Taal huurcontract

Frally
Topic Starter

Taal huurcontract

#1 , 07 mei 2008 10:45

Ik ben verhuurder van een aantal studio's en appartementen. De laatste tijd heb ik verschillende keren kandidaat-huurders uit het buitenland. Deze mensen kunnen over het algemeen geen Nederlands spreken of lezen. Nu is mijn vraag in welke taal een huurcontract moet of mag opgesteld worden. Wordt een huurcontract in het Engels/Frans of Duits in het Nederlandstalig taalgebied aangenomen voor registratie, of maakt de taal waarin het contract is opgesteld niet uit? Het gaat om gewone huurcontacten voor permante bewoning, dus geen contracten voor studenten.

Ten tweede moet er sinds vorig jaar ook altijd een bijlage met een uitreksel uit de huurwetgeving bij het huurcontract gevoegd worden. De officiële versie voor Vlaanderen bestaat enkel in het Nederlands. Betekent dit dus dat enkel de Nederlandstalige versie mag gebruikt worden, of is er ook een Engelse/Franse/Duitse versie. Mag deze bijlage eventueel zelf vertaald worden door de verhuurder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 mei 2008 22:35

Voor de registratie maakt het niet uit in welke taal U het document aanbiedt. In theorie zal/kan de Ontvanger een beëdigde vertaling vragen indien het in een in België ongebruikelijke taal is (lees anders dan NL Fr D E).

De bijlage MOET bestaan in het frans, aangezien ze wetgeving bevat. Van alle Vlaamse wetgeving bestaat een officiële versie in het Frans, gepubliceerd in het Staatsblad. U moet dus een officiële versie toevoegen. U mag ook nog een extra vertaling naar een andere taal bijvoegen, maar de waarde daarvan is nihil. Dat mee laten registreren is zinloos; eventueel zelfs niet meer gratis.

Reclame

Terug naar “Huren”