Graag had ik geweten of er een redelijke termijn bestaat binnen dewelke de huurwaarborg moet worden vrijgegeven ?

Zijn vorig weekend verhuisd nadat het door ons gehuurde appartement werd verkocht en de nieuwe eigenares er na verbeteringswerken, zelf wil intrekken.

Wat ik wel bevreemdend vond toen we na de opkuis, bij de plaatsbeschrijving dus, van haar te horen kreeg, dat de huurwaarborg door de vorige eigenaar nog steeds niet op haar naam is overgezet. Wij zijn dus volledig afhankelijk nu van een partij waar we al sinds september vorig jaar niks meer te maken hebben.

Alle advies is van harte welkom !
Filouke
Beste, normaal zou het zo moeten zijn geweest dat de waarborg op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder stond doch dat deze pas (terug) over het geld kon beschikken nadat beide partijen tekenden (of eventueel via vonnis waarbij tot vrijgave kon worden overgegaan). Ik leid hier dus uit af dat de vorige eigenaar de borg op zijn persoonlijke rekening heeft geplaatst? Het is in deze evenwel zo dat u een contractuele band heeft/had met de huidige eigenaar. In se zijn (vanaf de authentieke akte) de huurrechten en plichten bij verkoop overgegaan naar de nieuwe eigenaar (ten bewijze het feit dat deze laatste jullie voor eigen gebruik immers ook opgezegd). Dat de vorige eigenaar de waarborg nog niet op de rekening van de nieuwe eigenaar heeft geplaatst, is niet uw zaak maar is een geschil tussen hen. Eis uw geld incluis de intresten onmiddellijk op.

Filouke
Topic Starter
Berichten: 25

#8 , 15 mei 2008 05:27

@ Pedro :

dank voor uw reactie !
De huurwarborg staat wel degelijk op een geblokkeerde rekening ! Echter bij verkoop heeft eerste eigenaar nagelaten deze ove te dragen aan nieuwe eigenaar.

Deze zegt nu lakoniek en letterlijk "zoek het maar uit met de vorige eigenaar, het zijn mijn zaken niet".

Wij beschouwen het wel degelijk als de zaken van de nieuwe eigenaar, met wie ons contract liep sinds de verkoop van het onroerend goed tot op het ogenblik van onze verhuis. Deze kan er zich toch niet zo maar vanaf maken, met "zoek het maar uit..." ???


Filouke

Pedro
Berichten: 735

#9 , 15 mei 2008 07:15

@ Pedro :

dank voor uw reactie !
De huurwarborg staat wel degelijk op een geblokkeerde rekening ! Echter bij verkoop heeft eerste eigenaar nagelaten deze ove te dragen aan nieuwe eigenaar.

Deze zegt nu lakoniek en letterlijk "zoek het maar uit met de vorige eigenaar, het zijn mijn zaken niet".

Wij beschouwen het wel degelijk als de zaken van de nieuwe eigenaar, met wie ons contract liep sinds de verkoop van het onroerend goed tot op het ogenblik van onze verhuis. Deze kan er zich toch niet zo maar vanaf maken, met "zoek het maar uit..." ???


Filouke
Neen, natuurlijk kan die zich er niet vanaf maken. Mocht je eventueel een advocaat kennen, dan kan die een beleefd maar duidelijk briefje schrijven, dan zal het volgens mij wel snel geklonken zijn. Zoniet zou ik sowieso een aangetekende ingebrekestelling sturen en hen een "deadline" geven. Daarna zal ja wel repressiever moeten gaan optreden. Mvg

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 15 mei 2008 08:20

Gewoon naar de vrederechter stappen lijkt mij het beste, na een of twee AS.

Weer zo'n geval van verhuurders die zowat denken zichzelf alles te kunnen permitteren.

Het gros van de klachten op dit forum zijn voor het allergrootste gedeelte van huurders tegen verhuurders.

Ik begin daar stilaan kotsmissellijk van te worden, van die onbeschofte houding van de meeste verhuurders.

Filouke
Topic Starter
Berichten: 25

#11 , 15 mei 2008 08:27

@ John

Goeiemorgen en dank voor je reactie. Het is inderdaad zo dat veel verhuurders zich echt het "paardenvolk" op de vastgoedmarkt beschouwen en de huurder voor hen maar gepeupel of "voetvolk' of beter nog, melkkoe.

Als je als huurder tegenwoordig niet uitkijkt, dan krijg je van alles en nog wat in je schoenen geschoven als kosten onder het motto van "het proberen gaat mee...", en ik kan me voorstellen dat vele huurders, uit onwetendheid, uit schrik of om een discussie met verhuurder te vermijden, maar al te dikwijls voor kosten opdraaien die in feite voor de verhuurder zijn !

Nou dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres. Indien ik zelf niet over de info beschik, ga ik er naar opzoek, vraag raad, enz...

Bedankt voor je advies !
Filouke

Filouke
Topic Starter
Berichten: 25

#12 , 20 mei 2008 15:52

Zoals beloofd zou ik hier opnieuw posten indien er verdere ontwikkelingen waren in deze zaak.

Dit is vandaag gebeurd, en zelfs héél snel!
Wij hadden de huidige eigenares per aangetekend en gewoon schrijven en email in gebreke gesteld. Geen enkele reactie. Morgen zou normaal de termijn verlopen die wij haar hadden gegeven.

Deze morgen echter met onze bank gebeld, situatie uitgelegd dat verkoopakte al verleden werd in september 2007 en huurwaarborg nog steeds mede op naam van vorige eigenaar stond.

Onze bank heeft hun eigen juridische dienst gecontacteerd die op haar beurt de nieuwe eigenares heeft gecontacteerd met het vriendelijk doch dringend verzoek aan haar wettelijke verplichtingen te voldoen binnen de kortste termijn en zich in het kantoor aan te bieden met de koopakte van het appartement.

Noch voor de middag werden wij door de bank gebeld dat ze al was langs geweest, en de huurwaarborg van haar kant had vrijgegeven. Nu morgen wij nog, en we hebben onze centen terug!

Eind goed, al goed zou ik zeggen, ook mede en dankzij de actie van onze bank en hun juridische dienst, waardoor de nieuwe eigenares blijkbaar goed de schrik te pakken heeft gekregen, aangezien ze op haar werk werd gebeld.

Verder heb ik hieruit geleerd dat indien een vastgoed van eigenaar verwisselt het de wettelijke plicht is dit te melden (indien verhuurd natuurlijk) aan de bank waar de huurwaarborg vaststaat op een geblokkeerde rekening. Verder kan men via het kadaster een uittreksel uit het kadastraal legger bekomen (tegen betaling van 5,50 euro) waarin vermeld staat sinds wanneer wie eigenaar is van welk pand, dit in geval de nieuwe eigenaar echt van héél slechte wil is. Met dit document komt de bank waar de huurwaarborg geblokkeerd staat ook al een heel eind.

Dank aan diegenen die me in deze zaak raad hebben gegeven, en aan diegenen die dit meemaken zoals wij het meemaakten, niet wanhopen, er is een oplossing en soms is ze veel dichterbij dan je kan vermoeden, want een verhuurder heeft niet alleen rechten, maar ook plichten t o v zijn huurder.

Filouke

Terug naar “Huren”