Beste,
Ik verhuur mijn appartement sinds 1 oktober 2018. Dit gebeurde via een immo kantoor. Er werd een contract opgemaakt van 9 jaar welke geregistreerd werd.
Mijn huurder, een jongeman van het jaar ‘95, had goede referenties doch gezien zijn lagere inkomen, werd zijn moeder als borgsteller in het contract opgenomen.
Gezien de jongeman nogal ‘onervaren’ leek, stond ik hem bij om de huurwaarborg van 2 maanden af te sluiten bij de bank. Ik ging met hem mee waarop hij tegelijk ook een brandverzekering afsloot. Hij had me per mail reeds een bewijs van overschrijving van de eerste maand huur gestuurd. Gezien het op vrijdag gebeurde, stond dit nog niet op de rekening. Ik gaf hem in alle vertrouwen de sleutels van het appartement.
En dan beginnen de problemen. De eerste maand huur werd betaald exact 1 maand later. Hier zijn verscheidene sms’en en e-mails aan voorafgegaan. Telkens was er een ander excuus van foutje bij de bank bij de doorlopende opdracht tot uiteindelijk toegeven dat er geen voldoende geld is. Een aangetekend schrijven heb ik onmiddellijk verstuurd rond de 20ste van de maand oktober. Deze werd zowel naar hem als zijn moeder gestuurd, werd niet opgehaald bij het postkantoor.
De huur van de maand november werd correct betaald.
We zijn nu 18 december en het spelletje begint opnieuw, geen huur. Op 8/12 heb ik met de huurder en zijn moeder een gesprek gehad. Huurder zegt dat hij het appartement wil houden en ook kan betalen, zowel ik als zijn moeder hebben onze twijfels doch geven hem nog het voordeel van de twijfel. Ik doe een geste door de huur van de garage te laten vallen (wegens geen gebruik hiervan) welke de huurprijs met 75 verminderd. Dit onder voorwaarde dat de huur telkens correct wordt betaald. Wij spreken af dat wanneer hij zich hier niet aan houdt, het huurcontract onderling wordt ontbonden. Dit wordt zo op mail gezet en bevestigd door de huurder.
De dag erna 9/12 stuurt huurder een sms met de melding dat de huur werd overgeschreven, doch er volgt geen betaling.
Op 15/12, nadat ik hem een aantal keren proberen bellen heb, krijg ik een mail met een betalingsbewijs doch een rode letter is nog zichtbaar achter een weggeveegde melding bij de overschrijving. Bij de mail staat tevens dat de huurder niet meer bereikbaar is op gsm en enkel via mail kan sturen. Zijn gsm gaat zoals normaal over. Ik trachtte hem namelijk al een tijdje te bereiken gezien we hadden afgesproken om de afstandsbedining terug te geven van de garage. Ik wacht nog even af doch alweer geen betaling.
Zijn moeder beweert nu ook dat hij niet kan betalen en alle leugens verzint. Heb ik genoeg in handen om in samenspraak met zijn moeder het huurcontract onderling te ontbinden?