Hallo,
Wij huren sinds 11/2005 een appartement. In ons huurcontract staat vermeld dat er een 3 maandelijkse afrekening zal zijn voor de gemeenschappelijke kosten (syndic).
De eerste afrekening kwam in januari van 2006, en daarvan hebben wij het deel betaald voor november en december 2005 (zoals overeengekomen met de huisbaas).
In maart 2006 kregen wij per brief de melding dat de regeling veranderd was naar het systeem met maandelijkse voorschotten van 50€/maand, met een jaarlijkse afrekening.
Het is nu april 2008 en wij hebben nog steeds geen afrekening gehad voor 2006, laat staan voor 2007.
Contact opnemen met de syndicus verloopt moeilijk en als je ze dan toch aan de lijn krijgt komt er geen duidelijk antwoord ("wij hebben wat problemen met ons systeem/ we zijn er mee bezig.....")
We hebben ook met de huisbaas reeds meerdere malen contact opgenomen en daar is het hetzelfde liedje...
Wij betalen ieder jaar 600€ aan voorschotten aan de syndicus om zijn taak uit te voeren... (zoals de bewoners van de andere 11 appartementen in ons gebouw) Het zou handig zijn moest hij dat dan ook doen.
Onze vragen:
Is er een wettelijke termijn die de syndicus moet naleven voor het opmaken/versturen van de afrekening?
Is er iets wat wij kunnen ondernemen om de afrekening te eisen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Kijk. dat systeem met de maandelijkse voorschotten daar is niets mis mee.
Je moet wel een jaarlijkse afrekening krijgen om de doodsimpele en eenvoudige reden dat het saldo zowel in je voordeel als in je nadeel kan uitvallen. Je hebt hier niet vermeld welke soort kosten jaarlijks afgerekend worden maar ik neem aan dat als je zuinig bent (de meeste voorschotten zijn min of meer op een reeel verbruik gebaseerd) je geld
terug krijgt van die voorschotten.
Het is dus niet meer dan normaal in die omstandigheden dat jij recht hebt op een jaarlijkse afrekening.
Vergeet tussen haakjes niet dat je volgens art 1728 van het BW recht hebt op inzage van originele fakturen en rekeningen van die onkosten. Er zijn verhuurders die hierin knoeien en nooit originele stukken aan hun huurders laten zien.
Wat kun je nu doen: je stuurt een AS naar de verhuurder met de melding dat als je geen afrekening krijgt van de voorbije jaargangen binnen bvb een redelijke periode van 3m., je een gedeelte van het voorschot zal inhouden.
Een bedrag van -25 € lijkt me redelijk. Doe dat dan ook. Komt er dan nog steeds geen reaktie schrijf je nog een AS met de melding dat je nog meer zal afhouden. Je stopt bvb volledig met het betalen van die 50€ voorschotten. Opgelet: niets afhouden van de maandelijkse huur !
Geloof me vrij, ik heb een sterk vermoeden dat je die afrekening(en) nog niet gekregen hebt omdat het saldo in je voordeel is.
Indien je het zaakje niet betrouwt heb je zoals ik hierboven vermelde het recht om originele fakturen in te zien (jouw voorschotbedrag van 50€/ maand is
niet forfaitair). Weigert de verhuurder heb je ook al het recht om een gedeelte van de maandelijkse voorschotten in te houden, vermits hij het bewijs van die kosten niet kan leveren. Heel die zaak rond art 1728 BW is hier trouwens reeds een aantal malen behandeld.
Met het recht voorschotten geheel of gedeeltelijk in te houden bedoel ik dat als de zaak voorkomt voor de vrederechter hij moet kunnen inzien dat dit het enigste middel was dat je had. Je mag daar dus niet lichtzinnig mee omspringen maar enkel dit middel toepassen na een AS en een wachtperiode bvb.